Hur koppla Dator - LCD:tv

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Tomt
Problem kanske är att ta i, men nånting jag gärna vill hitta en bra lösning på! :)

Har en datorn som jag gärna skulle vilja ha ståendes under min LCD-tv hela tiden, men den har endast VGA och S-Vhs utgång. Min LCD har bara S-Vhs och HDMI ingång.

S-vhs går bort känner jag, då bilden bli så suddig att man inte kan läsa texten, det funkar när man ska kolla lite serier, men inte annars :gnissla

Så min fråga är, nån som haft liknande problem, och hittat en lösning?

Eller någon som har något smart förslag helt enkelt? Tacksamm för alla tips! :tummenupp

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Tomt
Suttit och surfat runt en stund nu, och verkar rätt kört, suck :(

Varför gör Phillips en TV utan VGA ingång? Visst, skönt me dubbla HDMI, men ingen VGA!

Kan ju alltid köra med min nya införskaffad MacBook, den har DVI ut, men tänkte att de hade vart smidigt att använda HP:n som lite "HTPC" light.

Ingen som har några erfarenheter av detta? :gnissla

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Suttit och surfat runt en stund nu, och verkar rätt kört, suck :(

Varför gör Phillips en TV utan VGA ingång? Visst, skönt me dubbla HDMI, men ingen VGA!

Kan ju alltid köra med min nya införskaffad MacBook, den har DVI ut, men tänkte att de hade vart smidigt att använda HP:n som lite "HTPC" light.

Ingen som har några erfarenheter av detta? :gnissla

Byt grafikkort till ett med dvi ut.

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Tomt
Har förstått att detta är den enda lösningen, förutom att köpa en specialbox för 2000kr.

Byta kort är ju uteslutet eftersom de är en bärbar vi pratar om, suck :(

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
svhs ger visst bra bild.
Har du hittat rätt kanal? Kanske visar samma bild på 2 kanaler? Så har jag på min visserligen gamla tv (urusel på AV2 kanalen sen har den en SVHS kanal)
Har du rätt drivisar?

Last edited:

bq

Life is too short to be boring
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
sv 650 -03, såld. zx6r -00, såld. gsxr1000 K3, stulen. ??? letar
I bland kan man få bra bild me s-video så kan vara värt att testa. Annars finns ju vga till hdmi konverterare men kostar ju duktigt, medans vga till dvi inte kostar så mycket och dvi till hdmi kostar typ ingenting så kanske det kan vara en lösning?

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Tomt
I bland kan man få bra bild me s-video så kan vara värt att testa. Annars finns ju vga till hdmi konverterare men kostar ju duktigt, medans vga till dvi inte kostar så mycket och dvi till hdmi kostar typ ingenting så kanske det kan vara en lösning?

Vet att bilden kan bli okej, är väl mest att jag tidigare använt mig av VGA till min tv, men inte kan göra de sen den blev utbytt mot en som saknar det.
Och jämför man de bilderna, är det stor skillnad.

Provat den lösningen du nämner med konverterare, men fungerar inte då vga är en analog signal, medans HDMI är digital, och därför kan inte min tv visa signalen.

Den aktuella datorn har ett Intel 950 grafikkort, integrerat på moderkortet.
Kan ju faktiskt prova att leta reda på de senaste drivrutinerna, kanske ger en förbättring.
Sen måste jag komma på ett sätt att ställa in kortet så att den visar en bild på hela tv:en, och inte lämnar en svart ram runt på ca 3cm :confused:

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Tomt
Har upptäckt att de är ett Intel 915GM kort jag har, ingen höjdare direkt.
Laddade hem de senaste drivrutinerna, var från typ Feb-06 :gnissla

Inte som när man höll på med ordentliga graffe korten, Nvidia och dem.

Men men, valmöjligheterna i Intels program är ju väldigt små, kan alltid försöka få till bilden lite bättre.

Men är det någon som själv har hållt på med detta kort eller program? Och har några tips?

Är som sagt fortfarande tacksam för all hjälp :)

FreddaGädda

Guest
Jag hade samma problem som du. Dock blev allt kanon när man kopplade in VGA istället. Upplösningen blev native och fint.

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Tomt
Jag hade samma problem som du. Dock blev allt kanon när man kopplade in VGA istället. Upplösningen blev native och fint.

