Hur läsa/få hotmail till jobbet ?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Hur läsa/få mail till jobbet ? Firman jag jobbar på har fan spärrat allt tom www.SF.se är spärrad då det anses som "underhållning" vet inte av att jag surfat bort mycket tid på att boka biobiljetter men...

Men iaf, finns det något sätt jag kan komma förbi eller kolla min hotmail ?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nästan alla mobiler klarar väl hotmail? :)

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
no focking bike
På arbetstid ska man jobba....inte surfa!

Behöver man få tag på mamma för att fråga om hon tvättat kläderna man lämnade in i samband med söndagsmiddagen så kan man ju alltid ringa. Det däremot är ok att göra på arbetstid.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
På arbetstid ska man jobba....inte surfa!

Behöver man få tag på mamma för att fråga om hon tvättat kläderna man lämnade in i samband med söndagsmiddagen så kan man ju alltid ringa. Det däremot är ok att göra på arbetstid.

Det är sällan tillåtet med privatsamtal om man tittar strikt på reglerna :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det där lät intressant, förklara ?
Hur kollar jag om vnc funkar ?
Framför allt, får du installera saker på din burk? Antingen kör du gratisversionen, som kör sina egna portar mm, eller så "köper" du Personal Edition som kan prata på port 80, samma som http/webben.
Här står nog allt du behöver veta: www.realvnc.com

Om de spärrat hemsidor och dylikt så lär de inte ha lämnat portarna för VNC öppna.

Testa annars www.teamviewer.com, går över HTTP80, större chans att det funkar.
Fast, det kan VNC också å andra sidan ;)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Fråga om de kan öppna så du kan nå hotmail känns som enklaste sättet att börja på. Behöver inte vara så bökigt, det är möjligt att ni kör nån självlärande proxy som stänger ner åtkomsten baserat på vilka ord den hittar på sidan. Ett sånt system bygger på att användare säger till när de inte når legitima sidor.

Eller så har ni det andra alternativet med nån säkerhetshysterisk admin som tror folk blir mer produktiva om man tar bort åtkomsten till allt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
TeamViewer är baserad på VNC. Typiskt att någon paketerar i en snygg kartong så tror alla att de uppfunnit hjulet.

Trots allt har Teamviewer ett stort övertag, det funkar att köra direkt från webben och kräver noll kunskap från den som vill bli hjälpt att komma igång annat än att kunna surfa. Parnerlistan är en liten fiffig pryl som gör att man inte behöver komma ihåg ID eller lösen (annat än sitt eget) när man är ute på mission och någon ringer för ett remote återbesök.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fråga om de kan öppna så du kan nå hotmail känns som enklaste sättet att börja på. Behöver inte vara så bökigt, det är möjligt att ni kör nån självlärande proxy som stänger ner åtkomsten baserat på vilka ord den hittar på sidan. Ett sånt system bygger på att användare säger till när de inte når legitima sidor.

Eller så har ni det andra alternativet med nån säkerhetshysterisk admin som tror folk blir mer produktiva om man tar bort åtkomsten till allt.
Oftast sitter det väl i att it-nissarna tror att användarna ska ladda ner allt möjligt gunk via sin webmail, och därmed kunna få in virus mm som normalt sett stoppas i företagets egna mail. Med all rätt iofs... Användare... :mad:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Oftast sitter det väl i att it-nissarna tror att användarna ska ladda ner allt möjligt gunk via sin webmail, och därmed kunna få in virus mm som normalt sett stoppas i företagets egna mail. Med all rätt iofs... Användare... :mad:

Nu gör du det lite tokiga antagandet att det är IT-folket som hittar på sånt. Tacka nervöst säkerhetsfolk och ledningsgrupper som själva behåller all access, kör egen hårdvara som inte supportas i resten av organisationen osv.

Personligen diggar jag upplägget att lokal admin = separat prislista och support efter "så gott det går". Då tenderar chefer att vara mer återhållsamma med vilka som ska få lokal admin.

Vad gäller surfbegränsning tycker jag personligen att leva och låt leva. Upptäcker man att personal lägger oacceptabelt med tid på nätet så hanterar man det. Typisk svensk mentalitet att alltid utgå från att saker kommer missbrukas.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu gör du det lite tokiga antagandet att det är IT-folket som hittar på sånt. Tacka nervöst säkerhetsfolk och ledningsgrupper som själva behåller all access, kör egen hårdvara som inte supportas i resten av organisationen osv.

Personligen diggar jag upplägget att lokal admin = separat prislista och support efter "så gott det går". Då tenderar chefer att vara mer återhållsamma med vilka som ska få lokal admin.

Vad gäller surfbegränsning tycker jag personligen att leva och låt leva. Upptäcker man att personal lägger oacceptabelt med tid på nätet så hanterar man det. Typisk svensk mentalitet att alltid utgå från att saker kommer missbrukas.
Det kan nog variera, men min erfarenhet är att det på många ställen är just it-folket som stryper ner, både pga säkerhetstänk, och för att få mindre jobb. Men visst, att man inte får surfa på www.free6.com på jobbet styrs nog mer av andra grupper.

En polare, som tävlar i skytte, får inte surfa in på Smith&Wesson, Remington eller Glocks hemsidor på jobbet, för det är vapen, men att surfa runt på golfklubbars, fotbollsklubbars och barers hemsidor är däremot helt ok :va Hobby som hobby...

Jag kan också tycka att det ska vara friare, att surfa in på Aftonbladet å det dyker upp en massa porrvarningar för att dom har HM-reklam känns sådär :gnissla Normalt funtade porrsurfar iaf inte på jobbet. Motiveringen är väl att dom inte vill att deras IP-adresser ska florera i såna sammanhang, eller att man ska få sitta och skriva en massa blogginlägg, foruminlägg och kommentarer till nyheter från jobbet, eftersom det kan tolkas som företagets åsikt om det kommer därifrån. Långsökt, javisst, men det är en av dom motiveringar som man får på såna där etik-kurser man får gå då och då.

Merovingian

Guest
Hur trivs du med Hotmail annars?
Fortfarande 25+ spam-mail om dagen och fortfarande vidarebefodring till aftonbladets banesida msn.com vid logout? :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...