Hur kommer bankerna runda amorteringskravet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
På nåt vis blir det ändå röven bak.
För även om bopriserna skulle stagnera, blir det ändå inte lättare för förstaköparna..och det är ju dessa som behöver tillkomma som ägare framgent. Det är sitt eget moment 22 i min värld.

För inte sjutton lär det byggas fler egnahem.

Grundproblemet är att svenska politiker inte gjort något för att förbättra bostadsmarknaden sedan årtionden tillbaka. Man skulle kunna gå så långt och säga att de rent av har varit svagsinta som inte vågat ta nödvändiga impopulära beslut förrän de står med kniven mot strupen. Demokratins dilemma antar jag. Men vem ska ta obekväma beslut om inte de människor vi valt att företräda oss?

Det är ett underbetyg att riksbanken och många andra under många år varnat för bostadspriserna utan någon större reaktion från politiker och att det nu är Finansinspektionen som tillslut drar åt tumskruvarna lite för att markera att en ändring krävs.

Visst är det tufft för folk att komma in på bostadsmarknaden. Jag tror dock inte att det är rätt väg att låta unga människor skuldsätta sig på de nivåer som råder idag. Det är ju något sjukt när man lånar 85% och kanske även de resterande 15% med sina föräldrars goda minne och sedan låter omvärdera bostaden i en uppåtgående marknad som bara bygger på att vi har haft låga räntor och inte mycket amorteringskultur att tala om under allt för många år.

Egentligen tycker jag att det borde råda frihet för såväl banker som kunder att gemensamt kunna komma överens med vad som ska gälla mellan dem. Fast det har ju visat sig att frihet under ansvar inte fungerar i praktiken. Folk på bägge sidor blir lätt fartblinda längst vägen och tror att priserna ska stiga till himmelen. Det är där regleringar kommer in i bilden tillslut och ofta när det redan är försent. Frågan är vad som mer lurar i vassen framöver?

Det lär säkert finnas luckor i det slutliga förslaget som möjliggör för vissa att även fortsättningsvis ha amorteringsfritt. Sitter någon på alternativa investeringar lär kraven på amortering inte vara lika hårt reglerat. Svårt att tänka mig det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En polare i Vasastan räknade ut att han tjänat ca 400 kronor om dan sen han köpte lägenheten.
Vadå amortera? :7peta
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En polare i Vasastan räknade ut att han tjänat ca 400 kronor om dan sen han köpte lägenheten.
Vadå amortera? :7peta

På mina 4 år i två olika lyor i norrköping kostade de första två åren 718:-/mån (delat på två), de senare två åren (ny lya) fick vi drygt 200:-/mån för. Räknat på total boendekostnad med fiberline, försäkringar och allt sånt också.

Gör ont att ha hamnat i en hyresrätt jag faktiskt nästan gillar nu :/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl rätt vedertaget att de redan har amorteringskrav. Ner till en viss nivå på belåning.
Snabbt kringånget med omvärdering av objektet. Kalas...

Som min bankperson sa när jag extraamortera på kåken häromsistens ; ;va, ska du verkligen amortera så mycket??" -ja, jag tänkte ju inte vara beroende av er för all framtid...
Inget jubel direkt..

Det kommer inte hjälpa dig att värdera upp bostaden i framtiden eftersom de3 nya reglerna baseras på inköpspriset. Du måste således sälja och köpa tillbaka din bostad för att få den där "uppvärderingen".

Det där med att värdera upp bostaden för att finansiera övrig konsumtion är alltså nu historia.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nja det sägs väl ingenstans att man inte skall kunna få en ny värdering, vilket så klart i sig är rimligt.

Tycker för övrigt den här EVENTUELLT KOMMANDE lagen (?) är ettb ypperligt exempel på varför man inte skall amortera förrän man måste: tänk om det här skulle gälla retroaktivt - vad skönt det vore att kunna plocka från kontot bara. :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det kommer inte hjälpa dig att värdera upp bostaden i framtiden eftersom de3 nya reglerna baseras på inköpspriset. Du måste således sälja och köpa tillbaka din bostad för att få den där "uppvärderingen".

Det där med att värdera upp bostaden för att finansiera övrig konsumtion är alltså nu historia.

Det låter ju intressant. Har helt ärligt inte sett att det baseras på inköpspriset.

Så om du skulle vilja byta bank och därmed teckna ett nytt lån så kommer banken titta på vad du betalade för kåken för 10år sen?

Det borde samtidigt ge att belåningsgraden inte skulle omvärderas heller vid sjunkande bopriser? (sånt som hänt lite här och var, då bankerna begärt extra engångsamortering då marknadsvärde gått ner och banken bedömt risken som högre)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
...då bankerna begärt extra engångsamortering då marknadsvärde gått ner och banken bedömt risken som högre)

Ytterligare en anledning att inte amortera, vad skall du förhandla med om du redan amorterat bort x% och inte har ett öre kvar?

Cash-flöde is king!

:)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nja det sägs väl ingenstans att man inte skall kunna få en ny värdering, vilket så klart i sig är rimligt.

Tycker för övrigt den här EVENTUELLT KOMMANDE lagen (?) är ettb ypperligt exempel på varför man inte skall amortera förrän man måste: tänk om det här skulle gälla retroaktivt - vad skönt det vore att kunna plocka från kontot bara. :)

Lite så är det ju, jag amorterar inte utan använder pengarna till andra investeringar som antingen går att omsätta i pengar eller så är det pengar på konton med lite ränta.
Har man topplån så antar jag att man måste amortera ändå och det har väl varit så hela tiden?


