Hur lång tid för läkning av stukad fot?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Jag lyckades med att skada foten i lördags när jag var lite lagom intoxinerad på en bekants 30-årsfest.
Jag tror att det skedde när vi spelade fotboll inomhus och när jag gick och la mig runt 4-snåret på morgonen så var den lite lagom svullen och hade ändrat färg och det knakade i lederna när jag rörde på den.

Så i veckan har jag haltat som ett miffo och det börjar bli smått jobbigt nu även om svullnaden har gått ner och jag får på mig skorna utan att grina längre.
Som tur är så äter jag receptbelagd smärtstillande för min trasiga rygg och handleder så smärtan fungerar på dagtid men kvällarna är olidliga då jag inte tar något smärtstillande efter kvällsmaten då jag tycker att jag sover illa av den.

Men åter till frågan; Hur länge brukar en stukning hålla i sig efter att svullnaden har gått ner? Jag hade tidigare sjukt ont i hela foten men nu är det nästan bara smärta i hälen och speciellt när jag stöter i den bakifrån, behöver inte vara speciellt hårt. Jag haltar för att jag måste gå med foten vinklad utåt för att undvika tryck på hälen.
Jag håller dessutom på och reglar samt gipsar tak vilket innebär en jävla massa springande upp och ner på en stege och det är kanske inte det bästa för att den ska återhämta sig? Samtidigt inbillar jag mig att det läker fortare om man använder den eller har jag helt fel?

För övrigt, vad är det för skillnad på en vrickning och en stukning och hur vet man vilket av dem man har ådragit sig?

Se till att gå till en läkare, du kan inte sitta hemma och gissa på vad det är som hänt i din fot.

Jag lyckades få en spricka (tror jag) i ett revben när jag stängde bakluckan på bilen (!). Så kan det gå när man är 40+ och börjar ruttna sakta inifrån likt en stubbe.....

Sprickan har resulterat i att jag får ligga konstigt när jag sover, vilket i sin tur resulterat i att jag fått duktigt ont i ryggen. Mer ont än av själva revbenet.

Hur länge skall det vara såhär?

Får att återkomma till TS fråga; jag trampade snett på en trottoarkant i Davos på fyllan för en herrans massa år sedan. Foten svulnade upp, men jag brydde mig inte för jag var pack och skule sova. Nästa morgon var det inte bättre så gick till sjukan för att f en krycka. De röntgade och jag hade brutit nåt i fotknölen. Blev 3-4v i gips på kryckor.

Det är lite humor egentligen, man åker skidor som en dåre en hel vecka, sen snubblar man på trottoaren utanför hotellet och bryter foten.... :D

Last edited:
Vad är det jag gissar om menar du? Att jag har ont gissar jag inte på, det märker jag. Att gå till doktorn för en sån här sak känns som bortkastad tid med tanke på hur de brukar jobba på vårdcentralen. Nu har jag förvisso en hyfsad privat sjukvårdsförsäkring om jag skulle vilja använda den men då måste jag åka till Örebro och det tar tid även det, tid som jag absolut inte har i dagsläget då jag jobbar dubbelt för att hinna med allt.
Jag har lyckats med att få läkaren att skicka recept på smärtstillande direkt till apoteket istället för att jag måste träffa honom varje gång och han ska knacka på ryggen och mumla något ohörbart i 2 minuter och sedan ge mig en lapp.
Min tilltro till den allmänna sjukvården är ganska så låg även om jag är införstådd med att "vi har det bra"...

Jag lyckades få en spricka (tror jag) i ett revben när jag stängde bakluckan på bilen (!). Så kan det gå när man är 40+ och börjar ruttna sakta inifrån likt en stubbe.....

Sprickan har resulterat i att jag får ligga konstigt när jag sover, vilket i sin tur resulterat i att jag fått duktigt ont i ryggen. Mer ont än av själva revbenet.

Hur länge skall det vara såhär?

Jag spelade fotboll även för två månaders sedan, givetvis på fyllan, och lyckades knäcka ett revben. Det tog ca 5 veckor innan det blev bra och det ömmar fortfarande vid tryck. Så då vet du ungefär hur lång tid det tar innan du kan använda sexgungan igen, för det där med bakluckan var väl bara en dålig förklädnad antar jag?
Märkligt att man blir så skör på äldre dar som du säger, är det alkoholen som sakta bryter ner skelettet?

