Hur länge håller däcken?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Hur många mil kan man förvänta sig att däcken är brukbara på en motorcyckel som körs "normat"?

Håller bak och framdäck lika länge?

Bara nyfiken. Jag har "nya" däck nu som gått ca 450 mil.

Brukar man måsta byta innan mönstret är dåligt bara för att man får "fegplatta" även om man själv tycker att man kör på krokiga vägar?

(jag har metzeler roadtech z någonting, inget "värstingdäck" om jag förstått det rätt)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Roadtec Z6 är kanondäck, borde hålla 1000-1200 mil om du kör försiktigt och använder hela däcket, dvs inte E4 rakt fram 200 mil i 250 :rolleyes:
Jag kör runt 800 mil på mina Pilot Power, men då är dom inte alltid slut på mitten heller. Min senaste uppsättning är blank på höger sida efter 500 mil :hihi

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
Min R1 -00 sluka pirelli supercorsa sc2 med 100- 150 mils intervaller med normal körning enligt mig

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Hej!

Troligen har du Z6 däcken. Bör hålla minst 1000 mil om du inte burnar eller vrålgasar på 1:an & 2:an konstant. Jag körde förr föregångarna Z4 drygt 1000 mil bak och mer fram om du vill.

Bak byts för att de plattslits på mitten. Fram byts oftast för att de slitits ojämnt eller fått sneda klackar. Är du lyxig byter du båda samtidigt eftersom cykeln känns som ny om du gör det.

Vissa (däribland jag) kör mjukare däck fram för extra fäste där och undvika framsläpp. Lämpligt om du vill byta båda samtidigt.
Kör du lugnt och aldrig på bana kan du köra dina däck både fram och bak och troligen köra 2 bakdäck på 1 framdäck.

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Roadtec Z6 är kanondäck, borde hålla 1000-1200 mil om du kör försiktigt och använder hela däcket, dvs inte E4 rakt fram 200 mil i 250 :rolleyes:
Jag kör runt 800 mil på mina Pilot Power, men då är dom inte alltid slut på mitten heller. Min senaste uppsättning är blank på höger sida efter 500 mil :hihi
Vafan.
Det borde ju betyda däckbyte varje år för mig.
För jag lär ju lätt komma upp i ca 1500 mil på en sommar?
Jag menar jag har ju redan avverkat nästan 500 mil och tog kortet vid midsommar.

Hej!

Troligen har du Z6 däcken. Bör hålla minst 1000 mil om du inte burnar eller vrålgasar på 1:an & 2:an konstant. Jag körde förr föregångarna Z4 drygt 1000 mil bak och mer fram om du vill.

Bak byts för att de plattslits på mitten. Fram byts oftast för att de slitits ojämnt eller fått sneda klackar. Är du lyxig byter du båda samtidigt eftersom cykeln känns som ny om du gör det.

Vissa (däribland jag) kör mjukare däck fram för extra fäste där och undvika framsläpp. Lämpligt om du vill byta båda samtidigt.
Kör du lugnt och aldrig på bana kan du köra dina däck både fram och bak och troligen köra 2 bakdäck på 1 framdäck.
okej. Tack för svaret.

Last edited:

FlyBoy

Hmm..
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Yamaha XT660X -07
Har kört min yamaha xt660x på orginal däck från fabrik, Pirelli någonting, nu efter 160mil e de mindre än hälften kvar... Men de har varit mycket slangning...

draggen

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
K5
Vid normalkörning kommer bakdäcket ge sig först. Ang när det bör bytas så kan du köra även om mönstret börjar bli dåligt men de kan ju bli farligt vid tex regn

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Vafan.
Det borde ju betyda däckbyte varje år för mig.
För jag lär ju lätt komma upp i ca 1500 mil på en sommar?
Jag menar jag har ju redan avverkat nästan 500 mil och tog kortet vid midsommar.

okej. Tack för svaret.

Ja det blir typ att man byter varje sommar eller höst eller flera beroende på hur mkt det har slitits... det är roligt eller hur?

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Har kört min yamaha xt660x på orginal däck från fabrik, Pirelli någonting, nu efter 160mil e de mindre än hälften kvar... Men de har varit mycket slangning...

Men då räcker ju framdäcket länge:D

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Min R1 -00 sluka pirelli supercorsa sc2 med 100- 150 mils intervaller med normal körning enligt mig
herregud.
Jag antar att du kör bra mycket "hårdare" än mig då.
Det skiljer ju endel på våra cyklar och ännu mer på körstilen förmodar jag.:)

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Ja det blir typ att man byter varje sommar eller höst eller flera beroende på hur mkt det har slitits... det är roligt eller hur?
Skitkul!:)
Detta var nyheter för mig då jag trodde att de borde räcka bra mycket längre.
Tur att man har jättemycket pengar då.:rolleyes:

Fast å andra sidan, att snåla på däck måste väl vara jävligt dumsnålt och livsfarligt.
Det är ju farligt även med bra däck.

Last edited:

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Skitkul!:)
Detta var nyheter för mig då jag trodde att de borde räcka bra mycket längre.
Tur att man har jättemycket pengar då.:rolleyes:

Fast å andra sidan, att snåla på däck måste väl vara jävligt dumsnålt och livsfarligt.
Det är ju farligt även med bra däck.

Ja men det beror ju på hur du kör. kör du lika lugnt som t ex min pappa så kommer du 4000 mil på samma däck som jag kommer 1300 på typ... ahha :)

freak

Medlem
Gick med
18 Mar 2006
Hoj
gs500e snabbe..
mitt roadtech z6 höll i 300mil.... så det går att mala ner snabbt om man vill (inget burnande)

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3111061 Ja men det beror ju på hur du kör. kör du lika lugnt som t ex min pappa så kommer du 4000 mil på samma däck som jag kommer 1300 på typ... ahha :)
Då lär man nog byta däcken för att dom har torkat, inte för att dom är utslitna :D

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Ja men det beror ju på hur du kör. kör du lika lugnt som t ex min pappa så kommer du 4000 mil på samma däck som jag kommer 1300 på typ... ahha :)
Okej. Now we talking.
Det går alltså att få däcken att hålla så länge vid "lugn" körning?

Så typ 2000-3000 mil är i realiteten ingen omöjlighet för mig?
Gsx 750 och sist i långsamma gruppen typ.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag körde nyss tur och retur till Istanbul på nya Matzler Tourance (inget för sporthojar dock). De är kända för att hålla länge men kan bli hala vid regn vilket jag fick erfara.

Hursomhelst körde vi 900 mil och däcken ser fortfarande nya ut. Borde kunna krama ur minst lika mycket till. Byter dock däck flera ggr/säsong beroende på var jag ska köra (grus eller asfalt).

Grusdäck håller inte alls lika länge, speciellt inte om man kör fort på asfalt med dom.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...