Hur koppla tråd till 3D-skrivaren?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
- Ja men hur vet jag hur själva kabeln ska roteras för att trådarna ska matcha anslutningen?
Om kabeln är vänd som på bilden, ska förmodligen 1 och 4 sitta i motsvarande 1 och 6 på anslutningen i motorn (och 2,3 på 3,4), men om kabeln vänds så blir kabel-4:an på anslutningens 1:a osv.
Problemet är att kabeln löper under skrivaren och böjer/viker av på ett par ställen och därmed vänds också. Den kan inte dras rakt och samtidigt böjas i 90 grader utan att vändas.
View attachment 482639
Ringa på en av kablarna till en annan stegmotor. Från ena kontakten till den andra. Notera vilken pinne på kretskortet som går till vilken pinne på stegmotorn.

Ringa den inkompletta kabeln och koppla likadant.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast jag tycker fortfarande att det är bättre att vänta på en ny kabel.

Ingen diss, men behöver man fråga hur man jämför två kablar för att hitta pinouten så är risken stor att man gör något fel.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Fast jag tycker fortfarande att det är bättre att vänta på en ny kabel.

Ingen diss, men behöver man fråga hur man jämför två kablar för att hitta pinouten så är risken stor att man gör något fel.
- Diss ej taken, men det handlar inte om att jämföra två kablar utan att veta vilken omärkt tråd i kabeln som är vilken beroende på hur tillverkaren tänkt sig att själva kabeln ska vara vriden längs vägen mot anslutningen.
Alltså vilken tråd som är vilken från början till slut, där jag inte vill skruva isär strömkällan för att sabba garantin.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Googla nema stepper cable och det kommer upp hur mycket information som helst.

Vet inte hur din kabel ska se ut men här är ett exempel.
images (1).jpeg

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Googla nema stepper cable och det kommer upp hur mycket information som helst.

Vet inte hur din kabel ska se ut men här är ett exempel.
View attachment 482648
- Ja jag vet hur kontakten ser ut, men det är inte problemet.
Mina trådar är som du kan se på bilden tidigare, omärkta helsvarta.
Dessutom är de två mittersta korskopplade.
Läs två poster upp så ser du vad problemet är.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det får du ju fram om du "ringer" kabeln.
Att "ringa" en kabel görs med multimetern i diodtest/kontinuitets läge, mellan stift 1 i det hela kontaktstycket och alla lösa kablarna i andra änden, den som piper ska på stift 1
Sedan mellan stift två och dom lösa kablarna, den som piper ska då på stift tre (om det är som du säger korskopplat)
Stift tre ska då kopplas på stift två i andra änden.
Stift fyra, den enda kvarvarande kabeln ska pipa och sättas på stift fyra.

Hur gammal är man om man säger att man "ringer" en kabel?
Jag trodde jag var gammal men redan när jag började med elektronik var dom gamla "ringarna" med ringklocka ersatta med en piezosummer....

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
- Ja jag vet hur kontakten ser ut, men det är inte problemet.
Mina trådar är som du kan se på bilden tidigare, omärkta helsvarta.
Dessutom är de två mittersta korskopplade.
Läs två poster upp så ser du vad problemet är.
Jag har sett att dina kablar är svarta men ser inte riktigt hur det ska vara ett större problem.
Det är inte direkt någon finmekanik så det är ju bara att rycka ut,

Kan du inte titta på en av dom befintliga eller vågar dra ut kabeln från annan stepper för att mäta och utifrån det själv reda ut hur det ska kopplas så är det bara att lägga ner och invänta ny kabel.

Jag har massor av olika kort, kablar och stegmotorer liggandes från tiden jag ritade och byggde egna 3D printers.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det får du ju fram om du "ringer" kabeln.
Att "ringa" en kabel görs med multimetern i diodtest/kontinuitets läge, mellan stift 1 i det hela kontaktstycket och alla lösa kablarna i andra änden, den som piper ska på stift 1
Sedan mellan stift två och dom lösa kablarna, den som piper ska då på stift tre (om det är som du säger korskopplat)
Stift tre ska då kopplas på stift två i andra änden.
Stift fyra, den enda kvarvarande kabeln ska pipa och sättas på stift fyra.