Låt bli att springa runt och använd folk om de är så viktigt att pyssla hemma.
Kan ta 1 månad innan du är av med smärtor helt. Är du helt säker på att du enbart stukat foten ?
Är den mörk? Och isåfall är de väldigt mörk borde du röntga. Kan ju vara någon mindre blödning.
Försvinner färgen snabbt så hade jag dock inte åkt in.
Stuka min i somras på cykeltur samtidigt som jag stötte i revbenen. Dagen efter var jag på liseberg och åkte allt jävligt jag kunde hitta.

Har inte smärtan blivit hanterbar inom en vecka så är de något vajsing inne i din fot.
Jag stuka förresten min andra fot för ca 3 år sen, den har fortfarande en bula =)

Vad är det jag gissar om menar du? Att jag har ont gissar jag inte på, det märker jag. Att gå till doktorn för en sån här sak känns som bortkastad tid med tanke på hur de brukar jobba på vårdcentralen. Nu har jag förvisso en hyfsad privat sjukvårdsförsäkring om jag skulle vilja använda den men då måste jag åka till Örebro och det tar tid även det, tid som jag absolut inte har i dagsläget då jag jobbar dubbelt för att hinna med allt.
Jag har lyckats med att få läkaren att skicka recept på smärtstillande direkt till apoteket istället för att jag måste träffa honom varje gång och han ska knacka på ryggen och mumla något ohörbart i 2 minuter och sedan ge mig en lapp.
Min tilltro till den allmänna sjukvården är ganska så låg även om jag är införstådd med att "vi har det bra"...

Absolut men alltid bättre att få det kollat. Jag stukade eller vad fan jag gjorde med foten för 6år sen, lät det självläka. Idag sticker det ut en knöl som uppkom när det hände och detta har gjort att ex mina pjäxor trycker som fan där, mina mc stövlar trycker på den också. Ångrar rätt hårt att jag inte åkte och fick det kollat/fixat. Men jag har samma inställning som dig när det gäller läkare och sjukvården tyvärr så egentligen ska jag inte uttala mig :S men lätt att ge andra råd.

Låt bli att springa runt och använd folk om de är så viktigt att pyssla hemma.
Kan ta 1 månad innan du är av med smärtor helt. Är du helt säker på att du enbart stukat foten ?
Är den mörk? Och isåfall är de väldigt mörk borde du röntga. Kan ju vara någon mindre blödning.
Försvinner färgen snabbt så hade jag dock inte åkt in.
Stuka min i somras på cykeltur samtidigt som jag stötte i revbenen. Dagen efter var jag på liseberg och åkte allt jävligt jag kunde hitta.

Har inte smärtan blivit hanterbar inom en vecka så är de något vajsing inne i din fot.
Jag stuka förresten min andra fot för ca 3 år sen, den har fortfarande en bula =)

Den är i stort sett normal i färgen igen, ser ut som ett större blåmärke som håller på att försvinna typ men det är knappt märkbart.
Använda folk hemma går icke, jag låter ingen annan än mig själv bygga där :mattias Sen är jag för snål för det också.
Jo, jag är ganska säker på att det är en stukning. Ett benbrott skulle ju antagligen vara olidligt hela tiden även om jag har hög smärttröskel efter andra skador i kroppen och smärtstillande hela dagarna.

Absolut men alltid bättre att få det kollat. Jag stukade eller vad fan jag gjorde med foten för 6år sen, lät det självläka. Idag sticker det ut en knöl som uppkom när det hände och detta har gjort att ex mina pjäxor trycker som fan där, mina mc stövlar trycker på den också. Ångrar rätt hårt att jag inte åkte och fick det kollat/fixat. Men jag har samma inställning som dig när det gäller läkare och sjukvården tyvärr så egentligen ska jag inte uttala mig :S men lätt att ge andra råd.

Det vore ju jobbigt om jag inte kunde åka skidor förvisso men du hade ju en knöl efter skadan också. Jag har inget sådant på min fot utan det sitter mer inne i hälen eller nåt sånt.
Jo, det är alltid lätt att tala om för andra vad de ska göra :D

Jag spelade fotboll även för två månaders sedan, givetvis på fyllan, och lyckades knäcka ett revben. Det tog ca 5 veckor innan det blev bra och det ömmar fortfarande vid tryck. Så då vet du ungefär hur lång tid det tar innan du kan använda sexgungan igen, för det där med bakluckan var väl bara en dålig förklädnad antar jag?
Märkligt att man blir så skör på äldre dar som du säger, är det alkoholen som sakta bryter ner skelettet?

