Gå in på http://www.tonyfoale.com/ så kan ni säkert hitta de korrekta svaren på era frågor. Kul om någon köper programmet så kan man få exakt info om vad som sker.
Visst! Absolut. Men (som jag beskriver) om du sitter på hojen och släpper på förspänningen bak, så kommer systemet att rotera kring FRAMdäckets kontaktyta och alltså sänka tp (och flytta den något bakåt).
Nej men det är nog faktiskt inte så trots allt. Jag har tänkt fram och tillbaka några gånger, och slutat vid att hojen roterar kring framhjulsaxeln. Det är ju en fix punkt som det roterar kring. Att det sedan sitter ett hjul där framme som har kontakt med marken har ingen betydelse. Så gå du tillbaka till ursprungsidéen
Men gör den det verkligen????? Vi hårddrar det hela och sätter på en 1-tumsfälg ist för en 17-tumsfälg. Dessutom sätter vi på ett däck med 10 profil samt en hälften så lång bakstötdämpare. HOPPSAN så sänker vi bakänden 50 cm!!!
Detta måste väl få till följd att främre hjulaxeln rör sig en bit bakåt/nedåt???? Tänker mig då att ...............
JAMEN du har ju rätt!!!! Jörgen, hör här nu!!! Om du tänker dig att du rullar upp hojen mot en vägg så att framhjulet står still i framåt/bakåt-riktning och sedan gör motsvarande sänkning av hojen som jag beskriver ovan, så kommer hojen att rotera runt framaxeln, däckets kontaktyta kommer att hamna längre fram i förhållande till framaxeln. (försprånget?)
Jag menade den punkt kring vilken man måste göra krafttjämvikten runt om man vill definiera när hojen wheelar, (eller gör stoppies också för den delen). Det var nog där vi missförstod varann.
Det jag menade var att det är kontaktytan mellan bakdäcket och märken som är jämnviktspunkt vid wheelies och mellan framdäck och mark vid stoppies.
Skulle det vara navcentrum som var jämnviktspunkt så skulle tex en r1.a med skottkärrehjul vara lika lättwheelad som om den hade höga 21" hjul
Men
Vid en wheelie eller stoppie så är det rotation kring däckets kontaktyta man ska räkna med ja. Detta på grund av att du lägger ett moment på däcket.
I frågan om vad som händer när du sänker bakdelen på hojen något för att försöka minska tendenser till wheelie så roterar ju hojen kring framhjulsaxeln eftersom vi utgår ifrån att man inte har låsta bromsar. Kontaktytan kommer att vara rakt nedanför hjulcentrum oavsett.
Detta gör man för att förenkla.
Visst kan man räkna på ett låst framhjul och får då vridningsytan vid sänkningen till framhjulets kontaktyta. Då blir bakåtflyttningen av hojen tyngdpunkt tydligare. Men man måste dessutom ta hänsyn till att iom att framhjulet är låst och du lutar hojen bakåt kommer hela hojen att flyttas bakåt, även bakhjulets kontaktyta vilken ju är den som man sedan utgår ifrån när man kollar på just fenomenet wheelie.
Utgår man ifrån framhjulsaxeln så slipper man den förflyttningen av bakhjulets kontaktyta och får därigenom färre parametrar men samma slutresultat.
Man kan egentligen välja vilken rotationspunkt som helst. Det är bara det att olika rotationspunkter kommer att ge olika svåra ekvationer att räkna sig igenom och olika invecklade resonemang att försöka reda ut.
Jag skall snart skriva hur det verkligen funkar.
Men men, för att krydda diskussionen så gick en sak upp för mig härom veckan. Att om du när du går ur en kurva fortsätter med nedlägg en liten stund till (alltså svänger in mot mitten av banan) så kan du gasa mer utan att hojen går på bakhjulet än om du hade rätat upp hojen helt. Kolla på gamla 500-race så ser ni att denna taktik används flitigt
Korrekt
Jag ville bara att alla skulle förstå att tp höjd relativt marken är det som är intressant vad avser tp, inte relativt navcentrum. Det lät inte helt solklart i början, därför hoppade jag in.
/J
Varför skriver jag det här då? Jo, man ska vara lite ödmjuk inför de komplexa fysiska lagar som styr hojens beteende. Tyvärr så är det sällan som man kan beskriva ett dynamiskt förlopp med enkla jämviktsbetraktelser av krafter och moment, men det kan å andra sidan ge upphov till roliga diskussioner
Men men, för att krydda diskussionen så gick en sak upp för mig härom veckan. Att om du när du går ur en kurva fortsätter med nedlägg en liten stund till (alltså svänger in mot mitten av banan) så kan du gasa mer utan att hojen går på bakhjulet än om du hade rätat upp hojen helt. Kolla på gamla 500-race så ser ni att denna taktik används flitigt
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|