Hade jag kunnat koppla in VGA i min LCD, hade jag ju inte haft något problem :rolleyes:

NU är frågan hur man gör för att få bästa möjliga bild med S-VHS :fakta

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hade jag kunnat koppla in VGA i min LCD, hade jag ju inte haft något problem :rolleyes:

NU är frågan hur man gör för att få bästa möjliga bild med S-VHS :fakta

Det finns ju bara ett sätt för att få så bra bild som möjligt med S-VHS. Se till att kablarna är så korta som möjligt och gärna kablar av lite högre kvalitet. Lite förvrängningar/försämringar blir det säkert men det kanske inte stör så oerhört mycket. Sen är det ju grejen med att det ofta inte går att kabla ut bra upplösning via S-VHS. Jag har i alla fall varit med om det tidigare. Numera har jag en stationär med både VGA, DVI och HDMI stående under min TV som också har alla alternativen. Bäst så.

Jag skulle hursomhelst rekommendera att testa med kablar av bra kvalitet. Dock inte några värsting. Det kostar mer än det smakar.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Vilken philips är det du har?
Min har VGA/DVI men även 2scart/S-VHS och komposit totalt 5 olika inkopplingsmöjligheter

S-VHS och komposit(den där gula ensamma rcakontakten) är i princip samma signal och den sämsta analoga
Komponent/VGA och i vissa fall även scart-kontakt använder sig av RGB tekniken. som är den bästa analoga signalen. På min LCD har scart1 den möjlighet.
Ev skulle en sån här http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?kat=44&sub=163&sud=0&p=573
plus en sån här http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?kat=44&sub=163&sud=0&p=807
kunna funger eller kombinationen http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=584 + http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?kat=44&sub=163&sud=0&p=546

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Tomt
Min modell heter "32PFL5522D".

Var på Kjell & Co. förut för att köpa mig en http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39287&path=

Men enligt han i butiken så fungerade den inte som länk mellan en laptop och en LCD. Då kabeln var designad för att skicka signalen mot vga kontakten, istället för från?:confused:
Har inte så bra koll på kablar känner jag, så litar på deras utlåtande.

Köpte mig istället en 1,5m S-VHS kabel av bättre kvalité som jag tänkte prova. Men ändå besviken på att det inte gick att prova den lösningen ja tänk mig. :huvet

EDIT:

Känns som jag mest sitter och disskuterar för mig själv, men det får man ta när man postar på ett hoj forum :tungan

Har iaf provat kabeln jag köpte förut, för att se om en bättre S-VHS kabel skulle ge ett bättre resultat. Möjligt att de är bättre, men isåf markant.
Mitt problem är samma som tidigare, trots att jag försöker få till inställningarna, så saknar jag skärpa. Dvs, texten är för suddig för att det skall vara bekvämt att sitta i soffan.

Suck, bara att goooooogla vidare :gnissla

Last edited:

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Tomt
Kan lika gärna köra vidare med min disskusion med mig själv här.

Har nog kommit fram till att jag inte kommer få bättre upplösning än jag har, bara att acceptera :gnissla

Så får helt enkelt bli att jag slänger in MCE, o är glad, tror de kommer funka hyfsat ändå :)

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Min modell heter "32PFL5522D".
Känns som jag mest sitter och disskuterar för mig själv, men det får man ta när man postar på ett hoj forum :tungan

Själv är man inte påloggad på helger utan då är man ute och kör hoj eller skruvdragare. S-n vad kallt det var med 1 plusgrad och ca 15-20 mils skörning
i fredags eller 3-7 grader inomhus i fritidshusbygge.
Jag kollade din tv's anslutningsmöjligheter. På philips hemsida kan man ladda ner manualer. Vad jag kan se är du rökt på någon annan anslutning än den du nu använder S-VHS=Komposit, om du inte som angivits byter grafikkortet till ett med DVI-D utgång.

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Tomt
Själv är man inte påloggad på helger utan då är man ute och kör hoj eller skruvdragare. S-n vad kallt det var med 1 plusgrad och ca 15-20 mils skörning
i fredags eller 3-7 grader inomhus i fritidshusbygge.
Jag kollade din tv's anslutningsmöjligheter. På philips hemsida kan man ladda ner manualer. Vad jag kan se är du rökt på någon annan anslutning än den du nu använder S-VHS=Komposit, om du inte som angivits byter grafikkortet till ett med DVI-D utgång.

Förstår detta, kan tänka mig att de var grymt kyligt!
Tackar ändå för att du tagit dig tid att svara på min fråga!:tummenupp
Har med studerat manualer och dylikt, och accepterat att jag får köra med S-VHS.

Men! Slängde in Media Center i helgen, och ställde in de efter de förutsättningarna jag hade och fick faktiskt till en helt okej bild! Så länge man är inne i MCE, så är bilden kanon, och filmerna är det inte heller något fel på!

Så fick på sätt och vis en lösning på mitt bekymmer till slut ändå :) !

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS