Hur kör ni?

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
2ono skrev:
Du resonerade citat:många knäskrap o "krönwhellies. och du anser att det inte finns risker med den inställningen på en landsväg=sic!!
Varför tror du att det är flest dödade i singelolyckor??
Om man nu kör det tex på en bana där du har "råd" att
klota är det ju en annan sak.

Ja, knäandet har vi rett ut tidigare o krönen behöver som sagt inte gå jätte mycket för fort för att det ska lyfta lite...

Visst finns det risker med all MC åkning, men jag tycker du överdriver lite nu..
Som sagt time and time again, det e inte all out racing det handlar om, men det e inte lagligt heller..

sic?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag tycker det räcker med att kolla ut i diket och se vad som ligger där för att jag ska ta det rätt lungt, träden ser inte så mjuka ut och jag har för dålig koll för att veta vad jag pysslar med när jag svänger.
 
Last edited:

P-E

Guest
Fluxir skrev:
ett tips är att inte fråga om du får provköra. jag har aldrig lånat ut hojen till nån som frågat. tänker inte göra det heller, jag lånar ut den när jag vet att de kan hantera den. inte om de frågar.

Nej, jag vet. Man ska inte fråga, man ska låta de fråga. Om det inte är en närakompis, då kan man gärna fråga några gånger extra.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
P-E skrev:
Nej, jag vet. Man ska inte fråga, man ska låta de fråga. Om det inte är en närakompis, då kan man gärna fråga några gånger extra.

det absolut sämsta måste ju va å tjata. :fakta

näefan, visa att du kan köra och kör lungt så ska du se att du får chansen att testa endel hojar,.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Blå R1 skrev:
Inte bra alls med framhjulssläpp, men om trycket på däcket minskar, borde det då inte ha mer grepp?

Helt rätt. Men förlusterna p g a drivet kan vara överordnad. Det däck som har lägst friktionskoefficient, tappar sidokraft först. Om du lastar ett däck mer så sjunker koefficienten på det däcket. Samtidigt om du driver/bromsar så förlorar du tillgänglig sidokraft att använda för svängen. Om man gasar genom en kurva så förlorar bakdäcket sidkraft av inte mindre än två skäl. :D
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Strider skrev:
Om du i kurvan efter att ha lagt ned till den nedläggningsvinkel du behöver för att få en jämn o fin kurva rullar vidare med avslagen gas så kommer du att belasta framhjulet mer än bakjulet och risken för framhjulsläpp ökar. Hojen blir dessutom ororolig eftersom den inte är i balans. Du måste öppna gasen lite grann för att bibehålla din fart i kurvan och få en jämn viktfördelning mellan fram- o bakända. På en Sporthoj så är oftast bakdäcket 50% bredare än fram så därför vill vi ha en viktfördelning som är 40/60 idealt. Hade däcken varit ungefär lika breda så hade 50/50 varit önskvärt.

Du måste alltså öppna gasen innan du är framme vid kurvans apex.
äntligen...
 

P-E

Guest
Mitt ända vettiga svar i denna tråd. Som svar på denna tråd:

Kommer alltid försöka köra lagligt på 30 och 50 vägar.

Aldrig snabbt i korsningar eller ställen där jag vet att det kan finnas Poliser eller djur. Aldrig snabbt i stan.

Aldrig snabbt i landsvägar där det är skog. Aldrig över min förmåga, vill alltid känna att jag ska kunna veja eller bromsa om något händer. Köra så pass snabbt att jag ändå har koll på omgivning.

Om man kör snabbt så ska det vara på bra vägar som man känner till.

Kör helt enkelt i min egen takt, vad andra tycker om den skiter jag i. Detta är baserat på min övningskörning som jag gjort i ett år med bil, kommer nog köra på ungefär samma sätt när jag skaffar hoj.
 
Last edited:

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
#Olsson# skrev:
Helt rätt. Men förlusterna p g a drivet kan vara överordnad. Det däck som har lägst friktionskoefficient, tappar sidokraft först. Om du lastar ett däck mer så sjunker koefficienten på det däcket. Samtidigt om du driver/bromsar så förlorar du tillgänglig sidokraft att använda för svängen. Om man gasar genom en kurva så förlorar bakdäcket sidkraft av inte mindre än två skäl. :D


Ledsen men du tappade bort mig helt och hållet där..
Kan du ta det igen men försöka förenkla det lite e du snäll!!!
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Strider skrev:
Om du i kurvan efter att ha lagt ned till den nedläggningsvinkel du behöver för att få en jämn o fin kurva rullar vidare med
Du måste alltså öppna gasen innan du är framme vid kurvans apex.

okej... bra att veta. :tummenupp

vilket som så har jag inte tänkt å ligga så nära gränsen.
 

