Hur länge kan man ha en hjälm?

Shazam

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Honda NX 650 Dominator
Hej förresten, ny här, återfallsknutte och mitt första inlägg! Pga försenad 30-årskris har jag efterr flera år i mc-exil köpt mig ett åk, en Dominator -88. Saken är att jag haft lite utrustning liggandes som nu kommit till användning igen, bl a en Shoei integralhjälm. Men kan man ha en hjälm hur länge som helst? Den har ca 14 år på nacken, men är i bra skick, inte mycket använd. Antar dock att materialet åldras. Finns det några rrekommendationer för detta? Bör man kanske köpa sig en ny? :confused:

holmstrom

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Letar ny....
Shazam skrev:
2267990 Hej förresten, ny här, återfallsknutte och mitt första inlägg! Pga försenad 30-årskris har jag efterr flera år i mc-exil köpt mig ett åk, en Dominator -88. Saken är att jag haft lite utrustning liggandes som nu kommit till användning igen, bl a en Shoei integralhjälm. Men kan man ha en hjälm hur länge som helst? Den har ca 14 år på nacken, men är i bra skick, inte mycket använd. Antar dock att materialet åldras. Finns det några rrekommendationer för detta? Bör man kanske köpa sig en ny? :confused:

14 år?! oj
Jag skulle nog bytt den, Det brukar stå tillverkningsdatum vid hakremmen, kolla där!, Det är lite skillnad på livslängden på olika hjälmar, beroende på materiell! sök lite på forumet så hittar du!
Sen ska hjälmen förvaras mörkt, ej uttsatt för UV, och ljus, gärna svalt! förlänger livslängden avsevärt!

plozzaa

Om ingen är perfekt, är jag ingen :)
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
99-R1
Shazam skrev:
2267990 Hej förresten, ny här, återfallsknutte och mitt första inlägg! Pga försenad 30-årskris har jag efterr flera år i mc-exil köpt mig ett åk, en Dominator -88. Saken är att jag haft lite utrustning liggandes som nu kommit till användning igen, bl a en Shoei integralhjälm. Men kan man ha en hjälm hur länge som helst? Den har ca 14 år på nacken, men är i bra skick, inte mycket använd. Antar dock att materialet åldras. Finns det några rrekommendationer för detta? Bör man kanske köpa sig en ny? :confused:

Jag byter efter ca3-4 år om jag inte har varit i backen innan.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Frigoliten i den blir frasigt och sprött istället för segt och mjukt.
Köp ny!

4-6 år på glasfiber och 2-3 på plasthjälmar (skalet tål inte uv).
eller en vurpa.

/fredde

Shazam

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Honda NX 650 Dominator
freddexwing skrev:
2268019 Frigoliten i den blir frasigt och sprött istället för segt och mjukt.
Köp ny!

4-6 år på glasfiber och 2-3 på plasthjälmar (skalet tål inte uv).
eller en vurpa.

/fredde

Tack för tipsen allihop, blir nog att ta sig till handlaren i helgen, nån som kan tipsa om en hjälm med låg ljudnivå? Till hyfsat pris förstås :)

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Har också en Arai Condor och den kan skarpt rekommenderas. Pris 3000 kr.

Shazam

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Honda NX 650 Dominator
dOLKO skrev:
2269794 Jag har Arai Condor som är tyst och skön...fast jag har ju proppar i åxå! :)

Jo utan proppar blir man snart döv. Nån speciell sort ni kör med? Har testat diverse proppar från Apoteket, men är inte helt nöjd med några.

Mr Gendarm

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
ER6n
Jag använder Bilsom hörselproppar av skumplast. Har provat flera sorter men tycker att dessa är bäst. Vill man bara reducera ljudnivån så funkar dessa. Har man lite större krav på korrekt ljudåtervinning funkar Bilsom Professional hörselpropp med membran ok men är inte lika sköna.

XANDER

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Gsx-R1000 Turbo K5*Såld*
Ja har haft Arai,Shohi,Nolan, X-lite

Shazam skrev:
2269782 Tack för tipsen allihop, blir nog att ta sig till handlaren i helgen, nån som kan tipsa om en hjälm med låg ljudnivå? Till hyfsat pris förstås :)

Kan bara säga att X-Lite är den som är bäst och även vunnit alla test...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024