Hur kasst är Vista?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har man hyffsat fräsch dator så har man inte ont av att det tar lite RAM.

Precis. Det är det som är grejjen. Jag får fjong på spel och allt möjligt skumt här. Fick några konstiga artefacts i Crysis på ett ställe, men vet inte om det har med Vista att göra. Förmodligen inte.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Har man hyffsat fräsch dator så har man inte ont av att det tar lite RAM.
Precis.

4 gig kostar 750 spänn...spela roll att Vista tar ett par hundra meg :)

Dessutom kan man ju köra med flashdrive om man vill det.

Bästa nyheten i Vista kontra XP är faktiskt gadgets. Har två speciella på högerkanten som visar direktlänkad information från ett visst spel. Så även om jag pysslar med annat är det lätt att hålla sig ajour. Lite nördigt, men det finns mängder med applikationer och vi är alla insnöade på något och kan välja gadget accordingly ;)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Precis.

Bästa nyheten i Vista kontra XP är faktiskt gadgets. Har två speciella på högerkanten som visar direktlänkad information från ett visst spel. Så även om jag pysslar med annat är det lätt att hålla sig ajour. Lite nördigt, men det finns mängder med applikationer och vi är alla insnöade på något och kan välja gadget accordingly ;)

Hur funkar det där med flashdrive?
Var ställer man in sånt?

Dark_Messenger

Guest
Utseende o dyl kan man ju ändra så man "hittar" men vista har en massa ologiska småsaker jag stör mig på hela tiden. Typ när man ska navigera i nyöppnade fönster (fram - tillbaka - klättra i filträdet) och välja filer mm.

Kommer hålla mig till xp tills jag tvingas över "to the dark side". :D

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Precis.

Sen om man sitter på snabba minnen från början vill man nog inte kasta in 4gb skit minnen för 750kr.. för jag tror knappast det är nå värstingminnen du grävt fram.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Sen om man sitter på snabba minnen från början vill man nog inte kasta in 4gb skit minnen för 750kr.. för jag tror knappast det är nå värstingminnen du grävt fram.

Oavsett hastighet så är minnen relativ billiga. Priset på dem bör iaf inte vara anledningen till varför man väljer XP före Vista.

Vista fungerar, för mig, rätt bra. Det tar en stund att vänja sig vid dock och att det kräver mycker disk och minne har redan diskuteras.

Det enda som riktigt suger är UAC. Fy fan!

Som tur är går ju denna skit att stänga av.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...

Corsair PC2-6400 @ CL5 (2x2gb). Kvalar inte in under "värstingminne" men det är knappast Kallekulas PC-3200 4x1gb jag dragit fram.
Det finns billigare och det finns bättre, men jag vill påstå att minnena i exemplet räcker gott och väl åt en vanlig användare :)

Men som Biturbo säger, jag ville bara påpeka att minnespriserna är så låga att det faktum att Vista tar ett par hundra meg inte borde vara avgörande för någons beslut att köra Vista kontra XP.

Hur funkar det där med flashdrive?
Var ställer man in sånt?
Pluggar man in ett usb-minne med s.k. "ReadyBoost"-stöd får man en fråga om man vill använda det som systemminne.

http://en.wikipedia.org/wiki/ReadyBoost

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
För den som tycker Vista tar för mycket minne har jag helgens uppslagsord klart: Prefetch.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Prefetch eller Superfetch blir snart väldigt omodernt då SSD-diskarna börjar gå ned i pris. En RAID0 med 2x16GB MTRON som systemdisk kostar inte mer än dryga 5k. 200 GB/sek i överföringshastighet och < 0.1 ms i söktid. Min nuvarande Raptor raid0'a maxar 163MB/sek och 8 ms.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tycker vista är väärdelöst på min bärbara Hp. Jag tror det beror på skitkomponenter (heh.. Amd.) och för lite RAM.

Snickrade ihop en stadig pjäs till stationär med Core2Quad E processor, 4gb ram och 10000rpm 36gb för att driva Vista. Heej, det är _riktigt_ stabilt.

Att man sen kan köra Crysis och dra upp allt på "max", gör saken bara roande :tummenupp

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Jag tycker att du ska ha kvar vista...

Nu är jag ingen expert på vista men har installerat och kört det på farsans dator och jag tyckte det fungerade bra utan problem.

Ett problem dock kan vara att en del gamla drivrutiner inte funkar på vista men i de flesta fall så lägger tillverkaren ut nya vista drivrutiner som man kan hämta hem.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Vista funkar prima om man stänger av alla onödiga tjänster.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är lite grann som att välja hoj.

Vissa lever kvar i den världen där Suzuki GSX-R1100 skall vara luftkyld (XP-folket) medans andra föredrar den vattenkylda varianten (Vista-folket).
Prestandan är bättre med den modernare GSX-R1100W men hojen blir lite tyngre och svårsvängd. Det finns även fler saker som kan krångla på den nyare hojen ifall någonting går fel men överlag så är det fortfarande en bättre produkt.

Sen finns det dom som gått över till Linux (GSX-R1000 människorna)
:D

Last edited:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Vista är kasst; Inte ens Microsoft är nöjda med det: Microsoft Internal Emails Show Dismay With Vista

Inlägget ovan borde använda ordet "var" istället för "är" eftersom den interna kommunikationen var från februari 2007.

Då var problemet med drivrutiner stort och Vista sög, men idag upplever man inte drivrutinproblem om man inte vill köra någon riktigt gammal hårdvara på sin Vista.

Vill inte låta som någon slags fanboi, för det är jag verkligen inte. Men det känns inte riktigt rätt att avstyra folk från att köra Vista på grund av problem som är åtgärdade (som vanligt med brasklappen gällande gammal hårdvara).

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Jag har andvänt vista ett tag nu och kan säga att jag ställer mig i det ledet som tycker att Vista ungefär är det sämsta sedan aids!:

*Päronens trådlösa bredbandsmodem va inte kompatibel
*Den saknar funktionen att kunna ansluta direkt till en annan dator via nätverksporten
*Den kan inte spela spelet jag testade på den
*Det va något mer men jag har glömt
*Den tappade bort mina åäö:n precis! Fick starta om för o få tebbax!

Skräp e va d e!!!!!!

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...