P-E

Guest
Fluxir skrev:
det absolut sämsta måste ju va å tjata. :fakta

näefan, visa att du kan köra och kör lungt så ska du se att du får chansen att testa endel hojar,.

Hoppas det. :)
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Fluxir skrev:
okej... bra att veta. :tummenupp

vilket som så har jag inte tänkt å ligga så nära gränsen.


Du kommer att uppleva hojen som mer stabil om du gasar efter du har hittat vinkeln oavsett vilken vinkel det är....

Prova så får du se, inte tokgasa bara, utan bara acc lugnt o fint...
Ca 10% i vikt som ska över till bakhjulet..
 

jensa_b

BA02-Bataljonen som visade vägen!
Gick med
25 Jul 2004
Ort
GAEVLE
Hoj
R1
Jag kör som en dåre ibland :jisses E ganska rutten på att köra :jisses Kan inte knäskrapa :jisses Kör nog fan alltid för fort undantaget 30 å 50 väg :jisses Men jag står för de också! De va ett :censored tassande och smygande kring den här frågan! Det står faktiskt ingen polis här inne på forumet och ger dig böter för att du SKRIVER att du åker för fort!Får förmodligen hela sh på mig nu :hördu men enligt den här tråden verkar det inte vara många som kör FORT....ursäkta men tvivlar faktiskt på det. :brinnerup
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
P-E skrev:
Mitt ända vettiga svar i denna tråd. Som svar på denna tråd:

Aldrig snabbt i korsningar eller ställen där jag vet att det kan finnas Poliser eller djur. Aldrig snabbt i stan.

du ska altså aldrig köra snabbt?


nä, sorry, men kunde inte låta bli...
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Strider skrev:
Du behöver inte köra fort eller ens ligga nära gränsen för att ha nytta av detta. Du kommer att ha nytta redan vid måttliga farter.

det ger väl en ganska skön kännsla kan jag tänka. :)

jag har ju bara kört 125a innan å den kunde man ju bromsa sig till "lagom fart" in i kurvan å när man konstaterat att det går å åka genom utan problem kunde man vrida full, hände ju fan inget iaf... :tungan
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Den här tråden blev kryddad av vi-som-kör-eller-har-kört-bana-är-bättre-människor. Sen kommer jag förmodligen att vara kass när jag väl tar mig till en bana. Hoppas göra det i sommar (har If så jag är inte 100%). Men jag ska förmodligen vara djääävulskt bra direkt bara för att jag har en R1:a. Om inte är jag inte värd att ha en sån hoj enligt gängse norm här.
 

P-E

Guest
Fluxir skrev:
du ska altså aldrig köra snabbt?


nä, sorry, men kunde inte låta bli...

Nu är du elak! :huvet Nej men så många olyckor pga att folk kört fort i en korsning där en bil missat MC'n, sånt ska man försöka undvika genom att köra lugnt. Inte heller köra om en bil nära en korsning då den kan ska svänga åt samma hål du gör omkörningen, inte så kul om man kör om på insidan och bilen svänger höger, eller kör om på höger som man ska och vilen svänger vänster. Vet man att det kan springa vilda dur på vissa ställen kör lugnt där. Sånna små saker som enligt mig kan rädda ditt liv ibland.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Blå R1 skrev:
Ledsen men du tappade bort mig helt och hållet där..
Kan du ta det igen men försöka förenkla det lite e du snäll!!!

"Last" och "driv"(acc eller broms)

Last: Om du ökar lasten t ex genom att ha en passagerare bak så reduceras greppet i kurvan för bakhjulet. Om allt var balanserat så båda däcken släpper samtidigt - utan passagerare, så kommer bakhjulet släppa först, om du kör med en pasagerare.

Driv: Däcket har en mängd tillgänglig kraft det kan producera. Om du förbrukar en del av den mängden till driv/broms, så förlorar du tillgänglig kraft till svängen.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
#Olsson# skrev:
Driv: Däcket har en mängd tillgänglig kraft det kan producera. Om du förbrukar en del av den mängden till driv/broms, så förlorar du tillgänglig kraft till svängen.

Sant, men du kan ju inte utnyttja hela kraften om du inte lägger över vikt från framhjul till bakhjul, då framhjulet har mindre kraft..

Gäller väl som vanligt att hitta den gyllende medelvägen..
Nu när vi kan teorin så kommer den jobbiga biten, att omsätta till praktik, men det e oxå den roliga biten..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top