Hur kickar man???

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Någon som kan berätta för mig hur man kickar igång på "rätt sätt" en enstånka? I mitt fall handlar det om HONDA XR600R med dubbel förgasare. Tack :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kall motor:

Chocke ,INGEN gas ,leta upp klicket på kicken ,släpp upp kicken till toppläge,kicka till bestämt.

Varm motor:

INGEN gas ,leta upp klicket på kicken ,släpp upp kicken till toppläge,kicka till bestämt.

ANVÄND RIKTIGA STÖVLAR!!

Den finns gott om folk som legat sjukskrivna med tex trasiga ledband,sprickor i fötter osv efter en sur-stånka slagit tillbaka.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
ska bara veta hur frustrerad jag har varit nu när jag bröt mitt högerben och inte kunde
få igång min stånka själv. Puh nu i dagarna så fixar jag det själv iaf!
(ot men vafan)

Lycka till med kickandet och va glad att du har en lättkickad motor : )
 

BMacke

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1 + XR 600
Var precis i din situation för några månader sedan. Samma maskin, XR600 med dubbelförgasare.

Hitta rätt kompläge, kicka försiktigt tills det tar stopp, sedan använder du dekompen för att komma över läget (endast precis förbi läget). På XR 600 av nyare årsmodell brukar man inte behöva använda dekompen men på min underlättar det då det annars krävs en jävla kraft för att få kolven att komma i rätt läge.

När du kickar, sätt för guds skull inte kicken i hålfoten på skorna. Detta gjorde jag första gången och helvetet slog tillbaka så jag var nära att flyga över styret (ingen överdrift). Trots att kicken endast träffade mitt under en tjock fotsula haltade jag i flera dagar... måste erkänna att man var småskraj att testa igen efter det.

Hur som helst, sätt kicken på främre delen av foten och hoppa liksom bakåt neråt (använd din kroppsvikt och tryck till ordentligt). Med den tekniken kan aldrig en eventuell tillbakakick skada dig eftersom foten automatiskt glider av kicken i bottenläget.

Annars är det som föregående personer påtalat, kall = ingen gas men choke, varm = ingen gas och ingen choke.

Nu mer startar den alltid på första kicken, det är bara en fråga om teknik och att lära känna maskinen. Hur kul maskin som helst att leka och köra bakhjul med då man inte behöver vara rädd om den...

/M v h
 

kowal

back on track
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZ 600
Hur gör jag?

Jag gör såhär:

1. håll in dekomp. håll full gas. kicka cirka 5-10gånger
2. släpp dekomp släpp GAS. INGEN Gas alls.
3. dra kicken ner sakta tills den säger stopp
4. upprepa 3an tills kicken är på översta läget.
5. nu ska kicken vara längst upp. tryck in dekomp o dra ner kicken cirka 15cm.
6. släpp kicken så den faller upp igen. släpp dekomp OBS INGEN GAS.
7. Nu gäller det att kicka hårt hårt. Vid det här laget startar min alltid på en kick.

Hoppas detta kanske hjälpte dig något på traven.
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
LeXi skrev:
Någon som kan berätta för mig hur man kickar igång på "rätt sätt" en enstånka? I mitt fall handlar det om HONDA XR600R med dubbel förgasare. Tack :)
RTFM (Read The Fucking Manual) ;)
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
jag sitter alltid ner, så man kickar med böjt ben. då flyger benet upp om den biter tillbaks..


stod upp förr, slutade med att min TTR600 sköt bak, så jag fick så ont i foten att jag låg å jämrade mig en hel natt trots att jag drack massa :fyllisar sprit!!

haltade i flera dagar!

iiinte bra :död
 

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Det gick perfekt nu att starta den :) Tack för alla tipsen
Gjorde följande:
Förde sakta ner kicken tills det tog stop och gick över klickljudet.
Sedan var det bara stt kicka hårt en gång och skiten gick igång :tummenupp
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Ktm 660

Har någon haft problem med att kicken slår tillbaka på KTM 660 från 04?

Jag tycker att den är löjligt lätt att kicka, och har ännu inte haft några problem med att den slår tillbaka...

Frågar på grund av att jag ännu inte har skaffat riktiga stövlar, så jag kickar med vanliga kängor...
 

Spaced

Speed Triple
Gick med
9 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Triumph Speed Tripple -08
Japanare, ha. försök att kicka en husa 650därkicken sitter på vänster sida..... nu prova när ni väger lite över 60 kilo.. där har ni teknik :)


sirSmokealot skrev:
Har någon haft problem med att kicken slår tillbaka på KTM 660 från 04?

Jag tycker att den är löjligt lätt att kicka, och har ännu inte haft några problem med att den slår tillbaka...

Frågar på grund av att jag ännu inte har skaffat riktiga stövlar, så jag kickar med vanliga kängor...
 

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
BSA 500 enstånk runt -50 (R2???) Ajaj att kicka. Tror jag haltade i en månad när den beslutade sig för att slå bakut.
 

nait

Pedantputsaren
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Boden
Hoj
KTM 450 EXC -03
kuljul

Jobbigt med kicken på vänster sida
Rätt rolig tråd iaf, kickteknik.
Om dom som tillverkar skulle tillverka bättre
så skulle man inte behöva utvecka en ny kickteknik för varje hoj man ska starta.
Att bara ha kicken i rätt läge (när det som tar stopp blir tungt) och sen släppa upp den högst upp och kicka ner är universal knep, de ska funka på de mesta.
Kul att du fått igång den iaf :)
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Spaced skrev:
Japanare, ha. försök att kicka en husa 650därkicken sitter på vänster sida..... nu prova när ni väger lite över 60 kilo.. där har ni teknik :)
Kicken är på vänster sida på 660 osso... tycker det känns helt naturligt...

Inga problem, och lättstartad är den som fan! - om man inte har gjort nåt dumt själv, som att sura till den eller nåt sånt...
 

Spaced

Speed Triple
Gick med
9 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Triumph Speed Tripple -08
sirSmokealot skrev:
Kicken är på vänster sida på 660 osso... tycker det känns helt naturligt...

Inga problem, och lättstartad är den som fan! - om man inte har gjort nåt dumt själv, som att sura till den eller nåt sånt...

Får man fråga din vikt??
 

Micke-cbr600

Duke´n
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR600 -93 såld,Ktm Duke II -03 såld, Ktm Duke II -01 såld, Yamaha tt600e -96 såld, Yz450f -03 såld, Gpz600r -85 ( LT-Z50 :-)
Kicka Lc4

Som tidigare talare, ja har en duke med lc4 motor. Hittar fan inge klick nånstans. Smaskar till på kicken o han tvärsmäller ! Är man bränd eller ?
Inga kängor här heller.
Glad amatör. :yoparty
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Micke-cbr600 skrev:
Som tidigare talare, ja har en duke med lc4 motor. Hittar fan inge klick nånstans. Smaskar till på kicken o han tvärsmäller ! Är man bränd eller ?
Inga kängor här heller.
Glad amatör. :yoparty


Såklart du inte hör nåt klick, du använder väl bara el-starten! :rofl

Skämt åsido, tryck in ventillyftaren och kicka tills du hör ett litet klick, då släpper du upp kicken helt och trycker ner kicken hela vägen ner så kommer den igång rätt snabbt!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Som Kowal skrev, men jag har endast fullgas i början när jag vält med hojen.
Dekomp, kicka snabbt ca 5-6ggr, lägg kicken "överst" och hoppa till på den. startar nästan alltid på första då.
För vissa underlättar det att luta hojen till nästan liggande läge innan man gör detta.
Aldrig fått ett bakslag, ägt 2 olika XR i sammanlagt 4.5år.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top