Hur kan motverka att cykeln går på bakhulet?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Hur kan man motverka att cykeln går på bakhulet?

Som rubriken lyder, är det mycket man kan göra åt att cykeln går på bakhjulet ut ur alla kurvor vilket gör att det är svårt att få ner effekten i backen?

Tänkte mest på hur mer/mindre kompretion och förspänning påverkar cykeln?

Thomas!

Last edited:

lakehillracing

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
3st Aprilia rs 125 1 Honda rs125
Kör Med Mer Känsla, Inte Bottna Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaasen över Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaallllllllllllllllllllllltttttttttttttttttttttttttttt.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Mindre kompression bak samt mindre förspänning och lägre rideheight. Det du vill åstadkomma är att sänka tyngdpunken på hojen och det gör du på dessa sätt. Naturligtvis kan detta ge andra, negativa effekter så du få prova dig fram.

Ett annat sätt är att sätta på mindre drev både fram och bak så att du får bakhjulet längre bak. Hojen blir stabilare, mindre snabbstyrd och mindre villig att gå på bakhjulet.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Mindre kompression bak samt mindre förspänning och lägre rideheight. Det du vill åstadkomma är att sänka tyngdpunken på hojen och det gör du på dessa sätt. Naturligtvis kan detta ge andra, negativa effekter så du få prova dig fram.
Men om man minskar kompression och förspänning bak så 'sätter' väl den sig ännu mer så det blir mer bakhjulsåka?

smell the smoke

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda CBR 600 RR
T.ex. mindre förspänning gör att det fjädrar istället för att framhjulet lyfter. Hojen vill ju vrida sig runt sin egen axel (bakhjulet) när effekten ökas, om bakfjädringen får ta upp denna kraft istället så hålls framhjulet lättare i marken.
Man kan ju även se till att bakhjulet är i så långt bak i svingen som möjligt. Båda dessa faktorer ger ju andra (kanske oönskade) effekter.
Allt här i livet är en kompromiss!

// Tommy

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ett annat sätt är att sätta på mindre drev både fram och bak så att du får bakhjulet längre bak. Hojen blir stabilare, mindre snabbstyrd och mindre villig att gå på bakhjulet.

Ett enklare sätt att förlänga hojen om man inte vill ändra sin drevning är ju att ändra längden på kedjan bara ;)

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Men om man minskar kompression och förspänning bak så 'sätter' väl den sig ännu mer så det blir mer bakhjulsåka?

Ja den sätter sig mer men effekten blir att tyngdpunkten hamnar lägre och den blir mindre benägen att gå på bakhjulet. Jag förstår hur du tänker och det kan kännas som den lättare borde wheela i detta läget men det är fel.

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
Ett enklare sätt att förlänga hojen om man inte vill ändra sin drevning är ju att ändra längden på kedjan bara ;)

Fast med ett mindre drev bak borde man ju få ett lägre moment runt bakaxeln också, det borde väl hjälpa en hel del. Eller har jag otur när jag tänker? Tas det ut av lägre moment även mot asfalten så att man får sämre driv?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ja den sätter sig mer men effekten blir att tyngdpunkten hamnar lägre och den blir mindre benägen att gå på bakhjulet. Jag förstår hur du tänker och det kan kännas som den lättare borde wheela i detta läget men det är fel.

Sänker du hojen bak flyttar du tyngdpunkten bakåt också.. Däremot blir det ju mer grepp bak, men det brukar ju snarare ge mer wheelietendenser.

Fast med ett mindre drev bak borde man ju få ett lägre moment runt bakaxeln också, det borde väl hjälpa en hel del. Eller har jag otur när jag tänker? Tas det ut av lägre moment även mot asfalten så att man får sämre driv?

Dreva upp en cykel som det är frågan om ger såklart sämre acceleration, vilket ger mindre wheelie-tendenser.

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Genom att dreva får man inte annan kraft runt momenpukten utan bara annan utväxling.

Jag har sänkt min motorcykel fram 10mm och det gjorde den mycket mindre villig att stegra sig. Måste vara det enklaste att göra, så får du en mer lättsväng mc också.

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
Sänker du hojen bak flyttar du tyngdpunkten bakåt också.. Däremot blir det ju mer grepp bak, men det brukar ju snarare ge mer wheelietendenser.

Dreva upp en cykel som det är frågan om ger såklart sämre acceleration, vilket ger mindre wheelie-tendenser.

Jojo, men jag menade (men skrev inte) såklart att samtidigt kompensera på framdrevet så att utväxlingen skulle vara densamma. Men det spelar fortfarande ingen roll inser jag nu när jag tänkt ett tag. Samma driv på hjulet ger ju med samma chassieinställningar såklart samma wheelievillighet. Hmm, var finns "Undo" knappen för korkade inlägg?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag hade tänkt starta den här tråden egentligan, så tack för att jag slapp! :hihi
Har precis inhandlat mig en gammal ban-retta, och väl var lite starkare å mer wheeliebenägen än min gamla gixxer :hihi Efter en dag på Mittsverigebanan så har jag också mycket funderingar på det där med lätt framhjul. Jag provade med att flytta mig istället, så i början på långrakan försökte jag glida fram i sadeln, men då drog jag ju upp framhjulet ännu mer å störde gaffeln :huvet Att försöka glida bak under inbromsningen va ju ingen hit heller :hihi
Jag väger ju en hel del, och det är ju vikt som man ska utnyttja. Jag är van att sitta längst bak på min gixxer, men på rettan var det inte alls lika bra. Jag har ju blitt lärd att man ska får tyngden långt bak, och gasa, för att hjälpa framhjulet. Men med en effektstark hoj, kan det löna sig att glida fram då, så att man kan gasa mer ut ur kurvorna? För baksidan av myntet är ju att iaf jag får svårare att bromsa då.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Sänker du hojen bak flyttar du tyngdpunkten bakåt också..

Ehh, nej! Nu tänkte du lite snett. Tyngdpunkten kan ju omöjligen flyttas framåt eller bakåt genom att höja eller sänka en hoj. Tänk om, tänk rätt ;)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ehh, nej! Nu tänkte du lite snett. Tyngdpunkten kan ju omöjligen flyttas framåt eller bakåt genom att höja eller sänka en hoj. Tänk om, tänk rätt ;)

Sänker du hojen bak flyttas tyngdpunkten bakåt.. Det är en annan femma om du sänker hela hojen.. Sänk den gärna mer fram än bak. Annars kan du ju ta och kolla geometrin på en dragbike/bil.
Det var mindre wheelie-tendenser han ville ha.
Enklaste sättet att minska wheelie är ju att flytta sig själv framåt, eller förlänga hjulbasen. Inte att bygga en chopper som du föreslog.. ;)

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Tack för tipsen, nu har jag lite att labba med inför träningen på tisdag.
Är det någon som vet vart man kan få information om hur standadinställnigarna är för fjädringen på en zx10 06?

Har ingen instruktionsbok till den.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Sänker du hojen bak flyttas tyngdpunkten bakåt..

Marginellt, den flyttas betydligt mer nedåt än bakåt. Hur som helst så blir den mindre benägen att wheela och det är ju det frågan gäller.

Men ja, sänkning av hela hojen (både fram och bak) ger störst effekt.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Marginellt, den flyttas betydligt mer nedåt än bakåt. Hur som helst så blir den mindre benägen att wheela och det är ju det frågan gäller.

Men ja, sänkning av hela hojen (både fram och bak) ger störst effekt.

Uppmjukning av chassit är jag med på, då vridkrafterna till större del tas upp av dämparen. Packar den däremot ihop för att den blir för mjuk med för mycket retur, blir effekten tvärtom, mera wheelie. Testa åka en cross med slut dämpare bak så du bara åker på fjädern..

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Det finns ett kul dataprogram som Tony Foale gjort, i det kan man mata in alla data från hojen och se vad som händer när man förändrar ngt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning