Hur länge efter separation gäller sambolagen?

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Tja!

Jag separerade med en tjej för ca 4-5 år sedan.

Vi flyttade 2006 till en gemensam bostadsrätt, men jag har ensam stått på alla lån, amorterat, betalat underhåll, vitvaror, renoveringar osv sedan köpet. Vi delade enbart på månadsavgiften till föreningen.

När hon flyttade ut (hösten 2008) kom vi överens muntligt om att hon fick ta de möbler hon vill ha så behåller jag lägenheten eftersom det är jag som ensam betalat för den.

Vi har inte haft kontakt på ca 2år, och hon har ett nytt liv i en annan stad...

Till problemet:

Jag har hittat ett hus jag vill köpa, lägenheten har stigit en hel del i värde senaste åren.
Hur länge efter separationen kan hon kräva 50% av lägenheten?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hur var ägandeförhållandet på lägenheten? Hade/har du 100% så sälj bara.

Det är min lekmannauppfattning.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Ett samboförhållande upphör om samborna eller någon av dem ingår äktenskap, om samborna flyttar isär eller om någon av samborna dör. Ett samboförhållande anses också ha upphört om en sambo ansöker om att tingsrätten ska utse en bodelningsförrättare eller om rätt att få bo kvar i den gemensamma bostaden till dess bodelning har gjorts, eller om en sambo väcker talan om att få överta en gemensam bostad som inte ingår i bodelningen.

När ett samboförhållande upphör ska det göras en bodelning, om någon av samborna begär det. Begäran om bodelning ska man göra senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Om samboförhållandet upphör genom att en sambo dör eller om en sambo dör inom ett år från det ett samboförhållande upphörde, ska dock begäran framställas senast när bo20 uppteckning görs.

Upphör samboförhållandet genom att den ena sambon dör, är det bara den efterlevande sambon som får begära bodelning. Den avlidna sambons arvingar har alltså inte rätt att begära bodelning. Om ingen begär bodelning, behåller var och en sin egendom.

I bodelningen ingår sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen har förvärvats för gemensam användning. Det spelar ingen roll vem som har betalat för egendomen. annan egendom kan inte dras in i bodelningen.

Sambolagens bodelningsregler gäller inte om den ena parten har flyttat in i den andres bostad även om paret delat på amorteringar och andra kostnader. Men har en sådan bostad sålts och pengarna använts till en ny gemensam bostad, ska den nya bostaden dock ingå i bodelningen.

Före delningen gör man en avräkning för skulder på liknande sätt som vid bodelning mellan makar/registrerade partner. I första hand ska man bara avräkna sådana skulder som avser den egendom som ingår i bodelningen, t.ex. inteckningsskulder och avbetalningsskulder på möbler. Vad som sedan återstår ska i princip delas lika mellan samborna.

Om den ena sambon behöver bostaden och bohaget bättre än den andra sambon, kan han eller hon få överta hela hemmet. En förutsättning är dock att ett övertagande är skäligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Om den andra sambon inte får annan egendom ur det gemensamma hemmet till samma värde, ska den sambo som övertar bostaden eller bohaget betala motsvarande belopp i pengar.

Också när det gäller sambor finns det undantag från hälftendelningen. Liksom i fråga om makar/registrerade partner kan den sambo som äger den mesta egendomen få behålla mer av sin egendom, om hälftendelningen skulle leda till oskäligt resultat. Vid bedömningen ska man i första hand ta hänsyn till hur länge samboförhållandet varat, men också till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt. I särskilda fall kan jämkningen gå så långt, att vardera parten helt enkelt behåller sin egendom.

Ett annat undantag från hälftendelningsregeln är den s.k. lilla basbeloppsregeln som bara gäller vid den ena sambons död. Av den egendom som efter skuldavräkning ingår i bodelningen ska den efterlevande sambon alltid – om egendomen räcker – få så mycket som motsvarar två prisbasbelopp enligt lagen om allmän försäkring (85 600 år 2009). Regeln motsvarar delvis den basbeloppsregel som vid dödsfall gäller till förmån för efterlevande make.

Om en bostad som innehas med bostadsrätt eller hyresrätt inte har förvärvats för gemensam användning men ändå används gemensamt, ingår bostaden visserligen inte i bodelningen. Däremot kan, om det är skäligt, den sambo som bäst behöver bostaden få överta denna från den andra sambon. Om samborna inte har barn tillsammans, fordras det dock ”synnerliga skäl” för att få ta över bostaden.

Om den ena sambon har avlidit, är det bara den efterlevande sambon som kan ha övertaganderätt, dvs. inte den avlidna sambons arvingar. Den sambo som övertar en bostad från den andra sambon ska betala full ersättning för bostadens värde. Under vissa förutsättningar kan anstånd med betalningen beviljas. Det bör observeras att denna särskilda övertaganderätt inte omfattar sådant bohag som inte ingår i bodelning.

Senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde måste den sambo som vill överta en hyres- eller bostadsrätt framställa anspråk på det. Om den sambon lämnar bostaden, måste dock anspråket framställas senast tre månader därefter. Fristen på ett år gäller inte om den sambo som innehar bostaden dör och den efterlevande sambon bor kvar i bostaden.

Sambor kan genom ett skriftligt avtal komma överens om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Ett sådant avtal ska vara skriftligt och undertecknat av båda samborna. Det ska inte registreras och behöver inte bevittnas.

Rätten för en sambo att i vissa fall mot ersättning få överta den andra sambons bostad går dock inte att avtala bort. gemensam bostad och gemensamt bohag som den ena sambon fått i gåva, genom testamente eller arv med det villkoret att egendomen ska vara enskild, ingår aldrig i en bodelning.

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Det är tur att man lär sig av sina misstag. :huvet

Tack för mycket bra svar lzah! Exakt vad jag letade efter. Jag kan med andra ord sova gott och hålla tummarna att jag vinner budgivningen. :yoparty

SwePace, jag står/har stått på 100% hela tiden.

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...