Hur länge håller en hjälm?

Jim G™

Nu med hoj igen :-)
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
none
Som rubriken lyder hur länge håller en hjälm?
Tänker förstås inte på en tappad, krashad hjälm.
Men hur mycket sliter väder och vind på hållbarheten?
Tycker att regn och sol borde slite lite, eller?

Hur länge kör ni med era hjälmar innan dom byts ut?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är nog snarare "driftidsbaserat", dvs när inredning och rem mm börjar bli slitna så att den sitter löst på skallen.

Solstrålning mm är ju försumbart, hjälmen väderexponeras ju bara när man kör.

/J

krokodilracing

Brum Brum
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Hornet -07, Aprilia Pegaso 650 -96
Jag har haft min i 13 år och har lite ångest för det faktiskt, rätt eller fel vet jag dock inte. Men sen så e de sköna färger från början av 90 talet på den :D

Nå den skall bytas ut vid löningen har jag bestämt mig för, svårt att välja dock, skulle vilja ha nån med lite skön blåtandskommunikation i.

Gronizz

The one
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ktm 660 SMC
det jag har hört är att man bör byta hjälm efter fem år om man använder den flitit. Skulle man tapppa eller krasha så ska man genast byta hjälmen.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Frågan är väl vad som eroderas i hjälmen? Plasten på utsidan har väl knappast någon skyddande funktion, eller? Och på insidan sitter frigolit och mer plast antar jag. Och tyg.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
det jag har hört är att man bör byta hjälm efter fem år om man använder den flitit. Skulle man tapppa eller krasha så ska man genast byta hjälmen.

Njaaa vafan, en liten tipp från midjehöjd kan inte göra nån skada mer än lite repa? ATt man bytar vid krash kan jag absolut förstå, men om man tappar den? Jag skulle då aldrig byta en hjälm om jag tappade från en höjd jag inte anser vara för hög, oavsett om den är dyr eller billig.

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
Jag har också hört att man skall byta ut den efter 3-5 år, men det står nog i den lilla boken som följer med hjälmen hur länge den ska hålla, rent teoretiskt.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Har för mig att det är ca 2år för en plasthjälm och 5år för en riktig (mina håller dock sällan mer än 1-2år av andra anledningar, rekordet är 30min):crash

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Höljet på en modern hjälm håller väldigt länge. Exponering för väder och vind påverkar inte höljet tillräckligt mycket för att det ska vara det som ger upp först. Jag tror inte heller att det egentligen gör så mycket om man tappat hjälmen i backen. Höljet på en modern hjälm är så pass hållfast att man i princip kan kraxha rakt in i en yxa.

Det som ger upp är inredningen. Skumplast mm som sitter i hjälmen för att ta upp stötarna kommer med tiden att påverkas av svett och fukt vilket gör att den gradvis tappar sin stötupptagande förmåga. Det är det som avgör. Med andra ord så borde man kunna känna när hjälmen börjar sitta lösare eller inredningen och skumplasten börjar kännas sunkig och slut.

Dom flesta försäljare säger att man ska byta hjälmen efter 5 år för en komposit och något kortare för en plasthjälm. I praktiken ska det inte skilja något mellan en plast och en komposit. För att den ska ta slut redan efter 5 år tror jag dock att det ska vara frågan om ganska hård användning dvs att man svettas mycket och kör mycket. Om det vore så oerhört viktigt att man bytte med vissa intervaller så skulle det ju vara bäst före datum i hjälmarna eller åtminstone stå klart definierat i informationen som följer med hjälmen att den ska bytas efter ett visst antal år.

Så jag tror att man som riktlinje kan använda 5 år om man använder hjälmen mycket och således svettas mycket i hjälmen. Längre om man inte kör jättemycket. Den stora majoriteten av MC-förare tror jag lätt kan ha kvar sin hjälm avsevärt längre än de 5 år som man rekommenderar. Dels för att vi ju har en begränsad säsong i Sverige och dels för att vi inte alltid har så jättevarmt.

Känns inredningen fräsch så kan du med andra ord med största säkerhet köra vidare med övertygelsen att du har ett fullgott skydd på huvudet.

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
Har för mig att det är ca 2år för en plasthjälm och 5år för en riktig (mina håller dock sällan mer än 1-2år av andra anledningar, rekordet är 30min):crash

hahaha, du använder väl inte 2 hjälmar istället för däcken? :p 30 min :huvet

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Var en god krash i 170 -+10 om jag inte minns fel, riktigt glad var jag för min nya hjälm också hade köpt lite dyrare lite lättare, men men, ny utrusting eller ny lack ska man aldrig ha på bana.. Den gjorde sitt jobb bra iaf :)

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSXR 600
På bike mässan sa en försäljare att en hjälm ska hålla i minst i 5 år sedan så e det var upp till en hur man använder hjälmen!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0