Hur kommer jag åt mina förgasare?

Del Hoya

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2007
Hoj
Yamaha FZR600 -89
Börjar bli dags att tömma förgasarna nu till vintern. Jag lyckades krångla mig in o tömma "förgasare 2" på min FZR600. Men de andra (åtminstone 1 och 4)verkar nästintill omöjliga att ens komma åt dräneringsskruven. Ramen sitter ju i vägen?!?!

Hur ska man göra? Ska man gå in uppifrån genom att ta bort tankkåpan o luftboxen och sen montera bort hela förgasarskiten för att komma åt? Från sidan genom att ta bort sidokåperna hjälper ju bara för de två mittersta.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Enklaste: Köp en flaska Motorex Fuel Stabilizer, slå den i en full tank med bensin, skaka, kör motorn ett tag så den blandade bensinen fyller alla förknasarna, glöm problemet att tömma :)

sportbike

Guest
enklast är väl helt enkelt att stänga av soppakran,och låta motorn gå på tomgång tills den stannar.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
enklast är väl helt enkelt att stänga av soppakran,och låta motorn gå på tomgång tills den stannar.

Njae blir soppa kvar i botten på flotörhuset =inte bra. Försöka tömma dom helt med skruven eller se till att dom är helt fulla med någon bra konserv medel i. Annars starta hojen var annan-tredja vecka eller nått sånt.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jopp kondens blir det. Men om man startar lite då och då så slipper man det.

Del Hoya

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2007
Hoj
Yamaha FZR600 -89
Ok så eftersom jag inte på ett smidigt sätt kan komma åt mina förgasare så återstår att antingen starta hojen ibland eller ha konserveringsmedel i förgasarna.
Försöka tömma dom helt med skruven eller se till att dom är helt fulla med någon bra konserv medel i
Du menar som zopilote föreslog att blanda i soppan och sen köra motorn tills förgasarna har soppa med medel i?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Jag har använt Motorex (eller shell´s motsvarighet) varenda vinter i ungefär tio år till både förgasarhojar och insprutade dito. Har aldrig haft några förgasarrelaterade problem när våren kommit. Rekommenderas! En full tank förhindrar dessutom att det bildas rost på insidan av tanken. Du bör INTE starta hojenalls under vintern om du inte har möjlighet att köra den helt varm. Några minuter på tomgång eller att torrgasa lite i garaget räcker inte.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Njae blir soppa kvar i botten på flotörhuset =inte bra. Försöka tömma dom helt med skruven eller se till att dom är helt fulla med någon bra konserv medel i. Annars starta hojen var annan-tredja vecka eller nått sånt.
Det blir en väldigt massa onödiga kallstarter i vinter... o det sliter om något på motorn.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Jag köper min motorex på MC-Montörerna i norrköping, så jag antar att Beviks också borde ha den på hyllan. Finns den inte där, kolla båttillbehörsaffärerna.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag brukar helt enkelt försöka köra en liten sväng så fort det bli körbart under vintern. Här i Gbg ligger det sällan snö speciellt länge i sträck så varje gång det blir snöfritt kan man motionera hojen lite och samtidigt lindra abstinensen. :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept