Hur kul är offroad?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Som sagt. Två hojar är dyrt! Skulle jag göra mig av med en så skulle busan få gå. Sporthoj är som en Volvo, jättepraktisk till det mesta och kan även funka på grus, men offroad/motard är skitkul endast på ett område. Men alla tycker självklart inte samma, jag är inte banfrälst som många sporthojsägare är.

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Gammla offroad stånkor är inte roliga, de passar bara för snäll gruskörning och som pendlar hoj om man bor i stan. Nu är inte en GSX 750 ES någon speciellt rolig hoj heller men den är inte olidligt super slö vid lansvägskörning vilket en gammal XT är.

Ska du både köra på grus och på landsväg rekomenderar jag XTZ 750, den har lite mos i motorn men kul det är den inte och tyvärr är den tung som bly.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag vågar påstå att en äldre offroadhoj med rätt däck på rätt underlag i rätt väderlek ALLTID är roligare än en äldre landsvägs/sporthoj i samma prisklass.

En fördel med offroad är att säsongen precis har börjat, nu börjar folk med enbart sporthoj att surna till, dom sitter där hemma och vaggar fram och tillbaka och ojar sig över vädret, den nalkande vintern och alla jävligheter, medans vi med offroadhojar är ute och kör så gruset och geggamojjan (och snart snön) yr.

Xr_Sebbe

Shoo
Gick med
2 Dec 2005
Hoj
Xr 600
Om du byter till en offroad tror jag inte du kommer tycka att den är slö gämfört med din fast det beror ju på vilken offrad du byter till också.

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
Sen jag börgade köra grus igen efter ett litet tag på risraket förstår jag inte varför jag ens hade tankarna på att göra på tråkig asfalt.
En gemföresle 10 mil grus, ja då har du haft roligare än vad du får ut av 1000 mil på asfalt.
men men, smaken är som baken..

En bra sida för dig att få all nyttig info om grusglädje är ju.. www.soe.se

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Satsa på en xr600 och om pengarna räcker till en xr650, är väll även rätt sjyst försäkring på honda cyklar? Lååånga serviceintervaller, inget effektmonster men en rolig cykel!

Och som det nämndes tidigare om väder, säsong etc, var ute å busade lite igår i leran och att det är blött och halt gör bara sitt till för att höjja "rolighetsfaktorn" :yoparty

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Beror lite på vart du kör...
50 på en liten stig med motarden/crossen känns snabbare än 150 på motorvägen.
Sålänge det är grus/offroad så kommer nog effekten räcka.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag körde Sthlm-Trosa ( ca: 8 mil ) på en tio år gammal TT 600, så jävla slö att man somnade. Funderade på att lifta med en lastbil tillbaka.

Jag tror du bara kommer bli sne på en valfri offroad i prisklassen 15-20"

Tunga, bängliga, slöa, trasiga, fula, otympliga, svårstartade, törstiga, slutpendlade helt enkelt. 5000 mil på en XT är lite semi-mord.

Köp en jättebillig neonfärgad XT i Tyskland så är det liite roligare ( per krona ) och så kanske du kan sälja utan förlust.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Ingen XT och helst ingen TT heller, då är risken för besvikelse rätt stor.

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Visst är XTn inget effektmonster. Men för mig så funkar den perfekt för att åka runt i stan med samt att smiska lite grus när man hittar en grusväg ;)

Bara tuta o köra och byta olja en gång om året!

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Klart XT funkar, har själv kört runt 6000mil på XT600 och 660. Men det finns ju så mkt roligare hojar runt 20k.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
När jag skulle köpa hoj för 25k stod det mellan cbr600 o xr600... Tog cbr´en trots många protester från plm.. Bytte den några månader senare mot en xr och fan vad mkt roligare jag har nu :)

Det kvittar vad du kört innan. Offroad är inte slöa sålänge man nyttjar effekten på rätt sätt!!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jii skrev:
2568004 Satsa på en xr600 och om pengarna räcker till en xr650, är väll även rätt sjyst försäkring på honda cyklar? Lååånga serviceintervaller, inget effektmonster men en rolig cykel!
För 15 000 är det svårt att hitta en XR600 i skapligt skick, en XR650 kostar mellan det dubbla och det tredubbla.

