Hur länge håller ett pinlock?

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Mitt pinlock höll ganska pecis i två år. Då ploppade en "pinlockpinne" ut och extrarutan rasade ner inne i hjälmen.
Nån som vet var man får tag i en extra till en shoei?

I en butik som säljer Shoei? MC varuhuset eller Honda city i ditt fall kanske?

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
70 dagar håller ett pinlock, sen får du köpa nytt. Då är det alltså kördagar som räknas, dagar du faktiskt använder det.

Viktigt att notera är att:
  • Soliga dagar immar visiret ändå inte igen, så dessa räknas som en halv dag.
  • Lånar du ut hjälmen räknas det som två dagar per påbörjad dag.
  • Tappar du hjälmen halveras antalet dagar som är kvar direkt, oavsett hur många du förbrukat.

Men hur länge håller mitt bakdäck då?

Tjita1

Guest
En plastfilm som man sätter på insidan av visiret, blir som ett dubbelglas, immar alltså inte.

Hur beter ni er förresten för att göra glaset smutsigt på insidan? :va
Det är inte att glaset är smutsigt på insidan, utan att det ofrånkomligt blir blött även på undersidan när man sätter ovansidan under kranen. Såvida man inte stoppar in hela hjälmen under kranen, men då lär det läcka in i ventilerna istället.
Eller hur gör ni ren visiret?

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Jo, jag kollade på ava. Men det verkar inte som att det är någon vanlig pryl som ligger och skräpar. Pinnarna sitter ju redan fast i visiret när man köper det.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är inte att glaset är smutsigt på insidan, utan att det ofrånkomligt blir blött även på undersidan när man sätter ovansidan under kranen. Såvida man inte stoppar in hela hjälmen under kranen, men då lär det läcka in i ventilerna istället.
Trollar du? Är man smart torkar man rent visiret med en fuktig trasa alternativt Ajax fönster rengöring. :tummenupp

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Man tar bort visiret från hjälmen.

Eller stänger visiret helt på hjälmen och torkar med en lätt fuktad trasa. Är det mycket intorkade insekter så lägger jag ett blött papper eller en trasa på i några minuter först.

Tjita1

Guest
Är du riktigt frisk? :dummer Är man smart torkar man rent visiret med en fuktig trasa alternativt Ajax fönster rengöring. :tummenupp

Vad är det för jävla påhopp? "Är du riktigt frisk?" Är det hur man behandlar sina medmänniskor? Skärpning för fan..

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad är det för jävla påhopp? "Är du riktigt frisk?" Är det hur man behandlar sina medmänniskor? Skärpning för fan..
Jag tyckte bara det var ett lite väl omständligt sätt att att få rent visiret. Sen var det inte snällaste att säga det på. Men du är uppenbarligen inte ensam.

Ber om ursäkt för påhoppet! :rodnar

Last edited:

Tjita1

Guest
Jag tyckte bara det var ett lite väl omständligt sätt att att få rent visiret. Sen var det inte snällaste att säga det på. Men du är uppenbarligen inte ensam.

Ber om ursäkt för påhoppet! :rodnar
Ursäkt godtagen.
Jag brukar (brukade) ha på lite diskmedel på utsidan och sen massera bort all skit under rinnande vatten, men det verkar onekligen som att det är en bättre lösning med typ en disktrasa och torka efter med papper eller ännu hellre en torr trasa så man inte repar. Fast mitt visir verkar inte speciellt repkänsligt.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tack för den länken:) Jag har samma problem och har
undrat lite över det. Fast jag trdde alla hade det, men tydligen inte. Vi är en minoritet:)

Japp jag har frågat många kompisar och de som har det tror att det är så för alla och de som inte har det fattar inte vafan man snackar om :gnissla

Ursäkt godtagen.
Jag brukar (brukade) ha på lite diskmedel på utsidan och sen massera bort all skit under rinnande vatten, men det verkar onekligen som att det är en bättre lösning med typ en disktrasa och torka efter med papper eller ännu hellre en torr trasa så man inte repar. Fast mitt visir verkar inte speciellt repkänsligt.

Behövs inte ens diskmedel. Det har jag aldrig använt iallafall. Bara tar en blöt trasa, lägger den på visiret när det är helt stängt och låter den ligga i 5-10 minuter sen torkar av med samma trasa sedan med torr handduk eller papper. Och nej visir är gjorda av riktigt reptålig plast med möjligt undantag för tonade visir eller spegelvisir. Har kört med mitt spegelvisir i 2 år och förmodligen över 1500 mil och det har fått några märken här och där men absolut inget som märks det minsta. Mest i kanterna där man pillar när man öppnar och stänger.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha