Hur länge håller slicks värmen?

Tony_M

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Yamaha R6
Hur länge håller slicks värmen när man har plockat av värmarna inför ett körpass? På bandagar kan det ju ta en stund från det man plockar av värmarna tills man kommer ut på banan.

SnigelracingKTM

Värkställande Knäskrapare
Gick med
12 Jan 2010
Hoj
KTM 690 SMR -08 och KTM 250 ECX-F för skogsbruket..
Beror på hur kallt det är i luft och i asfalten..
Bäst är ju att plocka av värmarna så nära på utsatt tid som möjligt.. om det sedan tar längre tid än utlovat så kan man inte göra något åt det.
Hyfsat varma upp till 5-10 minuter...sen gäller det att köra dem varma.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
En varm dag med bra värmare (85-90 grader yttemp på däcket) så håller dom värmen bra.

En kall dag med bra värmare håller dom sämre. En gissning är att dom faller till 65 grader någonting i yttemp innan starten går.

Med kassa värmare (thaiskräp, NGC osv) blir däcken 60-65 grader från början, sen kan du göra matten själv.

/ Jens

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Med kassa värmare (thaiskräp, NGC osv) blir däcken 60-65 grader från början, sen kan du göra matten själv.

/ Jens

Grevens Heat Pro "American quality" värmer också bara till 60-65 grader efter 1-2h värmande. Iallafall nu på vårkanten.

Inte bara mina värmare som kontrollerats.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Grevens Heat Pro "American quality" värmer också bara till 60-65 grader efter 1-2h värmande. Iallafall nu på vårkanten.

Inte bara mina värmare som kontrollerats.

Jag har Heat Pro (den modellen som kom till iår med lite mer isolering i). Jag mätte upp mina (stående i box, men kallt ute i helgen) till 86 grader bak och 89 fram...

Står man i tält blir det kallare eftersom det blåser mer...

/ Jens

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Jag håller på att utvärdera ett par värmare med märket IRC "EVO".
Under dagarna på knutstorp och dagarna nu på Falkenberg, så hade jag inte problem att hålla 85-90 grader efter ca 40minuters värmande. T.o.m fälgen var så varm så man kunde värma händerna på den. Dock har jag bara haft dom sen några veckor så jag kan inte uttala mig om hur långe dom håller ännu. Men dom verkar rejäla. Listpris på dom är 5495kr.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag har Heat Pro (den modellen som kom till iår med lite mer isolering i). Jag mätte upp mina (stående i box, men kallt ute i helgen) till 86 grader bak och 89 fram...

Står man i tält blir det kallare eftersom det blåser mer...

/ Jens

Även värt att tänka på är om man tex står på en tävling och är inkopplad på ett skåp långt bort i kedjan och kanske dessutom med långa sladdar kan det bli en märkbart spänningsfall fram till dina värmare.

Har märkt stor skillnad hur varma däcken blir med sparcovärmare inkopplade på byggcentralerna gentemot eget elverk (varmare)

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Även värt att tänka på är om man tex står på en tävling och är inkopplad på ett skåp långt bort i kedjan och kanske dessutom med långa sladdar kan det bli en märkbart spänningsfall fram till dina värmare.

Har märkt stor skillnad hur varma däcken blir med sparcovärmare inkopplade på byggcentralerna gentemot eget elverk (varmare)

Har man dessutom sladdvinda istället för skarvsladd bör man kolla vad den ger för effekt inrullad samt helt utrullad. Det är inte helt ovanliga siffror med max ~900W ihoprullad och ~3500w helt utrullad.

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Har man dessutom sladdvinda istället för skarvsladd bör man kolla vad den ger för effekt inrullad samt helt utrullad. Det är inte helt ovanliga siffror med max ~900W ihoprullad och ~3500w helt utrullad.

Det fina med sladdvinda är att den till slut smälter om du matar på med hög effekt (ihoprullad såklart). Har ofrivilligt provat själv :yoparty

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS

de där värdena är nog mera hur mycket den får belastas inrullad resp helt utrullad. En sladdvinda "ger" ingen effekt, däremot kan den stjäla effekt.
Det fina med sladdvinda är att den till slut smälter om du matar på med hög effekt (ihoprullad såklart). Har ofrivilligt provat själv :yoparty

när den stulit tillräckligt mycket så smälter den ja.

/Stefan

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...