Hur länge håller däcken?

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Okej. Now we talking.
Det går alltså att få däcken att hålla så länge vid "lugn" körning?

Så typ 2000-3000 mil är i realiteten ingen omöjlighet för mig?
Gsx 750 och sist i långsamma gruppen typ.

Det kommer väl visa sig, antar att du ska köra på renodlade touring däck typ så kommer du nog kunna mata ur en hel del mil ur dom :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Okej. Now we talking.
Det går alltså att få däcken att hålla så länge vid "lugn" körning?

Så typ 2000-3000 mil är i realiteten ingen omöjlighet för mig?
Gsx 750 och sist i långsamma gruppen typ.
För att inte göra dig besviken, räkna med däckbyte varje säsong.
Du får köra väldigt väldigt lungt om du inte ska slita ut bakdäcket på 1000+ mil. Satsa pengarna där dom gör mest nytta och var prismedveten. Det går att spara pengar på att köpa däck från rätt ställen och det finns massor av trådar om detta.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Men då räcker ju framdäcket länge:D

Inte nödvändigtvis, jag har kört in en supermotard nu i sommar (160 mil), däcken har gått från nytt till slut både fram och bak. Slangat mest hela tiden(så lite mer än 160mil med tanke på att framhjulet varit i luften så mycket) Tydligen så sliter nerslagen över 100 sjukt mycket.... blir fina svart spår vid varje nerslag...:D
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Min R1 -00 sluka pirelli supercorsa sc2 med 100- 150 mils intervaller med normal körning enligt mig

Du åker bana? Ligger 7 mil till jobbet och toppar motorcykeln? Börnar medans du väntar på mosbrickan vid statoil?

Jag körde till korden kom fram och man kom långt. Nu hade jag en 600a men är man inte jätte petig med att byta borde man väll komma närmare 800mil med ett par sportigare tex pilot power.

På 2 bakdäck gick 1 framdäck.
 

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
Du åker bana? Ligger 7 mil till jobbet och toppar motorcykeln? Börnar medans du väntar på mosbrickan vid statoil?

Jag körde till korden kom fram och man kom långt. Nu hade jag en 600a men är man inte jätte petig med att byta borde man väll komma närmare 800mil med ett par sportigare tex pilot power.

På 2 bakdäck gick 1 framdäck.



När jag körde gsxr 1000 så kom jag aldrig mer än 200 mil på ett bak däck körde 2 bak på 1 fram. ingen börn men aktiv körning och en del wheelande.
dock på mjukare däck typ bandäck pirelli, metzler.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Men hur länge kan man ha däck innan de torkar ihop då? Mina Michelin pilot race som jag har på Miton är nog inne på sin tredje säsong nu, är det dags att slänga de nu då eller? :confused:
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
snigelspår heter det :D

Min R1 -00 sluka pirelli supercorsa sc2 med 100- 150 mils intervaller med normal körning enligt mig

på min R6a kom jag över 300mil på mitt Pirellie SC2 baksula
 
Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
3 arga halvdagar på bana och ~100 gatmil så är väven framme på bägge sidorna på mitt dunlop 218 sportmax bak iaf.. Vanlig gatkörning kom jag senast 450 mil på ett pilot sport bak, som har ~1mm kvar.
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Kör på Metzeler sportec M3.

Bra grepp och funkar både på gata och bana.

Kör 500-700 mil med bak-däcket, kanske 800-1000 mil på ett framdäck.
Beror lite på om jag vart på bana eller inte.

Inget börnande eller Wheelies'ar.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
För att inte göra dig besviken, räkna med däckbyte varje säsong.
Du får köra väldigt väldigt lungt om du inte ska slita ut bakdäcket på 1000+ mil. Satsa pengarna där dom gör mest nytta och var prismedveten. Det går att spara pengar på att köpa däck från rätt ställen och det finns massor av trådar om detta.
Jag har bildat mig den uppfattningen att jag bör kalkylera med däckbyte inför varje säsong. Det verkar ju inte orimligt.

Jag tackar för svaren!

Men jag är uppriktigt sagt förvånad över vilka mängder däck vissa av Er gör av med. Sanslöst. Det var nytt för mig.
Men det är väl så att Era potenta maskiner som körs aktivt kräva dessa täta däckbyten.
Don efter person helt enkelt:)

Vilket däck är snäppet mjukare och (därmed bättre fäste i kurvorna?) än mina metzeler z6?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Du åker bana? Ligger 7 mil till jobbet och toppar motorcykeln? Börnar medans du väntar på mosbrickan vid statoil?

Jag körde till korden kom fram och man kom långt. Nu hade jag en 600a men är man inte jätte petig med att byta borde man väll komma närmare 800mil med ett par sportigare tex pilot power.

På 2 bakdäck gick 1 framdäck.

Supercorsa är rena bandäck som är dot-märkta - gatlagliga. Mjukare än diverse sportdäck som Pilot Power eller Sportec M3. Samma däck som Metzeler Racetec.

Vilket däck är snäppet mjukare och (därmed bättre fäste i kurvorna?) än mina metzeler z6?

Samma märke är ju Sportec M3 nästa steg. Jag körde föregångaren - Sportec M1 - på min Mille jag hade och kom ungefär 500 mil på ett bakdäck och mer än 1000 mil på ett framdäck. Hade jag vart i din sits och vetat att tempot kanske kommer att öka lite framöver ju mer du kör kanske ett Sportec M3-framdäck hade vart att satsa på. Du kan fortfarande köra Z6 bak för bakdäck sliter alltid mer så där kan man ha lite hårdare.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har bildat mig den uppfattningen att jag bör kalkylera med däckbyte inför varje säsong. Det verkar ju inte orimligt.

