Hur länge tog det att hitta balanspunkten för er (wheelie)?

Ygg

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
på landet
Hoj
2002, KTM Duke II
Hur länge tog det att hitta balanspunkten för er som började lära er köra på bakan med en motard? Har själv hållit på sen i slutet på maj med att öva, och har inte lärt mig det riktigt än, och det känns som om man borde lärt sig det vid det här laget.

Brukar gasa upp den på 2:an och varvar jag hela registret ut så kommer jag kanske som bäst 200 m, men jag vill ju kunna ligga på bakan i en km på låga varv. Tycker själv att jag ligger högt upp på bilden och ligger jag högre upp med framhjulet ser jag ingenting framför mig och tar mig ändå max 200 m. :gnissla
 

Bifogat

  • wheelie.JPG
    wheelie.JPG
    88.9 KB · Visningar: 431

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Luta dig bakåt med näst intill raka armar! då blir balanspunkten betydligt lägre och det känns inte alls lika farligt :p
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja du ser ut att hålla hyfsat bra höjd. Men du kommer nog få titta bredvid tanken och under styret när du närmar dig balansläget. Testa att hålla lätt tryck på bakbromsen så blir det nog lite lättare hitta balanspunkten.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag körde motard för första gången idag (herre jösses vad sketskoj det var förresten!!) och efter en halvtimmes träning tyckte jag att jag började hitta balanspunkten. Kan inte direkt åka bakhjul på sporthoj men däremot trampcykla hur långt som helst och det lär nog hjälpa.

Du ser ut att ha bra höjd. Ett tips är att träna i uppförsbacke. Då är det betydligt lättare att åka långt och hitta balanspunkten för du behöver inte ligga lika högt!
 
Last edited:

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag körde motard för första gången idag (herre jösses vad sketskoj det var förresten!!) och efter en halvtimmes träning tyckte jag att jag började hitta balanspunkten. Kan inte direkt åka bakhjul på sporthoj men däremot trampcykla hur långt som helst och det lär nog hjälpa.

Du ser ut att ha bra höjd. Ett tips är att träna i uppförsbacke. Då är det betydligt lättare att åka långt och hitta balanspunkten för du behöver inte ligga lika högt!


Jag kan inte köra k långa wheelies. Men jag kan dra upp den på 1-2:an och köra 4:an ut. Men då coh då hittar man balans punkten och kan ligga hur länge som helst = världens skönaste känsla. DU vet när du hittar den. Jo du måste titta mellan armen och tanken för att vara tillräckligt högt.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
När du ligger så högt så farten börjar avta vet du att du har hittat rätt! :tummenupp Men testa för guds skull inte på det om du inte är bra med bakbromsen.
 

carlo

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
CanAm 800 XXC -11 & KTM 200 EXC -07
Jag har letat efter balanspunkten sen förra sommaren och inte fan har jag hittat den än... Klarar av att köra från 1-5:ans växel men det är ju inte det jag är ute efter... Jag är för feg helt enkelt. Ni som kan detta; Vad har man för marginaler när man väl hittar balanspunkten?
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag har letat efter balanspunkten sen förra sommaren och inte fan har jag hittat den än... Klarar av att köra från 1-5:ans växel men det är ju inte det jag är ute efter... Jag är för feg helt enkelt. Ni som kan detta; Vad har man för marginaler när man väl hittar balanspunkten?

Ganska stora, eller a, större än vad man tror iaf. Det är inte pang direkt, utan man känner när det blri för mycket - bakhjulet vill liksom gå framåt mer än vad framhjulet vill, sett från sidan. Ofta (om man inte är hetsig på gasen) så räcker det att släppa på gasen och låta motorbromsen sköta resten. Går det för fort så är det bara att dutta på bakbromsen. Men som sagt, jag tycker att man ha ganska goda marginaler väl uppe på altitud.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
tror det tog 2 veckor för mig ungefär :va Tycker nästan man märkte det p.g.a att det liksom kändes i hela kroppen att man låg rakt upp. Då är det häftigt kan jag lova :tummenupp Om du vill köra långt på bakhjulet får du ju antingen vara mycket bra kompis med bakbromsen alternativt växla på bakhjulet.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
tror det tog 2 veckor för mig ungefär :va Tycker nästan man märkte det p.g.a att det liksom kändes i hela kroppen att man låg rakt upp. Då är det häftigt kan jag lova :tummenupp Om du vill köra långt på bakhjulet får du ju antingen vara mycket bra kompis med bakbromsen alternativt växla på bakhjulet.

Jag kan köra långt utan att behöva vara vän med bakbromsen. Det räcker nästan alltid att bara slå av på gas, iaf om jag åker en- eller tvåcylindrigt.

Edit: Alltså behöver man inte växla och man behöver inte dutta bakbroms om man inte känner att man vill. Det går ändå.
 
Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag kan köra långt utan att behöva vara vän med bakbromsen. Det räcker nästan alltid att bara slå av på gas, iaf om jag åker en- eller tvåcylindrigt.

Edit: Alltså behöver man inte växla och man behöver inte dutta bakbroms om man inte känner att man vill. Det går ändå.

Det säger du :va kan vara värt o prova. Alltid varit små rädd för o klota.. Kan kosta både åk tid och pengar...
 

Ygg

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
på landet
Hoj
2002, KTM Duke II
Ganska stora, eller a, större än vad man tror iaf. Det är inte pang direkt, utan man känner när det blri för mycket - bakhjulet vill liksom gå framåt mer än vad framhjulet vill, sett från sidan. Ofta (om man inte är hetsig på gasen) så räcker det att släppa på gasen och låta motorbromsen sköta resten. Går det för fort så är det bara att dutta på bakbromsen. Men som sagt, jag tycker att man ha ganska goda marginaler väl uppe på altitud.

Kul att höra att man har lite marginaler för man är alltid lite rädd att slå över. "Känns" det på något speciellt vis i hojen när man ligger på balanspunkten?

Brukar ha foten på bromsen men har nästan aldrig använt den då jag gör som du och motorbromsar eftersom det verkar räcka.
 

lillwalle

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
04 KTM-640
Håller också på att träna wheelie, Brukar köra i svag uppförsbacke då den går upp lättare + attt man inte behöver gå lika högt. Är dock för feg och släpper gasen ungefär samtidigt som jag närmar mig balanspunkten. hmm..Man vill´gärna luta sig framåt men då behöver man ju gå högre, lutar man sig bakåt behöver man inte gå lika högt men det känns äckligare. fan...hoppas det släpper snart! :)
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
känner igen detta jag släpper också av när jag borde fortsätta men man får väll träna vidare :) ibland när man har kommit rätt så känns det lite som man svävar :yoparty men då blir jag så exalterad att jag glömmer att växla eller något annat tok som slå av gasen helt eller så :D
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Kul att höra att man har lite marginaler för man är alltid lite rädd att slå över. "Känns" det på något speciellt vis i hojen när man ligger på balanspunkten?

Brukar ha foten på bromsen men har nästan aldrig använt den då jag gör som du och motorbromsar eftersom det verkar räcka.

Det känns när du nått balanspunkten ja. Ungefär som att du inte kan "komma" längre upp. Fast det kan du ju... givetvis :hihi :kryckor
 

latif

Hemmafru
Gick med
12 Jul 2004
Ort
i ett hus med fru och 2 stora o 2 små ligister
Hoj
Det ända Retta Nybliven ägare av 2008 modell
Tjena, Nu verkar jag och polarn fått klämm på det här med o slanga:)
Faan såå roligt det e:D

Vet att vi har långt långt kvar till o bli riktigt bra, men jag e stolt
över mig själv, är ju på rätt väg, trodde aldrig att jag änns skulle klara en meter bara för nån vecka sedan.
Håll till godo..

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fGzbGfiHDbM&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/fGzbGfiHDbM&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Det största felet han på den svarta hojen gör är att han slår av på gasen direkt när den börjar komma upp. Då tappar han den och måste på nytt ge full gas.

Håll i lite till och var mjukare på av/på när du vrider på rullen. Det kommer ju efter ett tag, det är vidrigt i början när man känner hojen kastas upp.
 

latif

Hemmafru
Gick med
12 Jul 2004
Ort
i ett hus med fru och 2 stora o 2 små ligister
Hoj
Det ända Retta Nybliven ägare av 2008 modell
Det största felet han på den svarta hojen gör är att han slår av på gasen direkt när den börjar komma upp. Då tappar han den och måste på nytt ge full gas.

Håll i lite till och var mjukare på av/på när du vrider på rullen. Det kommer ju efter ett tag, det är vidrigt i början när man känner hojen kastas upp.


Det jag tycker är svårt, är att få till mjuka landningar, har en förmåga o släppa
på gasen helt när jag ska ner, vilket antagligen lett till sådan värk på
min vänstra arm, ( konstigt bara på en arm )
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Det jag tycker är svårt, är att få till mjuka landningar, har en förmåga o släppa
på gasen helt när jag ska ner, vilket antagligen lett till sådan värk på
min vänstra arm, ( konstigt bara på en arm )

Jupp, du får slå av sakta och lugnt, då lägger den sig så fint :) Minskar risken för wobbel också.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jupp, du får slå av sakta och lugnt, då lägger den sig så fint :) Minskar risken för wobbel också.

På motard brukar mjuka och fina nedsättningar bli ett helvete när det börjar gå fort, jag har lyckats få vobbel som satan de gånger framhjulet slutat snurra i luften och man sätter ner den lugnt. Trycker man däremot till lite bestämt så får jag aldrig vobbel.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top