Hur gammal är man om man säger att man "ringer" en kabel?
Jag trodde jag var gammal men redan när jag började med elektronik var dom gamla "ringarna" med ringklocka ersatta med en piezosummer....
Jag är en gammal själ i en ung kropp.

Men jag håller med dig i ditt tidigare inlägg. Förstår man inte hur man mäter kontinuitet ska man inte försöka sig på något själv. Bättre att vänta på kabeln så man kan följa bilderna i instruktionsboken. Trodde första eller andra förklaringen skulle bita men nu har tre olika förklarat hur man gör utan att TS förstår och då är det ingen mening.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Hörni jag förstår vad ni säger, men jag har inget att mäta med på det sättet.
Det jag kan göra är att provkoppla trådarna, men jag vill vara säker på att jag inte bränner motorn vid ev. felkoppling.
Dessutom sitter pinsen tätt och trådändarna nakna, så det finns en risk för kortslutning även om jag lyckas matcha tråd med pin.

Anledningen till att jag undrar om det finns någon säkrare väg fram, är att jag inte vill vänta 3 veckor på en kabel om jag kan göra det på sådär 5 min. Aite? : )

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Fick nyss det här svaret på om det finns risk att bränna motorn vid felkoppling:
"Nej, inte så länge du inte kortsluter pinnarna mot varandra i kontakten.
Motorn har två lindningar, A och B som kopplas in på pinne 1-4 och 3-6.
Om du skulle vända på A,A* eller B,B* så stegar inte motorn som den ska, men inget går sönder.
"

Då provar jag under dagen, och meddelar ev. intresserade hur det gick : )

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Fick nyss det här svaret på om det finns risk att bränna motorn vid felkoppling:
"Nej, inte så länge du inte kortsluter pinnarna mot varandra i kontakten.
Motorn har två lindningar, A och B som kopplas in på pinne 1-4 och 3-6.
Om du skulle vända på A,A* eller B,B* så stegar inte motorn som den ska, men inget går sönder.
"

Då provar jag under dagen, och meddelar ev. intresserade hur det gick : )
Har du ingen multimeter? 119,90 på biltema.

Motorn är jag inte orolig för bortsett från att den kan gå åt fel håll eller stå och hacka. Får hoppas det finns bra skydd för överström i kretskortet bara. Annars kan det säga poff om du kör axeln mot stopp och står och tuggar.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Har du ingen multimeter? 119,90 på biltema.

Motorn är jag inte orolig för bortsett från att den kan gå åt fel håll eller stå och hacka. Får hoppas det finns bra skydd för överström i kretskortet bara. Annars kan det säga poff om du kör axeln mot stopp och står och tuggar.
- Jag fick tag i en anslutningshylsa från en kille här i stan, och eftersom jag inte var orolig för att bränna motorn nu, provade jag med kabeln vänd åt ena hållet och anslöt. Gick prima o nu står skrivaren i gästrummet och tuggar med första testutskriften - en katt.
Nästa steg blir väl att trimma upp hastigheten en smula, vilket tydligen ska gå bra utan kvalitetsförluster.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
- Jag fick tag i en anslutningshylsa från en kille här i stan, och eftersom jag inte var orolig för att bränna motorn nu, provade jag med kabeln vänd åt ena hållet och anslöt. Gick prima o nu står skrivaren i gästrummet och tuggar med första testutskriften - en katt.
Nästa steg blir väl att trimma upp hastigheten en smula, vilket tydligen ska gå bra utan kvalitetsförluster.
Gott! Nu kan du sålla dig till skaran som printar ful plast med dåliga toleranser och kassa mekaniska egenskaper för att sedan tröttna och ställa upp den på vinden. Välkommen i klubben!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gott! Nu kan du sålla dig till skaran som printar ful plast med dåliga toleranser och kassa mekaniska egenskaper för att sedan tröttna och ställa upp den på vinden. Välkommen i klubben!

Hur många Benchys hann du printa innan du tröttnade?

Jag var ytterst nära att beställa en printer jag med, men det var slut i lager så jag avbröt köpet och satte mig ner för att lära mig programmen innan.

CAD'a hade jag gjort tidigt 90 tal senast, och slicers hade jag bara hört talas om.

Efter att noga satt mig in i hur programvarorna fungerar i ungefär 4 minuter så insåg jag att jag aldrig skulle tycka att det var kul, så jag gav fan i det.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hur många Benchys hann du printa innan du tröttnade?

Jag var ytterst nära att beställa en printer jag med, men det var slut i lager så jag avbröt köpet och satte mig ner för att lära mig programmen innan.

CAD'a hade jag gjort tidigt 90 tal senast, och slicers hade jag bara hört talas om.

Efter att noga satt mig in i hur programvarorna fungerar i ungefär 4 minuter så insåg jag att jag aldrig skulle tycka att det var kul, så jag gav fan i det.
Jag har aldrig printat en benchy själv. För mig är det ännu värre. Jag jobbar med industri3d-printers på heltid sedan 11 år.

Jag skulle aldrig någonsin köpa en leksaksmaskin att ha hemma. Här är en bild från en kund i Frankrike förra veckan. Dessa printar i nylon. De har sex rader med maskiner till.
C9FBA022-AD76-4CC3-8F98-64E4752C0105.jpeg
Häromveckan var jag i Litauen och hjälpte en kund med en metallprinter.
128D23E5-3ECB-4B32-A4E9-083280A402E3.jpeg
Kom hem från Holland i natt. Där hjälpte jag en kund med 14 maskiner. Vill jag ha printat något så får jag det gjort gratis och i bra kvalité jämfört med leksaksmaskinerna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har aldrig printat en benchy själv. För mig är det ännu värre. Jag jobbar med industri3d-printers på heltid sedan 11 år.

Jag skulle aldrig någonsin köpa en leksaksmaskin att ha hemma. Här är en bild från en kund i Frankrike förra veckan. Dessa printar i nylon. De har sex rader med maskiner till.
View attachment 482719
Häromveckan var jag i Litauen och hjälpte en kund med en metallprinter.
View attachment 482720
Kom hem från Holland i natt. Där hjälpte jag en kund med 14 maskiner. Vill jag ha printat något så får jag det gjort gratis och i bra kvalité jämfört med leksaksmaskinerna.

Ja just det, det var ju du det...

Vi har ju snackat 3d printing förut.

Jag måste ta kontakt med min plastlangare igen, jag har hittat en sak jag behöver på thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:2475713

Men jag undrar hur hållbar en sån är med lagerlinjerna den vägen, när till och med det gjutna orginalet har gått av.

Metallprinters är ju bara så sjukt häftigt, jag har sett åtskilliga timmar YouTube med såna

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ja just det, det var ju du det...

Vi har ju snackat 3d printing förut.

Jag måste ta kontakt med min plastlangare igen, jag har hittat en sak jag behöver på thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:2475713

Men jag undrar hur hållbar en sån är med lagerlinjerna den vägen, när till och med det gjutna orginalet har gått av.

Metallprinters är ju bara så sjukt häftigt, jag har sett åtskilliga timmar YouTube med såna
Du behöver ju inte köra biten i den riktningen. Antagligen har de gjort så för att minska support.

De flesta oinvigda tycker att metallmaskinerna är coola. Även jag när jag var ny. Nu är de betydligt osexigare än plastmaskinerna. Metall är ”dött” och långsamt. Maskinen gör det den blir tillsagd att göra. Maskinerna är simpla då det egentligen bara är en lasermärknimgsmaskin med kraftigare laser och z-axel. Med plasten krävs mycket mer känsla. Maskinerna är riktigt komplexa där man värmer upp pulvret till strax under smälttemperatur för att sedan smälta med lasern. Ett par graders skillnad förändrar allt. Sen är volymerna mycket högre med plast och allt går fortare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du behöver ju inte köra biten i den riktningen. Antagligen har de gjort så för att minska support.

Näe, jag skulle definitivt ställa biten på kant, det finns ingen praktisk anledning till att alla sidor är sluttande utan det är bara design, därför blev jag förvånad att den var utskriven så.
Men även om man skulle skriva ut den liggandes på sidan med sluttande sidor skulle ju lagerlinjerna bara bli lite diagonala, men avsevärt starkare.
Eller så skriver man ut den med en rak sida och duttar den mot bandslipen...

Lägger jag som inte sysslar med 3D.printning märke till det så är det ju en ganska uppenbar svaghet

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA