Hej.
För att försöka nöta in ett bättre spårval vid kurvtagning så tänkte jag markera några svängpunkter på asfalten i några öppna fina kurvor som jag ofta åker i.
Om jag förstått det rätt så är det ofta fördelaktigare att åka rakt fram och hålla ytterkant så länge som möjligt innan man, vid svängpunkten motstyr och startar svängen genom kurvan.
På så vis så öppnas kurvan och utgången blir ”bredare”.
Med förvirrad blick så har jag ”letat” lämplig svängpunkt när jag är ute och åker.
Ibland lyckas det och ibland lyckas det mindre bra.
Till sist så skiter jag i svängpunkter och allt annat jobbigt teoritjafs och kör mina normala banansvängar där kurvorna alltför oftast ”nyper” i utgången.
Nu tänkte jag ta med en spryflaska och göra små egna hemliga prickar i vissa lämpliga kurvor.
Frågan är vart jag ska försöka placera dessa prickar för att få en behaglig träning?
Ska jag börja med att sätta pricken långt innan den optimala svängpunkten och sedan successivt flytta fram den vartefter jag känner att det är lämpligt.
Eller ska jag redan nu lägga punkten på det optimala stället?
Var är då det optimala stället?
Straxt innan man blåser av vägen i ytterkanten eller?
Till alla som tycker att jag ska gå en kurs..
Ja. Jag har anmält mig till en sporthojskurs i slutet av maj.
Ja. Jag har kört på rörken ganska många gånger.
Ja. jag har läst full kontroll.
Nej. Jag tror inte jag är någon Rossi på min 750.
Jag vill bara få lite tips på hur man kan lära sig nöta in en bra svängpunkt.
För att försöka nöta in ett bättre spårval vid kurvtagning så tänkte jag markera några svängpunkter på asfalten i några öppna fina kurvor som jag ofta åker i.
Om jag förstått det rätt så är det ofta fördelaktigare att åka rakt fram och hålla ytterkant så länge som möjligt innan man, vid svängpunkten motstyr och startar svängen genom kurvan.
På så vis så öppnas kurvan och utgången blir ”bredare”.
Med förvirrad blick så har jag ”letat” lämplig svängpunkt när jag är ute och åker.
Ibland lyckas det och ibland lyckas det mindre bra.
Till sist så skiter jag i svängpunkter och allt annat jobbigt teoritjafs och kör mina normala banansvängar där kurvorna alltför oftast ”nyper” i utgången.
Nu tänkte jag ta med en spryflaska och göra små egna hemliga prickar i vissa lämpliga kurvor.
Frågan är vart jag ska försöka placera dessa prickar för att få en behaglig träning?
Ska jag börja med att sätta pricken långt innan den optimala svängpunkten och sedan successivt flytta fram den vartefter jag känner att det är lämpligt.
Eller ska jag redan nu lägga punkten på det optimala stället?
Var är då det optimala stället?
Straxt innan man blåser av vägen i ytterkanten eller?
Till alla som tycker att jag ska gå en kurs..
Ja. Jag har anmält mig till en sporthojskurs i slutet av maj.
Ja. Jag har kört på rörken ganska många gånger.
Ja. jag har läst full kontroll.
Nej. Jag tror inte jag är någon Rossi på min 750.
Jag vill bara få lite tips på hur man kan lära sig nöta in en bra svängpunkt.
Last edited: