Hur kör ni?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
P-E skrev:
Vet lite grann, men det jag menade var att skillnaden är inte så stor om du jämför en 954:a mellan en r1 04:a och en gammelgixxer med en r1 04:a

Inte direkt så att du kör ifrån alla på en bana bara för du byter upp från en 954:a till en r1 04:a.

:hihi :va :hihi nee ska inte skriva något mer :7peta
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
P-E skrev:
Vet lite grann, men det jag menade var att skillnaden är inte så stor om du jämför en 954:a mellan en r1 04:a och en gammelgixxer med en r1 04:a

Inte direkt så att du kör ifrån alla på en bana bara för du byter upp från en 954:a till en r1 04:a.

Ok, tyckte bara att det var lite märkligt att du skriver som om du kört hoj i 20 år när du inte ens är så gammal.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
2ono skrev:
Som ortopedläkare får årligen in 2-3 fall per år med mycket allvarliga skador med livstids handikapp som resultat av att vissa personer med hans resonemang "blå r1" , jag kan lova dig man glömmer inte den synen och anhörigas elände.
Om man tycker att det är kul att köra på bakhjulet över krön i mycket hög hastighet är man en idiot anser jag ansvarslöst och totalt omdömeslöst.
Upp till var och är det inte eftersom andra drabbas tex dina premier ökar då han krachar,anhöriga får hem en grönsak i rullstol etc.
Mitt mycket goda råd lär av proffsen på bana (dom kör aldrig så på landsväg) så blir du en garanterat bättre förare.


O hur resonerar jag då?`

Visst, det kan inte vara kul att bli förlamad å det har jag väl inte sagt?
Det e bra mycket farligare att köra Mc än andra fordon, ja...

O vadå bakhjul över krön i mycket hög hastighet?
Ja har en R1 -04, jag behöver inte hoppa över krön för att den ska lyfta direkt..

Sen kör jag med marginaler, som jag sa tidigare så e det inte racetempo på åkandet, men defenetivt över hast. beg.
Knäskrapandet e det lite dåligt med marginaler på, jag vet, men det är inte nere i snabba kurvor, bara långa, öppna, fina o välkända kurvor..
 

P-E

Guest
Lam-Kaka skrev:
:hihi :va :hihi nee ska inte skriva något mer :7peta

Rigge skrev:
Ok, tyckte bara att det var lite märkligt att du skriver som om du kört hoj i 20 år när du inte ens är så gammal.

Förlåt för ming ringa ålder. :( Försökte bara skriva vad jag tror är rätt, men det blir jämt fel.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Robban W skrev:
Jajjemen! Det var en sjyst helg. Blir det repris i sommar?

Ha ha. Det var kul. Epatraktorn accelererade in i visiret på något sätt :tummenupp

Får se vad som händer. Gillade inte dammet. Om de har fixat vägen kanske.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Strider skrev:
Det går alldeles utmärkt att åka 200+ på 70 vägar rakt fram men svänga kan du det? Nu menar jag svänga på riktigt, inte posörskrapa med knät. Vad gör du när upptäcker att du har kommit alldeles för fort in i en kurva?

Det finns många gatåkare som kan köra fortare än flera raceåkare på bana. Varför kör då dessa "långsamma" raceåkare på bana öht? Redan vid ganska måttliga farter blir riskerna på landsvägen oacceptabla. Alla som påstår sig ha koll på landsvägen snackar bara skit, hur kan man ha koll på något oförutsett? Det kan man inte.

Kör man 1.20 på Gälleråsen och håller samma tempo ute på landsvägen då bör man definitivt fundera på vad håller på med ute på landsvägen. Då är det mer än lämpligt att börja åka mer bana eller tävla. Samtidigt har jag sett många med R1or o Gixxers som för sitt liv inte kan åka fortare än 1.40 på Gälleråsen. Då skulle jag vilja hävda att man kan inte svänga, men att köra mycket fort ute på landsvägen det har man definitivt komptens till.

Svänga kan man öht inte göra med amerikanska glidare iaf, btw.

Riskerna e det väl jag som får ta eller?
Håller mig på min sida o på väldigt lågt trafikerade vägar, släpper vid hus o dyl..

Om kurvan e skarpare än jag tänkt mig lägger jag ner mer o mer o mer, gasen på så det blir stabilt o fint..
O vadå svänga på riktigt?
Det e bara trycka ner skiten så fort det går o på med gas så du får vikt på bakhjulet...

Har aldrigt tagit tid på bana, e inte en tävlingsmänniska som måste hävda mig med tider, jag kör aktivt för att jag tycker om känslan..
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
P-E skrev:
Förlåt för ming ringa ålder. :( Försökte bara skriva vad jag tror är rätt, men det blir jämt fel.

Ett tips är att helt enkelt vara lite "passiv" å ta till sig informationen av de som har några år i sadeln, man kan lära mkt av dessa herrar. å förhoppningsvis klara sig längre i trafiken. :tummenupp
jag är själv ung å ganska ny i sadeln, född 86, hafft lätt mc, körde 1600mil med den, nya hojen har jag väl kört sådär 30mil med. inte blivit mer med tanke på rådande omständigheter... :(
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Blå R1 skrev:
Riskerna e det väl jag som får ta eller?
Håller mig på min sida o på väldigt lågt trafikerade vägar, släpper vid hus o dyl..

Om kurvan e skarpare än jag tänkt mig lägger jag ner mer o mer o mer, gasen på så det blir stabilt o fint..
O vadå svänga på riktigt?
Det e bara trycka ner skiten så fort det går o på med gas så du får vikt på bakhjulet...

Har aldrigt tagit tid på bana, e inte en tävlingsmänniska som måste hävda mig med tider, jag kör aktivt för att jag tycker om känslan..


om man går på med gas borde inte trycket på framhjulet minska då?? om jag inte fattat fel så är det inte så jävla bra med framhjulssläpp ??
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Strider skrev:
"Comfort braking", totalt onödigt och visar att du har mer att lära när det gäller att svänga. Det är iof en naturlig "survival reaction" som vi alla ofta råkar utför alltför ofta.


Näe, behöver inte bromsa, väljer som sagt en ngt högre hastighet på rakan så det blir lite bromsa in i kurvan...
Min största SR e nog att jag kniper för hårt om clip on, tror jag iaf..

O för att säga det ytterligare en gång till, jag kör inte så bra det går med hojen, jag åker inte full på varje raka för att tokbromsa innan varje kurva, jag tror inte jag heter Rossi i efternamn..
 
Last edited:

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Fluxir skrev:
om man går på med gas borde inte trycket på framhjulet minska då?? om jag inte fattat fel så är det inte så jävla bra med framhjulssläpp ??


Inte bra alls med framhjulssläpp, men om trycket på däcket minskar, borde det då inte ha mer grepp?

Du lägger ju över vikt på bakhjul som av g-kraft pressar däcket ut..
 

P-E

Guest
Fluxir skrev:
Ett tips är att helt enkelt vara lite "passiv" å ta till sig informationen av de som har några år i sadeln, man kan lära mkt av dessa herrar. å förhoppningsvis klara sig längre i trafiken. :tummenupp
jag är själv ung å ganska ny i sadeln, född 86, hafft lätt mc, körde 1600mil med den, nya hojen har jag väl kört sådär 30mil med. inte blivit mer med tanke på rådande omständigheter... :(

Japp, precis vad jag gör. Har lärt mig så MYCKET här så att det inte är sant. Allt jag kan har jag lärt mig härifrån. De har blivit en heldel nu på senaste året. Hängt här sen jag var 15 blivit bannad många gånger och bytt nick 5 gånger. :D

Men nu är jag här för att stanna. Är glad för att jag får det, har varken hoj eller åldern inne för det. Men har ett STORT intresse och haft det sen jag var 5-6 år. Försöker tänka 2 gånger innan jag skriver något och skriver bara om jag verkligen känner att måste debatera lite eller säga något.
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
P-E skrev:
Förlåt för ming ringa ålder. :( Försökte bara skriva vad jag tror är rätt, men det blir jämt fel.


Tror precis som fluxir skriver att du ska hålla dig lite passiv och lyssna på de gamla rävarna.

Förmodar att du inte kört så många hojar över 125cc?

Jag har haft "turen" att prova en hel del större hojar långt innan jag hade körkort för dom.

Ett exempel var när jag körde lätt mc. Då körde jag en Suzuki Rg125F -92 Den var väl typ en värsting när den kom. Stod o snackade med en kille som körde R6-99. På skämt sa jag efter en stunds tjötande att vi kunde byta hoj. Då sa han ja... Efter att jag frågat honom några gånger till kom jag fram till att han faktiskt menade det. Vi gav oss iväg på en liten tur. Och till min förvåning var en Stoooor 600:a som man tänkte då lättare att hantera än min 125:a, så fort man var i rullning givetvis.

Jaja, en liten parentes bara.
 

P-E

Guest
Blå R1 skrev:
Inte bra alls med framhjulssläpp, men om trycket på däcket minskar, borde det då inte ha mer grepp?

Du lägger ju över vikt på bakhjul som av g-kraft pressar däcket ut..

Har säkert fel, men känns som ju mindre tryck du har på däcket ju mindre grepp borde du ha. Någon som vet? :va
 

MC Doktorn

Guest
Blå R1 skrev:
O hur resonerar jag då?`

Visst, det kan inte vara kul att bli förlamad å det har jag väl inte sagt?
Det e bra mycket farligare att köra Mc än andra fordon, ja...

O vadå bakhjul över krön i mycket hög hastighet?
Ja har en R1 -04, jag behöver inte hoppa över krön för att den ska lyfta direkt..

Sen kör jag med marginaler, som jag sa tidigare så e det inte racetempo på åkandet, men defenetivt över hast. beg.
Knäskrapandet e det lite dåligt med marginaler på, jag vet, men det är inte nere i snabba kurvor, bara långa, öppna, fina o välkända kurvor..

Du resonerade citat:många knäskrap o "krönwhellies. och du anser att det inte finns risker med den inställningen på en landsväg=sic!!
Varför tror du att det är flest dödade i singelolyckor??
Om man nu kör det tex på en bana där du har "råd" att
klota är det ju en annan sak.
 

P-E

Guest
NO_FEAR skrev:
Tror precis som fluxir skriver att du ska hålla dig lite passiv och lyssna på de gamla rävarna.

Förmodar att du inte kört så många hojar över 125cc?

Jag har haft "turen" att prova en hel del större hojar långt innan jag hade körkort för dom.

Ett exempel var när jag körde lätt mc. Då körde jag en Suzuki Rg125F -92 Den var väl typ en värsting när den kom. Stod o snackade med en kille som körde R6-99. På skämt sa jag efter en stunds tjötande att vi kunde byta hoj. Då sa han ja... Efter att jag frågat honom några gånger till kom jag fram till att han faktiskt menade det. Vi gav oss iväg på en liten tur. Och till min förvåning var en Stoooor 600:a som man tänkte då lättare att hantera än min 125:a, så fort man var i rullning givetvis.

Jaja, en liten parentes bara.

Nopp, har bara kört en 125:a en cross 110cc, sen en massa mopeder. Men hoppas på fler 125:eek:r i sommar, kanske en stor hoj också om jag har tur. Men det kommer med tiden. Min kompis har en 125 så det blir mycket hoj åka i sommar. När jag prövade den tycker inte alls den var speciellt snabb eller farlig. Endel verkar tro att klivet från moped till lätt mc är enormt. Men dt är det inte. Den var ostrypt också.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag ger järnet på varje motorvägsbit jag ser. Håller fan stumt :rock
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
2ono skrev:
Du resonerade citat:många knäskrap o "krönwhellies. och du anser att det inte finns risker med den inställningen på en landsväg=sic!!
Varför tror du att det är flest dödade i singelolyckor??
Om man nu kör det tex på en bana där du har "råd" att
klota är det ju en annan sak.

frågan är inte om man har råd å klota, för det har de flesta inte, jag har det då definitivt inte. utan frågan är om man vill ha större chanser att överleva När man klotar. inte om man klotar, NÄR man klotar.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
P-E skrev:
Nopp, har bara kört en 125:a en cross 110cc, sen en massa mopeder. Men hoppas på fler 125:eek:r i sommar, kanske en stor hoj också om jag har tur. Men det kommer med tiden.

ett tips är att inte fråga om du får provköra. jag har aldrig lånat ut hojen till nån som frågat. tänker inte göra det heller, jag lånar ut den när jag vet att de kan hantera den. inte om de frågar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top