Hur länge ska man behöva lufta med handbroms?

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Fullthrottleinc fotbromspump med en 1000rr handbromspump. Har lufta igenom ungefär en halvliter bromsvätska. Kommer fortfarande småbubblor hela tiden. Bromsarna funkar och är stumma. Men om man använder fotbromsen en gång och trycker på handbromsen så åker handbromsen in en liten bit längre än om man pumpar på den en gång. Dock är det minimalt.

Hur ska man lufta på superduper bästa sätt?

/Marcus

PB

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
CBR 1000-R6 600
marcus_136 skrev:
2579031 Fullthrottleinc fotbromspump med en 1000rr handbromspump. Har lufta igenom ungefär en halvliter bromsvätska. Kommer fortfarande småbubblor hela tiden. Bromsarna funkar och är stumma. Men om man använder fotbromsen en gång och trycker på handbromsen så åker handbromsen in en liten bit längre än om man pumpar på den en gång. Dock är det minimalt.

Hur ska man lufta på superduper bästa sätt?

/Marcus
Tryck in oljan med en spruta fron bromsoket.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Luften ligger garanterat uppe vid pumpen, lätta lite,lite på banjon vid pumpen samtidigt som du "trycker" in bromsvätska..så löser det sig !

Gabor

Guest
Kamikaze kid skrev:
2579325 Fan va du kan! :yoparty

det där är elementär luftningskunskap.. kolla med ISR, Tumba annars, dom är experter på bromsar. Mycket att lära från de som kan.:D :D :D :D :D ...
Luftat scalextric ??

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Gabor skrev:
2579412 Luftat scalextric ??

Jo du det kan du ge dig på! :D

Triggerhappy skrev:
2579431 Jupps,
Farbror kan han...jag kan porta hondor åsså...komsi,komsi:D

Pffft ...
Tror du jag går på det där?
Det är bara för att du ska kunna köra ifrån mig sen som du vill förstöra min topp! :arsele

Ett tipps om luften inte vill lämna systemet är att spänna in bromshandtaget över natten med en skidrem...
Sen lufta ur det sista uppe vid banjobulten som Trigger ponken så fint rekomenderade!

Last edited:

Classe

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
---
Om du har påfyllningslocket borttaget och klämmer tillbaka bromsklotsarna nere i oket så brukar den sista luften uppe i bromspumpen komma ut..

Gabor

Guest
wdac skrev:
2579461 lufta en bilbana? nää men ja har nog luftat bilarna som hörtill med divärse avkörningar :)

Det är ett stort prestigerace på G...därav häcklandet.:tummenupp

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Har testat med att fylla en ny oljekanna med bromsolja och pumpa igenom systemet ifrån oket. Pumpade igenom en halvliter olja och det blev bara sämre.

Om jag luftar på det vanliga sättet så kommer det små luftbubblor hela tiden. Det slutar ALDRIG, hur länge jag än håller på.

Får testa det där med spruta och trycka igenom oljan ifrån oket.

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
marcus_136 skrev:
2579813 Har testat med att fylla en ny oljekanna med bromsolja och pumpa igenom systemet ifrån oket. Pumpade igenom en halvliter olja och det blev bara sämre.

Om jag luftar på det vanliga sättet så kommer det små luftbubblor hela tiden. Det slutar ALDRIG, hur länge jag än håller på.

då hade du antagligen en dålig oljekanna (oftast billig) som drog med luft. har du tillgång till tryckluft? jag tog en lång genomskinlig slang och monterade på nippeln på oket och matade in vätska med tryckluft, men då måste man va jäkligt försiktig, annars kan det bli "stökigt".
lycka till!
annars går det ju med spruta också som du säger.
/mvh erik

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
marcus_136 skrev:
2579813 Har testat med att fylla en ny oljekanna med bromsolja och pumpa igenom systemet ifrån oket. Pumpade igenom en halvliter olja och det blev bara sämre.

Jag brukar använda mig av en spruta på sjukhuset så ser man att de inte kommer med mer luft. I en oljekanna kan de ju komma med luft.

Försök få tag på en spruta:tummenupp

Annars verkar de nästan som om du har ett fel i systemet kanske, jag hade det en gång pga jag inte bytt ut kopparbickorna efter demontering.

Gabor

Guest
marcus_136 skrev:

Prova det här, men var försiktig så du inte pumpar ut kolvarna så de lossnar..
Ta loss oken . Har du nya belägg så pumpa ut oken men ha en tunn plåt mellan.
Vänta över natten, se till att oken hänger löst å slanganslutningen är överst på oken nu..småbublor vandrar nu uppåt till din pump..
ta av locket i morgon. tryck sakta tillbaks kolvarna nu i oken, du bör nu inte ha några problem kvar alls.:tummenupp

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Gabor skrev:
2579878 Prova det här, men var försiktig så du inte pumpar ut kolvarna så de lossnar..
Ta loss oken . Har du nya belägg så pumpa ut oken men ha en tunn plåt mellan.
Vänta över natten, se till att oken hänger löst å slanganslutningen är överst på oken nu..småbublor vandrar nu uppåt till din pump..
ta av locket i morgon. tryck sakta tillbaks kolvarna nu i oken, du bör nu inte ha några problem kvar alls.:tummenupp

Ska testa det inatt!
Behöver jag en tjockare plåt om jag har någorlunda slitna belägg?

Gabor

Guest
marcus_136 skrev:
2579928 Ska testa det inatt!
Behöver jag en tjockare plåt om jag har någorlunda slitna belägg?

du ser nog hur mycket du kan pressa ut, tänk på att skivan är tunn, ca 4-5 mm, å beläggen kvar, borde inte var några problem. Jag brukar plocka ut beläggen å pumpa ut utan dom i, men jag vet hur mycket kolv jag har på mina urgixxers:tummenupp

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
marcus!! tänk på att du måste ha bromsgreppet rättvänt för att sedan vända det upp och ner när det väl funkar.

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Bruno skrev:
2580067 marcus!! tänk på att du måste ha bromsgreppet rättvänt för att sedan vända det upp och ner när det väl funkar.

Hmm, det har jag inte tänkt på. Vad händer annars? Fastnar det en massa luft i handtaget?

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
marcus_136 skrev:
2580079 Hmm, det har jag inte tänkt på. Vad händer annars? Fastnar det en massa luft i handtaget?

vet ej, men jag läste en jäkla massa tråder på stunlife innan jag luftade mitt system. hade alla jävla problem i världen tills jag vände skiten rätt:rolleyes:

Micke.S

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
636
Jag har en CBR1000 radialpump upp å ner, behövde ej vända. Har du väl fått upp ett tryck bör inte det sjunka om du inte har nåt läckage.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024