Hur kör ni?

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Nu e det så att jag undrar hur folk kör på andra orter i SV!!!

Jag o "gänget" hemma i stan kör väldigt sällan enligt hastighetsbestämmelser o nästan bara småväg..
Väl ute på dessa välkända vägar så går det undan, många knäskrap o "krönwhellies" o släpper av vid bebyggelse o där man vet att det brukar finnas LGF o annat konstigt på vägen..
Jag kollar i princip aldrig på mätaren utan går mer efter vad som "känns" rätt..
Väldigt likt RoLLeR´s Bult filmer..

Likaså efter avslutad tur o man vill varva ner lite så brukar färden gå mot ett av o påfart system som fungerar bra för fina knäskrap o det e även där de flesta nybörjare "lär" sig skrapa..

Brukar alltså åka dit med nya åkare o "lära" dem svänga just för att annars kan de bli problem när vi ska ut o åka seriöst..
Var förövrigt där ute jag själv lärde mig knäa...

Undrar mest om ni brukar köra på detta vis eller e det så att ni mer tourar landskapet, i måttliga hastigheter o med hög beredskap?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vissa har ju tur så man kan åka på fina långa kurviga gropfria vägar...har inte vissa :(
men de e därför man allt som oftast tar motarden :banana
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
blom skrev:
du låter som en riktig lärare :D får man boka en tid :D


Givet, men det känns lite som om det e jag som hamnar i skolbänken..

Men visst, jag kör iaf bättre än en kille på en ny GSX-r 1000 som precis tagit körkort..
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Kom igen nu...

Jag sitter o läser hela tiden om folk som tycker att alla kör som idioter överallt men hur kör ni då?

Har jävligt svårt att tro att folk ligger o åker 70 på 70väg med sina supersport hojar... Då finns det skönare, lämpligare o billigare bågar...
Eller bara gnider landsväg med svindyra däck...

Sen ang. lära knäskrap så e det fan inte kul att vara ute o åka med ngn okänd åkare som inte har en aning om hur fan man svänger rejält med sin Mc, som dessutom tvärbromsar precis i ingången till en skön kurva...
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vet inte riktigt hur jag kör :) , svängde ut efter en mc polis en gång han låg ej lagligt följde med i hans tempo ett tag tills jag såg i backspegeln nr2 farbror blå på mc bakom mig. Attans också så då fick jag ligga och köra lagligt 70 -70 90 -90 tills han svängde av"suck" trode jag skulle dö till slut :gnissla . Jag kör väldigt olika hastigheer ibland 200+ ibland runt 120-140 mycket beror på hur bråtom jag har och vilket humör jag är på. men brukar i regel ligga i 50 på 50 och 70 på 70 eftersom de brukar oftast stå där.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Blå R1 skrev:
Jag o "gänget" hemma i stan kör väldigt sällan enligt hastighetsbestämmelser o nästan bara småväg..
Väl ute på dessa välkända vägar så går det undan, många knäskrap o "krönwhellies" o släpper av vid bebyggelse o där man vet att det brukar finnas LGF o annat konstigt på vägen..
Jag kollar i princip aldrig på mätaren utan går mer efter vad som "känns" rätt..

Jaha? Du måste vara en av Sveriges bästa förare.
Vrålhäftigt. Verkligen.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Strider skrev:
Aldrig funderat på att hitta lämpligare platser för dina aktiviteter?


O du menar bana eller?

Jo, men vill inte bara dominera över er som lagt ner så mycket tid o energi på ert banåkande... :tungan

Alltså, lägger ju inget racetempo på vardagsåkandet men det går ändå en bra bit över hast. beg.

Menar inte farten som sådan men hur åker ni? (Vägval, kurvtagning, osv)
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Victor skrev:
Jaha? Du måste vara en av Sveriges bästa förare.
Vrålhäftigt. Verkligen.


O det har jag påstått?

