Hur länge kan man köra på en bakdäck?

polsk_dockfilm

Missis tjej som kör SM
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
KTM 450cc
Hejsan, kollade på bakdäcket idag och såg att det snart är dax för däckbyte...Inprincip hela mönstret är nerslitet och om man känner med fingret kan man bara lite känna en liten grop där mänstret ska vara! (detta är självklart i mitten)

Hur länge TILL kan man köra, hur mycket gummi finns det efter att mönstret är slut?

///PD!

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Hejsan, kollade på bakdäcket idag och såg att det snart är dax för däckbyte...Inprincip hela mönstret är nerslitet och om man känner med fingret kan man bara lite känna en liten grop där mänstret ska vara! (detta är självklart i mitten)

Hur länge TILL kan man köra, hur mycket gummi finns det efter att mönstret är slut?

///PD!

Tror inte någon har provat, du kanske är pionjär inom detta.

Det är lite olika från däck till däck. Men någon mm ska vara kvar när mönstret är borta. Du ser väl när corden tittar fram.

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Tror bmwjohan har startat en väldigt informativ (som alla hans trådar) tråd om just detta. Prova sökfunktionen.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Tror inte någon har provat, du kanske är pionjär inom detta.

Det är lite olika från däck till däck. Men någon mm ska vara kvar när mönstret är borta. Du ser väl när corden tittar fram.

haha åjo. Går att köra ett tag även efter korden tittat fram :fakta

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ursäkta men va fan hur tänker du egentligen???? :confused:

Hur länge anser du själv kunna använda ett däck innan det blir livsfarligt?

Jo det finns vissa som tycker om att använda slicks på gatan men generellt så är det idiotiskt att ligga just på gränsen vad som är tillåtet dvs 1mm med vanliga
gatlegala däck.

Ursäkta om jag blev upprörd men tycker frågan var lite korkad! :pannkyss

Last edited:

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
2012 Yamaha XT660R

///PD!

Jag testade i går ;) På min ZX10'a var det precis som du beskriver en tendens till mönster kvar på mitten och jag trodde att det borde vara några mm kvar innan korden men efter runt 25 mil halvhård körning så var korden framme på ett ställe. Antar att min hoj sliter lite mer däck än din och olika däck kan såklart ha olika uppbyggnad men räkna inte med att du har mycket kvar :) Självklart rekommenderar jag att du byter så snart som möjligt. Min fälg är inne på däcksbyte nu så till nästa tur blir det ett friskt och fräscht däck :D

Och bespara mig allt gnäll om hur jag tänker, det är bättre att tänka själv än att tänka åt andra :rolleyes:

Last edited:

polsk_dockfilm

Missis tjej som kör SM
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
KTM 450cc
Jag är verkligen nybörjade vad det gäller ALLT sånnt här, så ni får ursäkta om endel, för er, dumma frågor kommer från mig! Men självklart ska det bytas omgående!

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag körde dagligen i nästan 2 månader efter det att mönstert var borta. Dock var det i december o januari, så var extremt lugn körning.

Var tvungen att byta då snön kom, hade inget grepp alls då.

liquidforce

FRIHET FÖRE TRYGGHET
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
**blackbird**
väven kom fram efter 1050 mil på min blackbird med orginaldäck,bridgestone..
det gick mkt snabbt efter det att mönstret hade tagit slut.

inte så smart.......

Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
"hur långt är ett snöre" no offense :tungan

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag är verkligen nybörjade vad det gäller ALLT sånnt här, så ni får ursäkta om endel, för er, dumma frågor kommer från mig! Men självklart ska det bytas omgående!

Det farliga är väl att om det är vått uderlag och du inte har något mönster kvar som tränger vattnet åt sidan så blir fästet kasst

Solid snake

Guest
2889399 Jag testade i går ;) På min ZX10'a var det precis som du beskriver en tendens till mönster kvar på mitten och jag trodde att det borde vara några mm kvar innan korden men efter runt 25 mil halvhård körning så var korden framme på ett ställe. Antar att min hoj sliter lite mer däck än din och olika däck kan såklart ha olika uppbyggnad men räkna inte med att du har mycket kvar :) Självklart rekommenderar jag att du byter så snart som möjligt. Min fälg är inne på däcksbyte nu så till nästa tur blir det ett friskt och fräscht däck :D

Och bespara mig allt gnäll om hur jag tänker, det är bättre att tänka själv än att tänka åt andra :rolleyes:
300 mil max på bakdäcket på en motard.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det farliga är väl att om det är vått uderlag och du inte har något mönster kvar som tränger vattnet åt sidan så blir fästet kasst

Jag är mer rädd för en punktering, när corden syns är det bara någon mm kvar av däcket. En vasssten, pothåll eller dyligt kan räcka för att förstöra den dagen rejält.
Även om man kör lungt, vilket jag förutsatte. :)

Jag upptäckte själv att däcket tog slut på en längre gruppkörning. Däcket var ju lite slitet vid avfärd, men, såg ju inte så dåligt ut :hihi
13 mil hemmifrån såg jag corden runt om...
Super lung hemfärd i ensamhet... var nog den tråkigaste transportsträckan jag någonsin kört på min XR...
Men jag kom hem utan incidenter, och köpte nytt däck dagen efter :)

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag är mer rädd för en punktering, när corden syns är det bara någon mm kvar av däcket. En vasssten, pothåll eller dyligt kan räcka för att förstöra den dagen rejält.
Även om man kör lungt, vilket jag förutsatte. :)

Jag upptäckte själv att däcket tog slut på en längre gruppkörning. Däcket var ju lite slitet vid avfärd, men, såg ju inte så dåligt ut :hihi
13 mil hemmifrån såg jag corden runt om...
Super lung hemfärd i ensamhet... var nog den tråkigaste transportsträckan jag någonsin kört på min XR...
Men jag kom hem utan incidenter, och köpte nytt däck dagen efter :)

Absolut

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Ursäkta men va fan hur tänker du egentligen???? :confused:

Hur länge anser du själv kunna använda ett däck innan det blir livsfarligt?

Jo det finns vissa som tycker om att använda slicks på gatan men generellt så är det idiotiskt att ligga just på gränsen vad som är tillåtet dvs 1mm med vanliga
gatlegala däck.

Ursäkta om jag blev upprörd men tycker frågan var lite korkad! :pannkyss

hehe va nu snäll mot tösen =P

Byt direkt om du vill slippa böter o desutom vara på den säkra sidan för säkerheten för dig själv o andra :tummenupp

Hi-ho

Guest
300 mil max på bakdäcket på en motard.

Dumt att säga att det bara skulle hålla max 300 mil, beror helt på om man väljer att börna slut på det, eller köra väldigt hårt på bana.

Villl man, så kan man köra slut på ett däck under en helg, eller så håller det 600-700mil..
Som sagt, beror helt och hållet på hur man behandlar det!
//J

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
HD Bobber -06
Lol!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bifogat

• 4392.jpg
    4392.jpg
    84.7 KB · Visningar: 50

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
När jag köpte min hoj förra sommaren så hade den gått 480mil och det var fräscha däck fortfarande. Bytte nu vid 800mil....slätt deluxe, polisen tog mig på fortkörning men missade bakdäcket...hahahaha! Polisen-Dalmasen 1-1!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln