Hur länge ladda mitt batteri?

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Börjar med att säga att jag sökt på forumet med inte funnit svaret på min fråga.

Nåväl. Jag har alltså ett urladdat batteri och det står att jag ska ladda 1.4A i 5-10h och igår köpte jag en laddare som ger 0.5A.

Säg nu att jag laddar batteriet i 7h och laddar med 1.4A enligt instruktion. Har jag jag då laddat 7*1.4=9.8Ah?
Om min laddare då ger 0.5A, ska jag ladda batteriet i 9.8/0.5=19.6h?? :confused:
 
Last edited:

Fire

Hmmm
Gick med
26 Aug 2003
Ort
Svedala
Hoj
CB600F Hornet -03
Ladda mitt för nån dag sen, med en Ctek laddare som sköter sig själv. Den laddar med 0,8 har jag för mig, och det tog ungefär 3-4h för att det skulle bli fulladdat..
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Du är på rätt spår. 0,5 A är ju rätt lågt så det torde inte bli för varmt heller.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ungefär rätt

Kevorkian skrev:
Börjar med att säga att jag sökt på forumet med inte funnit svaret på min fråga.
Nåväl. Jag har alltså ett urladdat batteri och det står att jag ska ladda 1.4A i 5-10h och igår köpte jag en laddare som ger 0.5A.
Säg nu att jag laddar batteriet i 7h och laddar med 1.4A enligt instruktion. Har jag jag då laddat 7*1.4=9.8Ah?
Om min laddare då ger 0.5A, ska jag ladda batteriet i 9.8/0.5=19.6h?? :confused:
Ungefär rätt. Tyvär så stannar inte all energi i batteriet. Minns inte exakta siffran men ca 75% stannar kvar, resten blir värme.
Men, spelar det ngn roll? Du laddar så mycket att du är säker på att hojen startar, sen får "systemet" i hojen ta över, det är ju tänkt att det skall funka så, eller hur?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Avbryt när spänningen är upp i 14,4 volt.
Det är svårt att räkna i tid när man inte vet hur mycket det finns i batteriet när du börjar ladda.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Skaffa en intelligent laddare så slipper du tänka på tiden.

T.ex. CTEK.

Biltema har också en billigare variant av intelligent laddare för 259:-. (Art nr 37-711)
 

Bifogat

  • 37-711_l.jpe
    37-711_l.jpe
    9 KB · Visningar: 250

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Investera i en CTEC laddare :tummenupp Då kan du ladda hela vintern utan att skada batteriet. Kostar väl en dryg femhundring på tex. claes olsson.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
LameViffer skrev:

Läserman pdf-filen så får man uppfattningen att överladdning (under förutsättning att man inte låter batterivattennivån gå för lågt) är mindre skadlig än underladdning (pga "sulfatering")

Ladda så länge som du räknade ut så borde det bli bra, kolla nivå ofta för det är när nivån blir förlåg som plattorna i batteriet friläggs och förstörs.

Biltema har börjat med underhållsfria MC batterier nu såg jag.
 

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Man kanske kan lägga in 1 fråga här nu när endå tråden om batteri är uppe! Det är så att jag skulle gå ner till garaget för att starta upp hojen idag, Men när jag hade kopplat på batteriet mm så skulle jag starta hojen men den gick inte igång, efter många jobbiga försöka så laddades batteriet ur!? :confused:
OBSERVERA ATT HOJEN HAR STÅTT I KALLGARAGE ÖVER VINTERN! Men nu är ju fråga hur och varför den inte vill starta!?


Tacksam för svar.


M.V.H//T
 
Last edited:

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
TurboTorsk skrev:
Man kanske kan lägga in 1 fråga här nu när endå tråden om batteri är uppe! Det är så att jag skulle gå ner till garaget för att starta upp hojen idag, Men när jag hade kopplat på batteriet mm så skulle jag starta hojen men den gick inte igång, efter många jobbiga försöka så laddades batteriet ur!? :confused:
OBSERVERA ATT HOJEN HAR STÅTT I KALLGARAGE ÖVER VINTERN! Men nu är ju fråga hur och varför den inte vill starta!?


Tacksam för svar.


M.V.H//T

Kolla soppa o gnista. Antagligen har soppan blivit mindre bra, töm och tanka nytt. =)
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
UltraMarine skrev:
Läserman pdf-filen så får man uppfattningen att överladdning (under förutsättning att man inte låter batterivattennivån gå för lågt) är mindre skadlig än underladdning (pga "sulfatering")

Ladda så länge som du räknade ut så borde det bli bra, kolla nivå ofta för det är när nivån blir förlåg som plattorna i batteriet friläggs och förstörs.

Biltema har börjat med underhållsfria MC batterier nu såg jag.


Japp. Körde den tid jag räknat ut och det gick finemangs!! Startade på en gång imorse.
Min 179-kronors-laddare från Clas O. fungerade alldeles utmärkt!

Tack för alla tips! :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top