"Inget effektmonster"? En XR650 har effekt och driv så det räcker och blir över.

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
XR
Det hade ju rockat att ha en nu i vinter, det blir ju bara slask och klegg i Skåne ändå. Måste bli av med gsx:en först bara.
Det verkar råda lite delade meningar angående XT. På papperet skiljer det väl inte många hästar till XR. Är den verkligen så slö?

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
sgtpepper skrev:
2568809 För 15 000 är det svårt att hitta en XR600 i skapligt skick, en XR650 kostar mellan det dubbla och det tredubbla.

"Inget effektmonster"? En XR650 har effekt och driv så det räcker och blir över.

Det finns det säkert, beror ju på vad man ska ha den till, enligt mig är den nog den bästa hojjen på grusväg och kurviga vägar och om man gillar att köra mycket! Den skulle nog dock inte ha så mycket att säga till om mot en låt oss säga kubikmotsvarighet, husa 650, när det gäller effekt. Hursomhelst xr650=bra hoj! :)

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Har själv haft lite samma problem som dej med min lekhoj, Vill inte serva jämt, men vill inte ha astråkig hoj... Lösningen blev KLX 650.. Haft både DR, Xt, samt lånat XR 650 förut.. LÄTT att klx:en spöar alla dem om man räknar skoj per krona, Xr 650:n är väl den enda som är lite värre, men mycket dyrare, Det ända jag gjort för att förbättra hojen är Yoshimura system och öppnare luftfilter, vart grym skillnad.:)

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
XR
Cirkus skrev:
2569603 Har själv haft lite samma problem som dej med min lekhoj, Vill inte serva jämt, men vill inte ha astråkig hoj... Lösningen blev KLX 650.. Haft både DR, Xt, samt lånat XR 650 förut.. LÄTT att klx:en spöar alla dem om man räknar skoj per krona, Xr 650:n är väl den enda som är lite värre, men mycket dyrare, Det ända jag gjort för att förbättra hojen är Yoshimura system och öppnare luftfilter, vart grym skillnad.:)

Har kikat lite på den också. Den är ju riktigt snygg och verkar sjysst.
För ett sånt här fest preis kanske den kunde vara något! :yoparty
http://www.mobile.de/SIDTEP3ywi6s6tvI0xSUOGEnQ-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1161820218A1LsearchPublicD1300IMotorbikeW-t-vctpLtt~BmPA1A1B20A2%81V-t-vCaMkMoQuSeUnVbZi_X_Y_x_ycosO~BSRA6D1300E13100CklxBGNDKRADA0HinPublicA1A2A0A0A0ADA0/cgi-bin/da.pl?bereich=krad&sr_qual=GN&top=1&id=11111111213353532&

världens kanske längsta länk

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
var på väg hem från skolan, sista föreläsningen för dagen var över.
på väg ut från parkeringen sticker framhjulet till väders, och det klickar till i huvudet.

nu jävlar.

siktar in mig på närmaste grusväg, ligger mest o tuggar fram o njuter av det sköna bottenvridet i 50 till 80 knyck, kommer ut brett i stort sett i varenda kurva.

känslan av att powerslida med 3000 varv på mätaren och lagom öppna pipor, det går inte att beskriva, det måste upplevas.
ren o skär barnslig lycka.
hela säsongens körande, meckande och trollande med broms, fjädring och luftblandnings inställningar, och i dag så klaffade allt =o)

då jag började köra var grusväg det värsta som fanns , nu tar jag gärna en STOR (om)väg bara för att få leka loss.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...