Jag tackar för svaren!

Men jag är uppriktigt sagt förvånad över vilka mängder däck vissa av Er gör av med. Sanslöst. Det var nytt för mig.
Men det är väl så att Era potenta maskiner som körs aktivt kräva dessa täta däckbyten.
Don efter person helt enkelt:)

Vilket däck är snäppet mjukare och (därmed bättre fäste i kurvorna?) än mina metzeler z6?
En R1:a med rejsdäck och bandagar sliter ut ett bakdäck på 200+ mil. Det är därför Nappe m.fl. har dom bytesintervallen.

Om du vill ha ett bra däck med lite mer fäste måste jag säga Pilot Power 2CT (Two Compound Technology).
Jag är toknöjd och så länge inte nån annan lyckas övertyga mig om annat så kommer jag att ha det däcket på mina gathojar. Fick ut ca 700 mil (bak fram är inte slut än) när det låg på Duccen och då körde jag flera bandagar. Hade det vanliga Pilot Power på gamla Viffern och det var ett okej däck men jag hade hellre haft 2CT. Om du kör mer "touringlikt" så har Michelin sitt Pilot Road², detta vet jag inget om så jag kan inte lämna någon rekomendation.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Supercorsa är rena bandäck som är dot-märkta - gatlagliga. Mjukare än diverse sportdäck som Pilot Power eller Sportec M3. Samma däck som Metzeler Racetec.



Samma märke är ju Sportec M3 nästa steg. Jag körde föregångaren - Sportec M1 - på min Mille jag hade och kom ungefär 500 mil på ett bakdäck och mer än 1000 mil på ett framdäck. Hade jag vart i din sits och vetat att tempot kanske kommer att öka lite framöver ju mer du kör kanske ett Sportec M3-framdäck hade vart att satsa på. Du kan fortfarande köra Z6 bak för bakdäck sliter alltid mer så där kan man ha lite hårdare.
Okej. tack för info:)
Metzeler Sportec M3 fram och z6 bak borde bli en bra mix då.
Och då ökar fästet något på framdäcket vilket kan kännas tryggt när farten genom böjarna såsmåningom kanske ökar.
Det sista man vill är att det släpper även om jag hittils kännt mig trygg.
Men jag har ju ingen aning om var gränsera går.
Jag vill ju köra med känslan av att fästet alltid räcker till och blir över hur jag än går in i kurvorna. (vid torra vägar utan grus eller olja el liknande då förstås)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vafan.
Det borde ju betyda däckbyte varje år för mig.
För jag lär ju lätt komma upp i ca 1500 mil på en sommar?
Jag menar jag har ju redan avverkat nästan 500 mil och tog kortet vid midsommar.
Ja, några bakdäck å kanske nått framdäck på en säsong är inte ovanligt, plus några oljebyten, bromspads, bromsvätska mm ;)
 

Dark_Messenger

Guest
Grovt räknat:
En framsula på två baksulor.

Lyx=byt båda samtidigt.
Budget=byt enbart ett i taget.

Mjuka (bra, dyra) däck håller i runda slängar 500mil, hårda (dåliga, billiga) däck håller 1000mil.

Your choice beroende på budget och hur hårt du kör! :)
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Du kan nog omvärdera din uppfattning om att behöva byta däck varje säsong, om du kör så lugnt som du beskriver och dessutom inte sitter på 150hk+.

Du kan nog köra på ett halv-sportigt däck runt 1000 mil bak och 13-1500 mil fram. Du ser ju när det börjar bli platt i mitten och hojen börjar uppföra sig som om den var ledad på mitten :)

Ang. ålder så ska ett icke-race-däck klara sig i 5 år utan att förlora sina egenskaper enligt däckstillverkare.

/C

Jag har bildat mig den uppfattningen att jag bör kalkylera med däckbyte inför varje säsong. Det verkar ju inte orimligt.

Jag tackar för svaren!

Men jag är uppriktigt sagt förvånad över vilka mängder däck vissa av Er gör av med. Sanslöst. Det var nytt för mig.
Men det är väl så att Era potenta maskiner som körs aktivt kräva dessa täta däckbyten.
Don efter person helt enkelt:)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag har kört 500mil i sommar och hittils gjort slut på 7 bakdäck och 3 framdäck :näsblod
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Vad E Normalt??????

Det är ju rätt individuellt från person till person..
Det finns inget normalt.. I min mening alltså.

Allt hänger på dig och din körstil.
Hur du hanterar gasen o hur du bromsar. Mycke rödljusgasa o hårda inbromsningar sliter, likaså om du pressar highway i 250+ ofta..
Sen spelar rätt lufttryck i svålarna in en hel del, kör du dessutom avancerat kan fel fjädringsinställning påverka en del.

Men vad gäller slitage vid gatåka så brukar det gå 2 bakdäck på ett framdäck.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
kör med gamla skitdäck! Det är snorhalt men håller hur länge som helst. Jag har burnat fan med mina pirelli dragon eller vad de heter. Riktiga skitpuckar men man kan burna evigheter utan att det märks!

Ja, några bakdäck å kanske nått framdäck på en säsong är inte ovanligt, plus några oljebyten, bromspads, bromsvätska mm ;)

samt höftleder och en å annan tand.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top