Hur kör ni?

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Jag testar alltid grænserna nær jag sætter mig på mc:n
Varje gång, dock inte nær jag skjutsar.
Sæger som nån annan sa i samma tråd før ett tag sen.
Vissa tycker att jag ær dum i huvet, vissa tycker att jag ær bra.
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Jävligt hög klass på den "kontrings" frågan... Näääää jag svänger aldrig! Brukar köra _RAKA_vägen_ jämt.... *suck*

Helt enkelt tycker jag inte de e skit skojigt att ligga å bränna rakt fram i 200km utan typ acc från 50 te 100 å sen mysa lite sen köra om igen .. and so an ... zzzz


//Mar


Blå R1 skrev:
Du skriver givetvis vad du vill men svänger du aldrig eller?
Bara kul med gas o broms?
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Mar skrev:
Jävligt hög klass på den "kontrings" frågan... Näääää jag svänger aldrig! Brukar köra _RAKA_vägen_ jämt.... *suck*

Helt enkelt tycker jag inte de e skit skojigt att ligga å bränna rakt fram i 200km utan typ acc från 50 te 100 å sen mysa lite sen köra om igen .. and so an ... zzzz


//Mar


OOOO, lite känslig kanske?

Tycker inte heller det e särskilt kul att toppa bågen på rak väg, mest en jävla massa slit o dra i hjälmen, vad jag menade e, åker du typ stor väg o acc lite o så eller e det småväg med nerlägg o acc ut mot nästa kurva?
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Jag brukar ta det lugnt på de raka partierna när jag kör kurvig 70-väg. Gasar man för fulla muggar där så blir ju fartkänslan i kurvorna mindre. Och det kvittar hur mycket jag gasar med min 600 rakt fram, det kan ju inte gämföras med att lägga ner i en go' kurva. Har inte blivit något knäskrap än, kanske har för korta ben. :D
Tilläggas bör väl att i de kurvor som är skymda av skog så tar jag det lugnt och är beredd på att det kan dyka upp vad som hellst!

I staden anpassar jag mig efter övrig rytm!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Blå R1 skrev:
Nu e det så att jag undrar hur folk kör på andra orter i SV!!!

Jag o "gänget" hemma i stan kör väldigt sällan enligt hastighetsbestämmelser o nästan bara småväg..
Väl ute på dessa välkända vägar så går det undan, många knäskrap o "krönwhellies" o släpper av vid bebyggelse o där man vet att det brukar finnas LGF o annat konstigt på vägen..
Jag kollar i princip aldrig på mätaren utan går mer efter vad som "känns" rätt..
Väldigt likt RoLLeR´s Bult filmer..

Likaså efter avslutad tur o man vill varva ner lite så brukar färden gå mot ett av o påfart system som fungerar bra för fina knäskrap o det e även där de flesta nybörjare "lär" sig skrapa..

Brukar alltså åka dit med nya åkare o "lära" dem svänga just för att annars kan de bli problem när vi ska ut o åka seriöst..
Var förövrigt där ute jag själv lärde mig knäa...

Undrar mest om ni brukar köra på detta vis eller e det så att ni mer tourar landskapet, i måttliga hastigheter o med hög beredskap?
:corn
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Valentinic skrev:
Jag brukar ta det lugnt på de raka partierna när jag kör kurvig 70-väg. Gasar man för fulla muggar där så blir ju fartkänslan i kurvorna mindre.


Tilläggas bör väl att i de kurvor som är skymda av skog så tar jag det lugnt och är beredd på att det kan dyka upp vad som hellst!

Brukar hålla strax över ingångshastighet till nästa kurva på rakan, då får man bromsa till lite innan så blir känslan "rätt" när man ska lägga ner!!!

Brukar även vara nogrann med att hålla mig på min sida av vägen o inte glida över i mötande, blir både säkrare o kurvigare på det viset, inte gena ens när man ser "allt"
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Blå R1 skrev:
Nu e det så att jag undrar hur folk kör på andra orter i SV!!!

Jag o "gänget" hemma i stan kör väldigt sällan enligt hastighetsbestämmelser o nästan bara småväg..
Väl ute på dessa välkända vägar så går det undan, många knäskrap o "krönwhellies" o släpper av vid bebyggelse o där man vet att det brukar finnas LGF o annat konstigt på vägen..
Jag kollar i princip aldrig på mätaren utan går mer efter vad som "känns" rätt..
Väldigt likt RoLLeR´s Bult filmer..

Likaså efter avslutad tur o man vill varva ner lite så brukar färden gå mot ett av o påfart system som fungerar bra för fina knäskrap o det e även där de flesta nybörjare "lär" sig skrapa..

Brukar alltså åka dit med nya åkare o "lära" dem svänga just för att annars kan de bli problem när vi ska ut o åka seriöst..
Var förövrigt där ute jag själv lärde mig knäa...

Undrar mest om ni brukar köra på detta vis eller e det så att ni mer tourar landskapet, i måttliga hastigheter o med hög beredskap?

Skit i de du, snorvalp.
 

MC Doktorn

Guest
Blå R1 skrev:
Nu e det så att jag undrar hur folk kör på andra orter i SV!!!

Jag o "gänget" hemma i stan kör väldigt sällan enligt hastighetsbestämmelser o nästan bara småväg..
Väl ute på dessa välkända vägar så går det undan, många knäskrap o "krönwhellies" o släpper av vid bebyggelse o där man vet att det brukar finnas LGF o annat konstigt på vägen..
Jag kollar i princip aldrig på mätaren utan går mer efter vad som "känns" rätt..
Väldigt likt RoLLeR´s Bult filmer..


Har du anmält dig till organdonator registret.
Rek starkt att visa vad du gå för banan istället , det du beskriver är ju bara idiotiskt och omdömeslöst och är orsaken till dessa djävulska premie kostnader.
 

MC Doktorn

Guest
Min körstil går ut på att hitta en bra rytm och hitta det perfekta spåret.
Ha blicken högt planera körningen , göra kurvan rund bromsa en bit in i kurvan gå på med gasen strax efter apex lugnt och kontrollerat.

Om jag nu blir omkörd av någon galning som beskrivs "blå R1" så hänger jag inte på i 230 över ett skymt krön jag försöker att alltid köra så jag har marginaler, dvs jag kör inte hoj för att impa utan för att ha kul.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
2ono skrev:
Min körstil går ut på att hitta en bra rytm och hitta det perfekta spåret.
Ha blicken högt planera körningen , göra kurvan rund bromsa en bit in i kurvan gå på med gasen strax efter apex lugnt och kontrollerat.

Om jag nu blir omkörd av någon galning som beskrivs "blå R1" så hänger jag inte på i 230 över ett skymt krön jag försöker att alltid köra så jag har marginaler, dvs jag kör inte hoj för att impa utan för att ha kul.

Alla kör väl för att det är kul?? för inte finns det väl något praktiskt användnings område på en sporthoj?

lagom ryttm i körningen är väl det de flesta är ute efter, sen om vissa anser att ryttmen ligger "högre" å närmare gränsen än vissa andra, så är det deras val.

Kom ihåg att den vanligaste typen av olyckor är singelolyckor på just någon av dessa sjöna "hemmavägar" Kör med huvet, inte med snoppen... :brinnerup
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Aldrig knäskrap på allmän väg, tycker inte det är nödvändigt med en sån kurvhastighet där knäskrap är nödvändigt....det finns andra bilar, människor, cyklar, räcken,träd.....etc etc som gör att jag INTE vill riskera för mkt på vägen!
/bivven
 

P-E

Guest
Sen måste jag även tilllägga en sak om rytmer. Din rytm behöver inte vara samma sak som någon annans rytm. Rytmen kanske är högre pga personen är en bättre förare och klarar av att köra hojen i högre farter men ändå ha kontroll och marginal. Bara för att någon annan kör snabbare än vad du själv gör behöver han inte vara en idiot. Utan bara en bättre förare.

Man kan inte klanka ner på folk för att de har en annan och snabbare rytm. Låter mest som avundsjuka. Finns folk som kör i 200 på vissa vägar men ändå har lika mycket kontroll som de som kör i 100. Men bara för det ska inte han som kör i 100 tycka att han som kör i 200 är en idiot. Han får helt enkelt acceptera att han inte är så snabb som han tror.

Visst, finns ju alltid folk som kör snabbt men som inte har så stor kontroll. Men förhoppningsvis har de flesta som kör fort full kontroll på det hela.