Der ironiska är att jag kan stänga bakluckan med en knapp, men lät bli. Skulle trycka till lite extra eftersom det var fullpackat och *knak*

Det beror helt på hur pass allvarlig stukningen är. Jag har spelat fotboll i över 15 år och hunnit dra på mig en del stukningar under tiden. :D

Den värsta stukningen jag hade höll i sig i ungefär ett halvår om jag minns rätt. Men då var vi mitt uppe i försäsongen när jag stukade den så jag hann inte vila förrän under sommaruppehållet.

Du kan egentligen inte förvärra skadan så otroligt mycket, så jag skulle säga att det inte är någon fara att gå runt på foten, även fast det gör ont. Men om du vill läka foten snabbare så är det vila från ansträngning som gäller.

Något man kan göra för att dämpa lite smärta och för att förhindra att man trampar snett och förvärrar skadan är att tejpa foten så att skadan får extra stöd.

Själv vred jag till foten för några år sen när jag halkade till på en isfläck på jobbet.
Haltade tillbaka till bilen och körde till sjukhuset.

Visade sej att en sena i vristen var avsliten = operation och 8 veckor i gips utan någon som helst belastning på benet.
Det är många delar i en fot och vrist och ben är inte det enda som kan gå sönder.

Så om du käkar smärtstillande så är det nog bäst att ta det säkra för det osäkra och kolla upp det.
Kan ju vara värre men du inte känner det pga pillrena.

Kan även tillägga att jag stukat fötterna många gånger och den smärtan tycker jag försvinner fort om foten inte används. Dvs det finns ofta ett läge där det redan efter någon dag eller två inte gör ont.

Stukad & vrickad

Jag tycker du gör helt rätt, en man rider väl ut stormen!? Å vad skulle den s.k. expertisen ge som inte några minuters googlande eller en fråga på ett forum där folk kör VM i att överträffa varann, kan göra.

Din misstro är välgrundad - för läkare är som hantverkare.
Dom låter dig vänta en halv evighet.
Dina egna förslag/idéer/teorier förkastas direkt med ett "gör du så kommer du dö"
Dom ger dig en utdragen process, som-
Du kommer få pröjsa duktigt (även om humanvården är mer human)
När det hela är över visar det sig inte va mycket bättre än innan.

Så hur lång tid kan det ta? Känns just inte som det är väsentligt om det tar 3 eller 8 veckor. När du är 55 kan du berätta för de yngre i baracken om ditt vilda yngre när dom frågar varför du går så löjligt.

Stukade foten hyfsat kraftigt en gång.. small till och så var det en tennisboll på sidan av fotleden. Kunde inte röra den alls första 2-3 dagarna. Men bollen försvann och foten skiftade färg från blå till mer normal färg, sen blev det snabbt bättre efter jag fått tillbaka lite rörlighet och kunde stödja mig lite på foten igen, tog väl nån vecka eller två bara sen kunde jag gå rätt normalt. Tog dock ca 3 månader innan jag kände att fotleden var stabil/stark igen, och nåt halvår innan den var som innan (iaf nästan lika stark).. men då tränade jag dagligen med en sån balansplatta man står på ett ben på.

Som min såg ut så röntgade jag den iaf.. annars tycker jag du ska skaffa en sån balansplatta, man får tillbaka rörligheten i fotleden mycket snabbare med en sån.

Har kvaddat min vänstra 2ggr, första gången våldsamt, gick med kryckor två veckor, börja sen stödja och så fort jag orka med det så var det balansplatta för att träna upp den. Andra gången lite mildare men du får räkna med att du känner av det i 4-8 veckor.
Träning är dock viktigt. Har man väl stukat så att ledbanden töjt sig, så är det rätt stor risk att man har lättare att stuka den på nytt. Stabiliten återvänder inte till 100% enl. vad slaktarna talat om för mig....

:hihi Lite rolig var du trots allt även om det inte passar på mig.

Jag tycker du gör helt rätt, en man rider väl ut stormen!? Å vad skulle den s.k. expertisen ge som inte några minuters googlande eller en fråga på ett forum där folk kör VM i att överträffa varann, kan göra.

Din misstro är välgrundad - för läkare är som hantverkare.
Dom låter dig vänta en halv evighet.
Dina egna förslag/idéer/teorier förkastas direkt med ett "gör du så kommer du dö"
Dom ger dig en utdragen process, som-
Du kommer få pröjsa duktigt (även om humanvården är mer human)
När det hela är över visar det sig inte va mycket bättre än innan.

Så hur lång tid kan det ta? Känns just inte som det är väsentligt om det tar 3 eller 8 veckor. När du är 55 kan du berätta för de yngre i baracken om ditt vilda yngre när dom frågar varför du går så löjligt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick