Hur länge orkar man ha slipon?

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Glöm inte att man ofta bränner upp ullen efter några 1000 mil och då låter det ju mer ihåligt och inte alls lika kul längre. Kanske har det hänt något och ulle in dämparen gått tidigare än normalt?

Annars håller jag med om att det finns situationer då man skulle vilja kunna vara riktigt tyst: När jag hade gathoj på inner gården mellan 7-8 våningshus så var det lite pinsamt att stå och varmköra på morgonen .... :rolleyes:
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Borde vara standard !

Bor några hundra meter från en populär hojväg på landet med en kulle ivägen som dämpar ljudet så jag inte hör vanliga bilar, men när det kommer en båge med slip-on eller raka-rör så hörs det!
En mer inspirerande skönsång och stämningshöjare finns knappt:tummenupp
Behåll era mekkade system på för min skull!
Blir lika sugen varje gång någon åker förbi på att plocka ut pärlan.
Underlättar allt trädgårdsarbete om inte annat!


Hälsningar från Lycke raceway !
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Är själv en 50-årig "gubbe" som har ett Akropovic Scorpion på min Gixxer 1100.
Låter inte särskilt mycket och trots min aktningsvärda ålder så kan jag sakna lite mer ljud ;)

Å andra sidan så får jag ljud när jag åker tillsammans med polarn eftersom hans Gixxer 750 låter ordentligt ;)

Men hojen är ju nyligen köpt så det finns väl tid att ändra lite.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det är def. åldern. Snart kommer du att åka kromsläde i fransjacka under devisen "det behöver inte gå fort för att vara kul att åka hoj...":)

För mig är ljudet en viktig del av hela körupplevelsen och jo, den går bättre (man byter ju mer grejor än systemet som regel).

Sen är det ju en säkerhetsgrej också att ha 140 db´s raka rör...fk hör nä man kommer...:D :rolleyes:
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag reagerar över att många verkar har slipon för att andra skall höra hojen vråla. Det verkar som dessa personer använder sitt slipon som en penisförlängare. :rolleyes:

Själv har jag mitt slipon monterat för att få gåshud på hela kroppen varje gång jag låter motorn sjunga sin sköna sång för fullo på en väg ute i ödemarken.

Mitt Vasse Hasse SS2R ger enligt statistik 13hp extra mot orginal. Detta märks radikalt i mellanregistret.

De enda bilarna som jag tycker det skall sitta raka rör på är de med minst 8 cylindrar under huven. Övriga bilar för bara oväsen utan att ge mig gåshud.
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Peterlan skrev:
2391576 Är det åldern eller är det bara jag? Jag har haft originalsystem på hojen hela tiden, men blev för ett tag sen sugen på att bullra lite så jag köpte ett Jardine slipon. Skönt ljud och inte så där jättehögt. Nu har jag åkt i en vecka och börjar bli less. Saknar den nästan ljudlösa gången med originalsystemet, så nu har jag bestämt att i morgon på jobbet åker det på igen. Känns lite som jag kastade bort pengar, men nu har jag testat i alla fall. Frågan är om jag ska spara sliponet eller sälja iväg det...jag kan ju bli sugen nästa säsong.. Ni som åker med öppnare system, hur motiverar ni det? Hojen går ju inte bättre, det bara låter. Jag tycker det är skönt att kunna smyga omkring på landet eller i villaområden utan att någon retar upp sig.
Börjar jag bli för gammal?

Jag kanske skulle vilja köpa det av dig, har likadan hoj :)

PM:a vid intresse. Bevakar inte denna tråden, ren slump att jag såg den :confused:
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Helsystem behövs för andningen ( för min konfugiration) samt man även hör på varvtalet när det är dax att peta i nästa växel. :yoparty

Det ska inte vara tyst när man kör hoj, det ska ju vara säkert, eller:confused:
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Lite hijack bara...

På min T-bird sitter 2,5 tums RF rör hela vägen med Borla Pro XS dämp
på... Det ger ett mullrigt dovt ljud på låg & mellan men när man verkligen
trycker pelle i mattan så skriker det... Vad skulle rekommenderas för
min GSZR 1100 för att få liknande effekt?

Sorry för Hijacken igen...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Thyg0d skrev:
2395238 Lite hijack bara...

På min T-bird sitter 2,5 tums RF rör hela vägen med Borla Pro XS dämp
på... Det ger ett mullrigt dovt ljud på låg & mellan men när man verkligen
trycker pelle i mattan så skriker det... Vad skulle rekommenderas för
min GSZR 1100 för att få liknande effekt?

Sorry för Hijacken igen...

Hade ett Yoshimura i kolfiber på min vattenskadade gixxer....det brölade bra. Annars är ju ett klassiskt Vance & Hines Supersport aldrig fel...kan ev se lite klent ut men jävlar vilken sång :yoparty

Gamla 94an med Yoshi och 91an med V&H Supersport
 

Bifogat

  • 1100r_003.jpg
    1100r_003.jpg
    12.2 KB · Visningar: 553
  • P1010053.JPG
    P1010053.JPG
    67.7 KB · Visningar: 76

Tyssan

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
GPz 900
Hur fungerar det med poliskontroller? Jag har ett sportsystem som LÅTER mycket. Har dock ett annat till besiktning. Man fattar direkt att det blåser ungefär rakt ut, kan polisen ge mig böter och hur mycket kommer det att kosta?

Gillar dock ljudet, så jag smyger vid mina hemtrakter...hänsyn och respekt.
 

Bifogat

  • GPZ900förminskad.JPG
    GPZ900förminskad.JPG
    24.8 KB · Visningar: 53
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Åker du in i en flygande och nån orkar ta fram buller mätaren så är du stekt...
Tror böterna ligger på 800 plus ny kontrollbesiktning... Lite osäker på beloppet,har säkert ökats på en massa sen jag var inne i den svängen förut...

Men det är nog väldigt sällsynt att nån orkar ta fram bullermätaren och
det ska slås i bäcker för att hitta rätt varvtal och det får inte vara
när en vägg eller räcke eftersom ljudet studsar osv osv...
Så ja... du kan åka dit på det, risken att du göra det får nog ses som rätt liten..
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tyssan skrev:
2398241 Hur fungerar det med poliskontroller? Jag har ett sportsystem som LÅTER mycket. Har dock ett annat till besiktning. Man fattar direkt att det blåser ungefär rakt ut, kan polisen ge mig böter och hur mycket kommer det att kosta?

Gillar dock ljudet, så jag smyger vid mina hemtrakter...hänsyn och respekt.

Kollar dom med bullermätare så är du rökt...tror det ligger på 600 eller 800 spänn. Chansen är dock liten, de mcpoliser jag träffat verkar mer intresserade av små/felplacerade regplåtar, avsaknad av blinkers, blankslitna däck mm.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag har ett 4-1-system enbart av viktskäl (7-8 kg). Det bullrar lite lagomt mycket om det så man kommer fortfarande igenom besikningen med marginal.
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Peterlan skrev:
2391576 Är det åldern eller är det bara jag? Jag har haft originalsystem på hojen hela tiden, men blev för ett tag sen sugen på att bullra lite så jag köpte ett Jardine slipon. Skönt ljud och inte så där jättehögt. Nu har jag åkt i en vecka och börjar bli less. Saknar den nästan ljudlösa gången med originalsystemet, så nu har jag bestämt att i morgon på jobbet åker det på igen. Känns lite som jag kastade bort pengar, men nu har jag testat i alla fall. Frågan är om jag ska spara sliponet eller sälja iväg det...jag kan ju bli sugen nästa säsong.. Ni som åker med öppnare system, hur motiverar ni det? Hojen går ju inte bättre, det bara låter. Jag tycker det är skönt att kunna smyga omkring på landet eller i villaområden utan att någon retar upp sig.
Börjar jag bli för gammal?


personligen tycker jag det är livsfarligt med tysta hojar. Det måste döna så att gångtrafikanterna hör när du kommer. Borde nästan vara lag på slipon :tungan
 

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
fazerfun skrev:
2392678 Det är def. åldern. Snart kommer du att åka kromsläde i fransjacka under devisen "det behöver inte gå fort för att vara kul att åka hoj...":)

Verkar som blykörarna har en annan devis också "det behöver inte gå fort bara det bullrar så mycket som möjligt"
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
fazerfun skrev:
2392678 Det är def. åldern. Snart kommer du att åka kromsläde i fransjacka under devisen "det behöver inte gå fort för att vara kul att åka hoj...":)

haha vilken diss :)

[- sNaIjK -] skrev:
2399417 personligen tycker jag det är livsfarligt med tysta hojar. Det måste döna så att gångtrafikanterna hör när du kommer. Borde nästan vara lag på slipon :tungan

moppar går ju tyst (oftast om inte annat skri än typ IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHHHHHHHHHHHHHH IHHHHHHH) så om man har klent på MC kan man tro att det är en moppe typ... på lite håll.. å det vill man ju inte så man måste ju ha nåt ballt på :)

(säger han som har org. system på...)
 
Last edited:

MinnieF1Mouse

Vem behöver en hel liter för att ha kul
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Ullared
Hoj
Mv Agusta F4 750. Ducati 750F1.
mini-knutten skrev:
2391822 kan man köra med orginalsystemet? :va Trodde att det enbart var till för att få skiten igenom något EU-tramskrav....
Trodde också att originalsystemetdet var till för något sådant. Kanske för att besiktnings personalen ska ha en tyst och lugn arbetsmiljö...eller så. Tycker i alla fall att det är riktigt trist att behöva åka med org-syst till och från stationen, tur att det bara är va 2 år. Har man en hoj som låter gott, klart att man ska njuta! Varva och njuta. Sen är det är ju bara så underbart, när man petar ner inför en sväng och ljudet fullkomligen fyller hjälmen...:jisses

Håller dock med några av medlemmarna här, att krom-pråmarna låter trist. Det bara dånar, och ju mer de gasar ju tröttare låter hojarna. Har inte riktigt fattat det där.
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
jag förstår inte ??? :va

=)

näe, men var som jag läste på en sticker nån gång, if its too loud, then your´re to old.... ligger la nått i det.

är fortfarande nöjd o allt med mitt kolfiber slipon, så jag antar att jag inte är för gammal än.
:D


//M
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top