Hur fan kör ni gathoj då?
Varför har ni så extremt kompetenta maskiner om ni ändå "bara" åker i hast. beg.?
 

Wiper

Free World
Gick med
9 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Tiger -06
Jag håller hårt på 30km/h. De brukar ju sitta där av någon ovanligt bra anledning (barn).
I stadsmiljö brukar det väll bli efter trafikrytmen. Är väll inte den som smiter förbi köerna för att komma snabbast iväg vid grönt.
70 vägar. Brukar väll friska på lite men hålla ett öga på mätaren och då specielt vid raksträckorna som dyker upp.
90 och 110 blir det körkortsfarten som bestämmer, och hur sent på månaden det är. 110 är mycket sällsynt att man besöker.

Sen finns ju dagarna då man bara åker och "luktar på blommorna".

Andra dagar undrar man om det inte är dags att ta patent på hjälmen där hornen kan växa ut.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Blå R1 skrev:
O det har jag påstått?

Hur fan kör ni gathoj då?
Varför har ni så extremt kompetenta maskiner om ni ändå "bara" åker i hast. beg.?

Jag vet inte men det känns som en "skryttråd".
De flesta kör väl med sunt förnuft och efter sin förmåga. Vissa gör flera misstag än andra. Och så vidare.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Sådär (kanske inte knäskrap) tror jag de flesta kör när man när ute i alla fall med nån typ av R-hoj. Blir aldrig av att köra bana men ska testa så fort jag hinner och vågar med tanke på hur dyrt det kan bli...

Fråga till Victor: ligger du jämt på 90 på 70-väg (=sakta) osv. eller retade du dig bara på inlägget?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nicke skrev:
Fråga till Victor: ligger du jämt på 90 på 70-väg (=sakta) osv. eller retade du dig bara på inlägget?

Jag tycker bara det är en konstig fråga. Man anpassar väl farten efter läget och hur duktig man är på att köra. Vilken hoj man har spelar inte så stor roll egentligen.
110 på 90-väg är ganska fort om kön rullar i 50, som typ på Essingeleden.

Edit: Jag har inte kört hoj sen i fjol. Nu har jag en bil som toppar 95. Då är 110 vägar ett hån kan jag säga.
 

P-E

Guest
Victor skrev:
Vilken hoj man har spelar inte så stor roll egentligen.

Klart att det gör. Behövs väl inget geni för att räkna ut att det är säkrare att köra snabbt med en ny modern hoj än en gammal hoj. :tungan
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Strider skrev:
Aldrig funderat på vad som händer när du kör av ute på din 70väg oavsett om du kör 70, 100 lr 170?

Och vad vet du om racetempo?

Men jag kanske är gammal o mossig och du är stålmannen!

Visst har jag det, kör väldigt mycket lugnare när jag kör själv just för att om något skulle hända så vill jag inte att det ska ta timmar innan någon ens ringer efter hjälp..
Men det e en risk jag accepterar, det e farligt att leva, man kan dö!!!
Sen varför åker folk då sporthoj på "vanlig" väg om inte just för att det ska gå lite mer aktivt?

Tja om det vi kör när vi e ute e racetempo så skulle jag kunna dominera hårt på en bana...
Sen har jag kört bana o ska köra mer, o där blev jag ifrån åkt av vissa men körde ifrån fler...

Ingen aning om du e gammal o mossig men jag e inte stålmannen iaf..
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Victor skrev:
Jag vet inte men det känns som en "skryttråd".
De flesta kör väl med sunt förnuft och efter sin förmåga. Vissa gör flera misstag än andra. Och så vidare.


Inget skryt menat, vill bara veta hur andra människor kör!!!!
O tänkte berätta hur vi kör för att ingen skulle tycka att det var dumt att beskriva sin egna körstil...

Men hur kör du då? Om du nu kör på gata för du kan väl inte mena allvar med Burgman 650?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top