Samm sak med knäskrap. Men behöver inte köra i 150 för att knäskrapa. Behöver inte heller vara farligt. Som sagt, finns de som knäskrapar bättre än vad andra tar kurvor utan knäskrap. De som är såpass duktiga ska inte få en massa skit och bli kallade idioter för det.
 
Last edited:

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
2ono skrev:
Min körstil går ut på att hitta en bra rytm och hitta det perfekta spåret.
Ha blicken högt planera körningen , göra kurvan rund bromsa en bit in i kurvan gå på med gasen strax efter apex lugnt och kontrollerat.

Om jag nu blir omkörd av någon galning som beskrivs "blå R1" så hänger jag inte på i 230 över ett skymt krön jag försöker att alltid köra så jag har marginaler, dvs jag kör inte hoj för att impa utan för att ha kul.

Alltså, jag vill svara men kommer inte på vad jag ska skriva, du börjar så bra men i slutet av ditt inlägg kommer du in på ngt spår jag inte förstår, för att inte tala om ditt förra inlägg...

Förstår inte heller hur det kommer sig att jag kör för att impa, vem fan ser ute på vägen?
O jag har väldigt roligt när jag kör..
 

MC Doktorn

Guest
Fluxir skrev:
Alla kör väl för att det är kul?? för inte finns det väl något praktiskt användnings område på en sporthoj?

lagom ryttm i körningen är väl det de flesta är ute efter, sen om vissa anser att ryttmen ligger "högre" å närmare gränsen än vissa andra, så är det deras val.

Kom ihåg att den vanligaste typen av olyckor är singelolyckor på just någon av dessa sjöna "hemmavägar" Kör med huvet, inte med snoppen... :brinnerup

Som ortopedläkare får årligen in 2-3 fall per år med mycket allvarliga skador med livstids handikapp som resultat av att vissa personer med hans resonemang "blå r1" , jag kan lova dig man glömmer inte den synen och anhörigas elände.
Om man tycker att det är kul att köra på bakhjulet över krön i mycket hög hastighet är man en idiot anser jag ansvarslöst och totalt omdömeslöst.
Upp till var och är det inte eftersom andra drabbas tex dina premier ökar då han krachar,anhöriga får hem en grönsak i rullstol etc.
Mitt mycket goda råd lär av proffsen på bana (dom kör aldrig så på landsväg) så blir du en garanterat bättre förare.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Different strokes for different folks. Jag tror att många känner sig lite balla på moppen när folk tittar i stan. Att erkänna det sitter nog hårdare åt. Sen vad gäller körningen så är det ju ingen som blir imponerad ute på landsbygden. Kompisarna känner man ju så väl så att man inte måste hävda sig.

2ono skrev:
dvs jag kör inte hoj för att impa utan för att ha kul.
 

MC Doktorn

Guest
Blå R1 skrev:
Alltså, jag vill svara men kommer inte på vad jag ska skriva, du börjar så bra men i slutet av ditt inlägg kommer du in på ngt spår jag inte förstår, för att inte tala om ditt förra inlägg...

Förstår inte heller hur det kommer sig att jag kör för att impa, vem fan ser ute på vägen?
O jag har väldigt roligt när jag kör..

Visst upp till dig vad som är roligt men det är lika omdömeslöst som idiotiskt anser jag att ha den inställningen som du har.
Om du sen kan köra snabbt och kan de bra och har kul har inte med saken att göra.
 

P-E

Guest
Rigge skrev:
Alltså inte för att va taskig men vad kan du veta om hojar över 125 kubik som är född 87?

Vet lite grann, men det jag menade var att skillnaden är inte så stor om du jämför en 954:a mellan en r1 04:a och en gammelgixxer med en r1 04:a

Inte direkt så att du kör ifrån alla på en bana bara för du byter upp från en 954:a till en r1 04:a.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Victor skrev:
Jag tycker bara tvärtom. Man anpassar väl kläderna efter vädret och jag tycker att jag är duktig på att köra. Slaget är förlorat men kriget går fortfarande att vinna.
110 på 90-väg är ganska fort om kön guppar upp o ner, som typ på Essingeleden.

Edit: Jag har inte pratat klart bara för att jag är tyst.

Victor måste ha en riktig boxarnacke, han är den ända jag har sett köra över 280 km/h med tankväska.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top