Hur lång är rakan på Mantorp?

kungko

HAN MED KLYVD TUNGA...
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
CRF 250R -07
ja gissar på längre....strippen är la 400 å sen så är det nog minst 400 till efter målet på strippen...men här sitter ja bara å gissar...men ja har sällan fel... :arsele

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Mellan 800-900 m lång är rakan skulle jag gissa på.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Eftersom själva rakan är 1/4 mile (ung. 430 m) och de kör med det allra värsta av det värsta där så måste också bromssträckan vara minst 600 m (se SVEMO:s reglemente §4.3.3) så borde rakan vara strax över 1000 m. Nu har jag inte varit på Mantorp på över 10 år men minns jag helt fel när dragracingbromssträckan fortsätter när övriga banan svänger? I så fall kan ju rakan vara kortare. Även detta inlägg är en gissning... :hihi

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
imaster skrev:
2235615 Eftersom själva rakan är 1/4 mile (ung. 430 m) och de kör med det allra värsta av det värsta där så måste också bromssträckan vara minst 600 m (se SVEMO:s reglemente §4.3.3) så borde rakan vara strax över 1000 m. Nu har jag inte varit på Mantorp på över 10 år men minns jag helt fel när dragracingbromssträckan fortsätter när övriga banan svänger? I så fall kan ju rakan vara kortare. Även detta inlägg är en gissning... :hihi

Dragracingsträckan har nog 100-150 m extra där dom startar ifrån. Den första biten kör man inte på om man kör hela banan. Sen är det uppförsbacke med vilket kan göra att man bedömmer att man kanske inte behöver lika lång bromssträcka som vid plant?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
imaster skrev:
2235615 Eftersom själva rakan är 1/4 mile (ung. 430 m) och de kör med det allra värsta av det värsta där så måste också bromssträckan vara minst 600 m (se SVEMO:s reglemente §4.3.3) så borde rakan vara strax över 1000 m. Nu har jag inte varit på Mantorp på över 10 år men minns jag helt fel när dragracingbromssträckan fortsätter när övriga banan svänger? I så fall kan ju rakan vara kortare. Även detta inlägg är en gissning... :hihi
Fast när man kör på banslingan komemr man in en bit på strippen så totalt kan rakan nog vara 1000 m men man använder mellan 800 och 900 vid bankörning.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Axxexs skrev:
2235632 Dragracingsträckan har nog 100-150 m extra där dom startar ifrån. Den första biten kör man inte på om man kör hela banan. Sen är det uppförsbacke med vilket kan göra att man bedömmer att man kanske inte behöver lika lång bromssträcka som vid plant?

inbromsningen är ju dock i lika mycket nerförsbacke som första delan är uppför så det borde ju inte göra så mycket skillnad

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept