Hur kolla ifall bromsskivorna är skeva?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Så har jag skruvat isär lite och rengjort bromsoken, Tokico 6 kolvsok, och allt går lätt och fint. Men inte hjälpte det... när jag snurrar på framhjulet då det hänger fritt verkar det som att bromsen ligger på.
Eftersom det inte är helt ovanligt med skeva bromsskivor på GSX 1400 kollade jag dem på följande sätt.
*Löstagna OK.
*penna mot skivan stödd mot gaffelbenet.
*snurrar på hjulet för att se om det kastar något.

Är det rätt sätt att kolla skivor på?

Om det är det måste jag handla 2 nya... kastar 2,5mm på ena sidan och 1-1½ mm på den andra.

Det är flytande skivor. Samma som på Hayabusa 99-07, GSXR 750/1000 01-04.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Går det att röra skivorna något?

Hur känns det när du kör?

Flytande skivor behöver inte sitta rakt eftersom de är just flytande, därför kan det vara svårt att mäta.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Ta loss, lägg dem på en spegel och försök peta under ett bladmått på olika ställen.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Är skivan/skivorna sneda känns det TYDLIGT i handtaget när du lägger på lätt broms!
 

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Är skivan/skivorna sneda känns det TYDLIGT i handtaget när du lägger på lätt broms!

Word! Hände mig under en resa i Norge. Började uppträda rätt plötsligt tyckte jag. INTE roligt att bromsa då men desto skönare när jag hade bytt skivor.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ta loss, lägg dem på en spegel och försök peta under ett bladmått på olika ställen.

Jupp, spegel eller glas och bladmått eller dylikt är bäst tycker jag med.

Men man känner att skivorna är skeva. Antingen petar den ut kolven för långt så man får pumpa en gång mellan eller/och så pulserar det friskt.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Stämmer bra att det pulserar duktigt... inte för att jag provat i vinter men det fanns på "att kolla" listan.
Värst vid lätt broms.
Besiktade för övrigt utan anmärkning i höstas...:va
Förra säsongen satt "alla" bromsskivebobbiner/nitar fast vilket gjorde att skivan knappt kunde röra på sig. Satte en M4 i dem och drog runt dem medan jag duschade på Bräkleen så att de kunde röra sig fritt igen. Det skulle kunna vara en anledning till att de eventuellt slagit sig?
Får testa spegelvarianten... tråkigt om man skall behöva byta skivor FÖRE första klossarna fram är slut!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Stämmer bra att det pulserar duktigt... inte för att jag provat i vinter men det fanns på "att kolla" listan.
Värst vid lätt broms.
Besiktade för övrigt utan anmärkning i höstas...:va
Förra säsongen satt "alla" bromsskivebobbiner/nitar fast vilket gjorde att skivan knappt kunde röra på sig. Satte en M4 i dem och drog runt dem medan jag duschade på Bräkleen så att de kunde röra sig fritt igen. Det skulle kunna vara en anledning till att de eventuellt slagit sig?
Får testa spegelvarianten... tråkigt om man skall behöva byta skivor FÖRE första klossarna fram är slut!
Det är grymt svårt att mäta skevheten på skivorna, även om du lägger dom på en spegel och försöker mäta så rör skivan på sig, och ska du hålla fast den så finns ju risken att du trycker så pass att du får felaktiga mätresultat. Det bästa är att ta loss ett ok/en skiva i taget och se om det fortsätter vibrera när du bromsar. Slutar det så är den bortplockade skivan slut, vibrerar det oavsett vilken sida du tar bort så är båda skivorna slut. Glöm dock inte att lägga något hårt mellan beläggen i det ok som inte har någon skiva, annars kan det bli så dumt när kolv ploppar ut!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att avgöra om en flytande skiva är lite sned låter sig inte göras med mindre än att man demonterar den från inneringen (som är av alu och därför lika gärna kan slå sig)...

Vanligast på skivor som inte har blivit väldigt överhettade eller är väldigt slitna är att där är deponerat slitmaterial från bromspadsen ojämnt vilket ger pulserandet. Inled därför med en norgann rengöring av skivan.

1. T-röd och papper/disksvamp (Scotch brite)
2. Smärgelduk i roterande rörelse
Bäst är en Rotor Ball hone
sjdiscounttools_2141_706122900

Grovrengörare fäst på vinkelslipen fungerar nästan lika bra (använd med vett)
20-234_m.jpg

3. T-röd på trasa och vattentvätt.

OBS: Absolut inget annat än alkohol på bromsskivor. Avfettning är bannlyst.

När skivorna är rengjorda och uppfräschade på ytan och problemet kvarstår trots nya pads är det läge att misstänka krokiga skivor.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Att avgöra om en flytande skiva är lite sned låter sig inte göras med mindre än att man demonterar den från inneringen (som är av alu och därför lika gärna kan slå sig)...

Vanligast på skivor som inte har blivit väldigt överhettade eller är väldigt slitna är att där är deponerat slitmaterial från bromspadsen ojämnt vilket ger pulserandet. Inled därför med en norgann rengöring av skivan.

1. T-röd och papper/disksvamp (Scotch brite)
2. Smärgelduk i roterande rörelse
Bäst är en Rotor Ball hone
sjdiscounttools_2141_706122900

Grovrengörare fäst på vinkelslipen fungerar nästan lika bra (använd med vett)
20-234_m.jpg

3. T-röd på trasa och vattentvätt.

OBS: Absolut inget annat än alkohol på bromsskivor. Avfettning är bannlyst.

När skivorna är rengjorda och uppfräschade på ytan och problemet kvarstår trots nya pads är det läge att misstänka krokiga skivor.

Kanontips av er alla, tack!
Verkar som att jag får lägga ner felsökningen tills snön avlägsnat sig... är så svårt att provbromsa nu.
 

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Solna
Hoj
Ducati HM
Att avgöra om en flytande skiva är lite sned låter sig inte göras med mindre än att man demonterar den från inneringen (som är av alu och därför lika gärna kan slå sig)...

Vanligast på skivor som inte har blivit väldigt överhettade eller är väldigt slitna är att där är deponerat slitmaterial från bromspadsen ojämnt vilket ger pulserandet. Inled därför med en norgann rengöring av skivan.

1. T-röd och papper/disksvamp (Scotch brite)
2. Smärgelduk i roterande rörelse
Bäst är en Rotor Ball hone
sjdiscounttools_2141_706122900

Grovrengörare fäst på vinkelslipen fungerar nästan lika bra (använd med vett)
20-234_m.jpg

3. T-röd på trasa och vattentvätt.

OBS: Absolut inget annat än alkohol på bromsskivor. Avfettning är bannlyst.

När skivorna är rengjorda och uppfräschade på ytan och problemet kvarstår trots nya pads är det läge att misstänka krokiga skivor.

Vad är ok kast på en bromsskiva (som är typ 300 mm i diameter)?


/Hh
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top