En gubbe jag har jobbat med ett par månader nu bokade möte på banken för att hans exfru hade lurat på honom någon internethistoria och sånt tidigare sa han. När han kom tillbaka så skrattade han lite åt bankmannens första försök att få honom att värdera upp gården då han köpte den -87 och säkerligen hade mer värde i den nu. Fast gubben förstod inte varför då han aldrig har haft lån på gården utan nu ville han säga upp internetgrejen som han inte använde och flytta över 800k från lönekontot till sparkontot då det var onödigt mycket pengar :gnissla
Det visade sig att han hade 1,7 miljoner totalt på sina bankkonton och han trodde att det rörde sig om någon miljon på sin höjd, skön lirare...
Sen har han ju sin gård också, efter vad jag har sett så är det några miljoner till, och maskinpark ytterligare några.
En helt vanlig knegare som kommer från fattig familj och har jobbat som svetsare hela livet, jag tror honom när han säger att han inte gör av med så mycket pengar :Bugar
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fick nytt lån uppgjort med banken igår, 1,51% 3 år.

Vad har amorteringskrav för betydelse...?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Helvete, går det att få till sånt nu alltså? Jag tror att jag måste boka ett möte med banken, mina obundna bostadslån känns onödigt dyra just nu med 2,5-2,8 eller vad de kan tänkas ligga på.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Helvete, går det att få till sånt nu alltså? Jag tror att jag måste boka ett möte med banken, mina obundna bostadslån känns onödigt dyra just nu med 2,5-2,8 eller vad de kan tänkas ligga på.
Men shit, gör något, eller ge det till mig och ge mig kommission.

1,7x% fick kompisen på sitt ganska modesta lån i veckan.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Och jag som bundit mina lån..... Snacka om att man är en sån jävla looser alltså...
Men bankmuppen tyckte det var en bra idé för att "minska riskerna"....
Nästa gång ska man väl börja amortera också..
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Och jag som bundit mina lån..... Snacka om att man är en sån jävla looser alltså...
Men bankmuppen tyckte det var en bra idé för att "minska riskerna"....
Nästa gång ska man väl börja amortera också..

Ja, bankfolket är där för att täcka dina intressen, inte tjäna pengar.:D
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Och jag som bundit mina lån..... Snacka om att man är en sån jävla looser alltså...
Men bankmuppen tyckte det var en bra idé för att "minska riskerna"....
Nästa gång ska man väl börja amortera också..

Jag kommer binda så mycket det går på 1,51%. Det kan gå ner, men historiskt tror jag det är få gånger man kunnat binda sig i tre år på så låg nivå. 1% efter avdrag, vilket skämt. :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vilken bank och hur ser din ekonomiska situation ut?

Lägger helst inte ut något av det i detalj för allmän beskådan just nu.
Min ekonomiska situation ser nog ganska bra ut enligt banken men hur kvantifierar man det? Frågar du mig så är jag fattig som en kyrkråtta, jämt. :mad:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kommer binda så mycket det går på 1,51%. Det kan gå ner, men historiskt tror jag det är få gånger man kunnat binda sig i tre år på så låg nivå. 1% efter avdrag, vilket skämt. :)

Räntan är ur ett historiskt perspektiv helt absurd men trots det har jag svårt och se nåt som pekar på höjda räntor inom de närmaste åren. Höjda räntor förutsätter att vi ska få ökat inflationstryck och det mesta pekar mer mot att folk kommer tvingas hålla hårdare i plånboken.

Såsarna vill höja skatterna, amorteringskravet kommer iofs bar gälla en liten liten del av samhället men dessa kommer få det tuffare ekonomiskt. Dessutom kan det leda till fallande bostadspriser med allt vad det innebär.
Skulle det av någon anledning börja utvecklas lite inflation så är svenska folket över lag så pass högt skuldsatta relativt inkomster så redan ganska moderata räntehöjningar kommer stävja inflationen.

På längre sikt är ju inte detta hållbart men Japan har väl stångats med liknande problem i 20 år så det kan nog fortsätta länge.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Räntan är ur ett historiskt perspektiv helt absurd men trots det har jag svårt och se nåt som pekar på höjda räntor inom de närmaste åren. Höjda räntor förutsätter att vi ska få ökat inflationstryck och det mesta pekar mer mot att folk kommer tvingas hålla hårdare i plånboken.

Såsarna vill höja skatterna, amorteringskravet kommer iofs bar gälla en liten liten del av samhället men dessa kommer få det tuffare ekonomiskt. Dessutom kan det leda till fallande bostadspriser med allt vad det innebär.
Skulle det av någon anledning börja utvecklas lite inflation så är svenska folket över lag så pass högt skuldsatta relativt inkomster så redan ganska moderata räntehöjningar kommer stävja inflationen.

På längre sikt är ju inte detta hållbart men Japan har väl stångats med liknande problem i 20 år så det kan nog fortsätta länge.

Grejen är att den bundna räntan nu är lägre än den rörliga, så även om den rörliga fortsätter ner så ser det erbjudande jag har smakfullt ut.

I sin helhet tror jag att jag fått detta erbjudande, lite svårtydbart i och med rabatt, standardränta, upplåningsränta, men jag tror jag höll tungan rätt i mun:

3 mån 1,64%

1 år 1,90%

2 år 1,96%

3 år 1,51%

4 år 1,81%

5 år 1,91%

Ser inte riktigt att hovra runt 1,64% på rörlig ränta har potential att krypa betydligt under 1,51%, men visst kan det bli så, men det är skönt att trygga lite på detta så kan man riskera lite mer på annat håll. :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top