Hur lång tid tills man får körkortstillstånd?

Kornz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K7
Har äntligen fått det tog ca. 3 ½ vecka utan att jag var på dom med massa telefon samtal. Så nu ska man bara låna en hoj och ut och köra innan man börjar på kör skolan :)

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Sjuk story.
hände mig förra året då det var 7-8 veckors väntetid.
Jag ringer och frågar om dom kan snabba på processen då jag skulle åka bort 5-6 veckor senare och va borta en längre tid. Hon i telefon hänvisade att jag skulle komma förbi dagen efter vid lunch och prata med han som var ansvarig för hela avdelningen.

Sagt och gjort for jag dit och fick komma in på hans kontor där ja förklarade allt. Slutade med att jag fick det på 7 dagar :yoparty

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Haha, värst vad ni har otur :rofl
Fick mitt efter max 5 dagar, minns inte riktigt när jag postade det :3freak

eson08

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Hoj
Kawasaki ZX12R Ninja 00
Jag ringde och sa att jag hade en körlektion bokad till ett visst datum (2 veckor senare - ish) och att jag inte skulle få tillbaka några pengar.
Personen på andra sidan luren sa att det tyvärr inte fanns något han kunde göra och att de jobbar så fort de kan men att det är ca 3 veckors väntetid. Två dagar senare fick jag tillståndet i lådan :)

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Som jag precis sa i en annan tråd, jag gjorde följande:

1. Gå till http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster/
2. Fyll i hälsodeklarationen online.
3. BETALA NU
4. Vänta ett par dagar och du får ett papper som måste fyllas i av optiker alternativt trafikskola.
5. Skicka in pappret till transportstyrelsen
6. Vänta 2-3 dagar.
7. Ring dem, säg att du var dum och bokade intensivkurs nästa helg (ljug lite :p) och att det kan bli problem att få tillbaka pengarna.
8. De godkänner det medans du väntar i telefon.

Total tid: 5 dagar.

Tack för tipset!

Dem fick mina papper igår, ringde till dem & fick det godkänt direkt i luren! :yoparty

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Jag fick mitt på mindre än 2 veckor trots att väntetiden just nu bör ligga på över 1 månad enligt körkortsportalen. Jag fick tips på körskola om att skriva "A-behörighet" på utsidan av kuvertet. Vet inte om det hjälpte, men hyfsat snabbt gick det ju! Dom menade på att körkortstillstånd till mc skulle ha mindre väntetid på grund av att det är säsongsbundet.

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Fick hem mitt körkortstillstånd idag, men dem hade självklart inte godkänt handledaren samtidigt. Så jag lyfte luren & slog en signal till dem igen på 0771- 81 81 81 efter ungefär 10 min i kö så kom jag fram till en rätt ung tjej vad jag tycktes höra som strikt följde reglerna & kunde inte godkänna min handledare utan jag skulle få vänta på min tid. Dem godkänner idag ansökningar om handledarskap som kom in 22 juni?! Kom ingen vart med henne så jag avslutade samtalet & ringde upp igen. Yttligare 10 min senare svara en äldre dam & självklart kunde hon hjälpa mig & hon godkände min handledare på direkten. :banana

Så ring & tjata är mitt tips!

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Tidigare Ktm 640, numera Fireblade
Uscha, skickade in min ansökan om tillstånd i fredags och just nu handlägger dom ansökningar som kom in den 27e maj =P lär inte bli någon "regelrätt" övningskörning den här säsongen ^^

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade liknande flyt förra året. Jag fick mina papper långt innan det på hemsidan stod att de arbetade på det datumet. Behövde inte ens ringa och tjata.
Men skygga inte för att tjata lite på dem.

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Tidigare Ktm 640, numera Fireblade
Fan, då kanske det finns hopp ändå =) nu har det ju iofs bara gått ett par dagar så lite realistisk får man väl vara men det kanske blir lite åka i år iallafall ! Man hinner ju plocka sönder hojen i molekyler bara för att det kliar i fingrarna =D

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
En kompis skickade in sin ansökan på onsdagen och fick tillståndet på måndag följande vecka. Hon skickade in ansökan om handledarskap på torsdagen och fick svar följande tisdag. Det var nu i juni. Om man har tur så går det snabbt.

lindell21

Medlem
Gick med
11 May 2011
Hoj
Suzuki Sv650s -00
Tog 6 dagar för mig, skicka in en torsdag och fick det på onsdag veckan efter :). Handledarskap tog 1 vecka pga av lite strul. Min ansökan registrerades 2 ggr men betala bara en gång så deras datorsystem visste inte vad den skulle göra.

Men sen är det väl semestertider nu också vilket lär förlänga allt ganska mycket?

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
För mig tog det två dagar, postade det på fredagen, hade det i postlådan tisdagen efter vilket är godkänt enligt mig, vet dock inte om mitt bilkörkort gjorde att det gick fortare då jag haft B-kort i dryga 12 år?

Lånar tråden lite till ett sidospår: någon som vet vad som ingår i "risktvåan"? Går ju inte att läsa sig till förutom "körning under särskilda förhållanden"...

Raderad medlem 51742

Guest
Registrerade ansökan på nätet, gjorde syntestet på körskolan (som registrerade uppgifterna via nätet), betalade och ringde Trafikverket efter ett par dagar. Hade sett att det var en månads väntetid. Ingen telefonkö utan de svarade efter 10 sekunder. Spelade lite dum och sa att jag undrade om de fått in alla uppgifter, så att allt var i sin ordning. Han jag pratade med tog fram mina uppgifter och kunde direkt se att allt kommit in och att allt var i sin ordning, så han godkände mig direkt.

Hemligheten ligger nog i att de skall kunna ta direkt beslut i ärendet utan vidare utredning. Där underlättar såklart att man har B-körkort sedan flera år, inga hälsoproblem, inte varit av med körkortet, ingen annan brottslighet och allt vad det nu kan vara som ligger till grund. Är det några frågetecken krävs det förstås mer utredning och inhämtande av uppgifter och då kan de inte bara godkänna rakt av.

Ang. risktvåan: Exakta uppläget gissar jag skiljer sig något beroende på vem som anordnar den. Jag gjorde min utbildning på Stora Holm och där var det en kombination av praktiska körövningar och att bedöma olika risksituationer som de ställt upp på övningsbanan. Vi fick köra en enklare manöverslinga runt området, prova hård bromsning med fram- och/eller bakbroms med ABS, olika kurvtagningsteknik m.m. Sen var det ett flertal praktiska moment där de var ute efter att man skulle få sig en tankeställare, exempelvis bedömning av hur svårt det kan vara som bilist att uppmärksamma en MC när man kör ut från en T-korsning, vilken inverkan hastigheten har på stoppsträckan, risken det kan innebära att ligga för nära en bil om den tvingas bromsa, även i hyfsat låga hastigheter osv. Drygt hälften av tiden var ren körning, resten studerade man olika situationer demonstrerades av lärarna, "frivilliga" elever osv. Allt som allt tycker jag det var en mycket givande utbildning. Även om inget egentligen var nytt, blev det en extra tankeställare att prova/se olika farliga situationer i praktiken.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati