Hur koppla upp R1 på 3:an?

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
R1 -00
Tjaba!
Hur gör ni andra R1 åkare när ni kopplar upp hojen på trean? Jag har originaldrevning och någon on/off/bouncing metod är inte att tala om...
Kör kontrollerat på både ettan och tvåan, men vill plocka upp henne i högre farter = 3:e växeln.
Har dragit fullt och kopplat vid typ 7-8000 varv men jag vågar inte låta varvet byggas upp tillräckligt innan jag släpper kopplingen tror jag..
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Varför koppla upp på trean ? Att åka på slangen i höga farter blir bara mer okontrollerat och farligt med vinden m.m.
Kör du kontrollerat på etta och tvåan som du säger så är det bara att växla vidare ut på trean......
Använder du koppling så kommer resultatet vara en förstörd koppling om inte lång tid.
Mår motorn bra så ska den dock lyfta på trean om du gör rätt.
Sitt långt bak, slå av och snabbt på så kommer den. Funkar det inte så pröva stående, gunga till gaffeln och slå på gasen vid returen.
Funkar inget av det så behöver du nog dreva om lite eller TRIMMA motorn :D .

Jag o tjejen har varsin R1-a och min som är en 00-a var inte sugen på trean utan koppling med orginaldrevning, hennes 98-a däremot hjular på trean utan koppling bara man tittar på gasrullen och går sanslöst bra.
Helsystem från Akrapovic och bänkad till 153hk på bakhjulet , rocker fetbra :tummenupp

/Nitrous
 

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
R1 -00
Tackar för ett bra svar!
Det verkar vara så mycket teknik och tajming med att få upp henne med av/på metoden. Jag har väl inte tillräckligt med tålamod för å få det att lira..
Visst är det bara att fortsätta å växla till trean. Grejen e bara den att jag vill kunna ligga på sexan i typ 110 och bara klicka ner 3 växlar vilket skulle bli smidigare än som jag gör nu. Dvs låter farten sjunka ner till typ 70 och tvåans växel.

Fråga 1)
Det här med kopplingsmetoden.. Sliter det så väldans mycket på lamellerna igentligen? Och isåfall vad kostar lameller inklusive montering hos en verkstad?

Fråga 2)
Jag har nu fyllt på ca 1-2 dl efter att oljelampan börjat lysa. Detta är första påfyllningen på 500 mil. Drar den mycket olja eller är det normalt?
Tilläggas kan att jag kört ganska mycket och långt på bakhjulet senaste tiden.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
R1-Freddan skrev:
Tackar för ett bra svar!
Det verkar vara så mycket teknik och tajming med att få upp henne med av/på metoden. Jag har väl inte tillräckligt med tålamod för å få det att lira..
Visst är det bara att fortsätta å växla till trean. Grejen e bara den att jag vill kunna ligga på sexan i typ 110 och bara klicka ner 3 växlar vilket skulle bli smidigare än som jag gör nu. Dvs låter farten sjunka ner till typ 70 och tvåans växel.

Fråga 1)
Det här med kopplingsmetoden.. Sliter det så väldans mycket på lamellerna igentligen? Och isåfall vad kostar lameller inklusive montering hos en verkstad?

Fråga 2)
Jag har nu fyllt på ca 1-2 dl efter att oljelampan börjat lysa. Detta är första påfyllningen på 500 mil. Drar den mycket olja eller är det normalt?
Tilläggas kan att jag kört ganska mycket och långt på bakhjulet senaste tiden.

svar 1: Japp det sliter en del faktiskt.. sliter inte bara på kopplingen heller... typ drivpaketet får lite mer stryk också

svar 2: Det är helt normalt
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Lamellpaket inkl mellanskivor är ca 1700:- + montering. Tar 20 min att montera själv, lämnar man till verkstad skulle jag gissa på 1500:- för monteringen.

R1-orna är kända för att dricka olja, om du kör mycket på höga varv och ut på varvstoppet så dricker den mkt mkt olja.

En R1-a med org.drevning ska klara 110km/h på 2-an vxl, bara att tagga ner o plocka upp den o direkt vxl till 3-an .

/Nitrous
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
En R1:a måste väl klara mer än 110 på 2:an?!
Eller är jag skadad från Busan som gör 195?
 

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
R1 -00
Tjena hejsan!
Har hängt ett par dagar på www.r1-forum.com och deras stuntforum. Geees, de är verkligen inne på det här att stunta på den sidan Atlanten :rock

Har fått till riktigt goa wheelies på 3:an när jag står up på peggsen. Gäller bara att vara beredd på att fartvinden trycker upp den rätt bra.. Känns dock som det går lite för fort för min smak, hittar inga bra ställen för o träna på heller..

Nån som kör lite aktivt i Västra Götaland eller? Tycker de flesta runt Trollhättan kör som p***ies :fakta
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
buLLit skrev:
Rettan gör ca 180 på 2:an. Det han menar är att det går att dra upp den på slangen i 110! :fakta
En Retta 02'a gör exakt 185 (enligt mätaren) innan varvstoppet slår på..... Bröder.... e det nån som kranar ur en Retta så e det JAG!
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
RoLLER skrev:
En Retta 02'a gör exakt 185 (enligt mätaren) innan varvstoppet slår på..... Bröder.... e det nån som kranar ur en Retta så e det JAG!

Särsilt på bakhjulet. :crash :bow
 

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ktm660smc
Nitrous skrev:
En R1-a med org.drevning ska klara 110km/h på 2-an vxl, bara att tagga ner o plocka upp den o direkt vxl till 3-an .

Ehm, R1-03 gör iaf 175 på andra växeln. och det är inga problem att koppla upp den i 110 på tvåan, och med lite teknik så skall högre farter på tvåan inte heller vara nått problem att få upp den på.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top