Hur kan märkesförsäkringar vara billigare än "vanliga" försäkringar?

bigmajk

schluurrp.... borta!
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Skogen
Hur kan det komma sig att märkesförsäkringar är såpass mycket billigare än vanliga icka-märkesbundna försäkringar?

Förstår inte, kraschar man mindre bara för att man har en sådan? :kocko
 
Min försäkring är 2000:- billigare än märkesförsäkringen hos Triumph samt att självrisken är lägre, vad jag sett så brukar självrisken vara ganska hög när det gäller märkesförsäkringar, det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.
 
Det är väl snarare så att självrisken är högre på vissa märkesförsäkringar.
 
ok. :)

Kanske skulle ha skrivit att de ofta/vanligtvis är billigare.

Personligen tycker jag att det "känns" billigare med lägre premie och högre självrisk, det är dessutom mer rättvist.
 
bigmajk skrev:
ok. :)

Kanske skulle ha skrivit att de ofta/vanligtvis är billigare.

Personligen tycker jag att det "känns" billigare med lägre premie och högre självrisk, det är dessutom mer rättvist.

Bor du i storstad och inte haft kortet i 5 år samt ung ålder så kan det göra många lappar i skillnad på märkes vs icke-märkes försäkringar!

Antar det är märket som går in och sponsrar f-bolagen för att få sålt fler cyklar + runtomkring krimskrams. I slutändan bör det löna sig annars hade de väl försvunnit.
 
Det är sant att vissa märkesförsäkringar har en hög s-risk. Honda bla.

Själv har jag "bara 3000" i vagnskade s-risk, trots en förhållande låg premie.
Yamaha Power Insurance i LF. Skillnaden för mig på en vanlig försäkring och märkes dito skulle inom samma bolag bli 33.000 kronor. De pengarna kan man ju köpa hårvårdsprodukter för. Om man vill det. Märkesförsäkringen går väl ut på att tillskansa sig ett så stort kundunderlag som möjligt plus att generalagenten kanske är med och subventionerar. Med de höga premierna som är vardagsmat gör det ju nästan omöjligt att sälja cyklar, så agenten har väl ett stort intresse att hålla ner nivåerna.
 
Villkoren kan som sagt skilja sig lite men det är också så att man räknar med en större andel av marknaden med märkesförsäkringarna.
 
Märkesförsäkring har mkt höga självrisker.
Jag har en självrisk på 9.000 kr på min trajja :död

Men å andra sidan är premien på 8600 hel/hel + olyckssfall + passagerare blahablaha. :)

Med andra ord, en högre självrisk innebär att jag själv betalar för min skada och inte hoj kollektivet i allmänhet. Smäller jag i backen är det bara att pröjsa. Är man relativt ung och bor i sthlm så lönar sig enbart märkesförsäkring om det är helförsäkring man ska ha.
 
ape skrev:
Med andra ord, en högre självrisk innebär att jag själv betalar för min skada och inte hoj kollektivet i allmänhet.
Varför har du då helförsäkring?
Halv borde ju räcka om du betalar skadorna själv.
 
sandstream skrev:
Varför har du då helförsäkring?
Halv borde ju räcka om du betalar skadorna själv.

OK rätt delvis. Men är skadan värderad till mer än 9tskr så "hjälper" övriga att betala.
 
ape skrev:
OK rätt delvis. Men är skadan värderad till mer än 9tskr så "hjälper" övriga att betala.
Frågan är hur ofta man kommer under 9K med moderna kåpförsedda hojar om olyckan är framme.
Jag vågar inte ens tänka på vad en originalkåpa kostar till min hoj.
 
sandstream skrev:
Frågan är hur ofta man kommer under 9K med moderna kåpförsedda hojar om olyckan är framme.
Jag vågar inte ens tänka på vad en originalkåpa kostar till min hoj.
Det är inte så dyrt. En kompis till mig klotade sin 10:a när han highsidade på Sviestad (nej, inte Pilot Power). Han lagade upp den rätt komplett för 6000 och åkte på hojsemester med oss inte långt efteråt. Under hösten/vintern har han fixat lite dekaler och sånt men jag tror inte han är över 9000 och då är allt nya originaldelar i rätt färg och så, ingen fullack och silvertejp. :D

Det är ju vansinnigt att folk kräver, och får, helt nya prylar till gamla hojar. Vore bättre med högre självrisker, då skulle hojarna lagas mer rimligt efter ålder och värde och färre skulle nog klota också då de vet att det svider (i plånboken). Förutom ett och annat liv skulle nog premierna kunna sänkas då.
 
ape skrev:
Märkesförsäkring har mkt höga självrisker.
Jag har en självrisk på 9.000 kr på min trajja :död

Men å andra sidan är premien på 8600 hel/hel + olyckssfall + passagerare blahablaha. :)

Med andra ord, en högre självrisk innebär att jag själv betalar för min skada och inte hoj kollektivet i allmänhet. Smäller jag i backen är det bara att pröjsa. Är man relativt ung och bor i sthlm så lönar sig enbart märkesförsäkring om det är helförsäkring man ska ha.

jag har bara 6000 självrisk?
har provat den också :näsblod
 
Neutral skrev:
Det är inte så dyrt. En kompis till mig klotade sin 10:a när han highsidade på Sviestad (nej, inte Pilot Power). Han lagade upp den rätt komplett för 6000 och åkte på hojsemester med oss inte långt efteråt. Under hösten/vintern har han fixat lite dekaler och sånt men jag tror inte han är över 9000 och då är allt nya originaldelar i rätt färg och så, ingen fullack och silvertejp. :D

Det är ju vansinnigt att folk kräver, och får, helt nya prylar till gamla hojar. Vore bättre med högre självrisker, då skulle hojarna lagas mer rimligt efter ålder och värde och färre skulle nog klota också då de vet att det svider (i plånboken). Förutom ett och annat liv skulle nog premierna kunna sänkas då.
Håller med!

Vad jag menade var att om man har en självrisk på 9.000:- och tror att den täcker alla kostnader vid en rejäl klotning så är man lite fel ut.
Kan tänka mig att exemplet med din kompis hoj hade kostat en bra bit över 9.000:- om han lämnat in den till försäkringsbolaget och fått tillbaka den med nya delar.
 
sandstream skrev:
Håller med!

Vad jag menade var att om man har en självrisk på 9.000:- och tror att den täcker alla kostnader vid en rejäl klotning så är man lite fel ut.
Kan tänka mig att exemplet med din kompis hoj hade kostat en bra bit över 9.000:- om han lämnat in den till försäkringsbolaget och fått tillbaka den med nya delar.
Pajar man ramen t ex så kostar ju bara den minst 9000 så då är det ju kört.

Min kompis köpte bara nya originaldelar men gjorde jobbet själv så de timmarna verkstadstid är väl prisskillnaden om han hade kunnat nyttja försäkringen vilket han inte kunde, han har bara halv. I just hans fall så hade han kraschpuckar och hojen flippade bara en gång och lade sig på sidan vilket begränsade skadorna. Senare samma kväll vurpade en R1:a i samma kurva (ut ur esset) och flippade värre, den blev bara skrot, ram och bakfälg t ex var krossade. Trots att vurporna såg nästan likadana ut så är det lite tur också hur det går.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top