Hur länge kör du människa

Jag kör

• Antal röstningar
    0

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Förra året körde jag året runt, i vinter är jag lite osäker på om jag kommer ha Bullen påställd, elelr om jag ställer av den för att spara så att jag kan behålla båda hojarna.
Istället för att sälja Bullen. :(

TLRen ställer jag av sista september.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
tks skrev:
De där mystiska ambulansdubben, vad är det egentligen? Har hört att det ska vara som ett mellanting mellan bildubb och endurodubb. Var får man tag i sådana däck? Vad brukar de kosta? Hur går det att köra med dem på barmark?

Dom dubben som sitter i vinterdäcken till budhojarna funkar ju fin fint på vintern. Det är värre när det kommer 10 cm snö och man inte har nått mönster kvar alls bak. :rolleyes:

Svar på frågan. Jag kör så länge det går. Beroende på vad jag har för hojar och vad det är för väglag. Sista gången jag körde NSRen förre året var 20onde december.

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Jag kör året runt då jag saknar kort för b*l. Det är ganska spännande att dra på ställ i 70 med kåphoj :)

(observera att isen inte har gått ännu) 13/3 i år.

Bifogat

• image015.jpg
    image015.jpg
    73.7 KB · Visningar: 116
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
tks skrev:
De där mystiska ambulansdubben, vad är det egentligen? Har hört att det ska vara som ett mellanting mellan bildubb och endurodubb. Var får man tag i sådana däck? Vad brukar de kosta? Hur går det att köra med dem på barmark?

Om vad det är, fick du redan svar av en som verkligen vet :) Är mer eller mindre samma typ av dubb, som används för rally. Man kan ta vanliga crossdäck och låta dubba upp dem (om man inte klarar att göra det själv). Finns lite olika däckfirmor som gör sådant på beställning. Viktigt är att däcken bibehåller mjukheten i gummit även när det är kallt. Trelleborg och Chen Chin har sulor som lämpar sig för det, liksom Michelin AC10.

Däcken är ganska dyra. Kanske 1.500-2.500 per styck, beroende på kvalitet och utförande. Det går hyfsat att köra med dem på ren asfalt, men kasar omkring lite. Tricket är att ha så mjukt gummi och lågt lufttryck att dubben sjunker in i däcket nästan helt. På ren is och snö, känns det bra mycket bättre. Blir det däremot mer asfalt än is och snö, går man över till vanlig bildubb (men fulldubbat såklart). Nästan så man behöver fyra olika uppsättningar däck för en vintersäsong...

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Ah. Där ser man.

Har kört två vintrar i rad nu med bildubbade däck. Nu i vintras var det en barnlek, inga problem alls (förutom i januari eller februari någon gång då det var en bit under -20 och hojen inte alls gick igång), det blev bara en vurpa (i 5 km/h på en isig metallplatta med snötäckt skarv). Vägarna var bra plogade och det var bara lite småhalt. Inga modd-drivor eller istäckta vägar.

Förra vintern däremot, då var det riktigt jävligt. 15 cm modd med 50 olika bilspår igenom, och fram- och bakhjul gick såklart aldrig att få i samma spår hela tiden, så hojen fladdrade fram över vägen. Läskigt är bara förnamnet. På sina ställen där det var lite mindre trafik hade det istället blivit hård packsnö. Gick att ta sig fram på helt ok så länge det inte var för spårigt. Fem låghastighetsvurpor den vintern. Två med sommardäck (första snön), två på is och en i en snödriva. Var dock riktigt nära på att vurpa ett par gånger då hojen började kasta nästan från styrstopp till styrstopp i ~30 km/h då jag åkte på en väg med ca 20 cm högt lager av den värsta modden, som bara glider undan och inte komprimeras något alls.

Så förra vintern hade nog större dubb varit riktigt skönt, men nu senast räckte det gott med bildubb.

Den här vintern blir det mest dagliga kortare sträckor inom stan, borde vara välplogat, och så någon tur i veckan ut till landet (3 mil), kan bli spännande.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Snart börjar årets bästa Mc månader..... mao dom utan mc poliser på vägarna :tummenupp

Har fö nu lyckats skrapa ihop 1500 mil i år :rock

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Snittar på ca 1000 mil per år med Gixxern + Licensträningar med Kawan, det första året som jag hade Gixxern så körde jag 2.400 mil.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024