Hur lång tid tog din uppkörning?

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Hejhopp...
Uppkörning på onsdag och dåligt nervös usch :-( går o oroar mig för lågfarten o att jag typ ska riva en kona på högfarten... :-(

Jag undrar hur lång tid tog eran uppkörning och vad var det svåraste momentet enligt er?

/ Ronja :)
 

Hudik

Guest
Säkern tar väl 5 minuter, Konbanan med promenad 5 minuter, Högfarten tar väl 10 minuter med instruktioner, Bromsprovet 5 minuter, sen är det ju bara trafikkörningen kvar på minst 25 minuter.

Så total tid c:a 1 timme
 

Bifogat

  • TSFS 2011-11 A1,A_ förarprov.pdf
    155.1 KB · Visningar: 997

J.NYBERG

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2007 Honda Hornet
Beror ju på om du får gå ut först eller sist, det är ju du och tre till som kör upp. Har du otur så blir du sist i turordningen så då får du sitta och vänta i typ 2-3 timmar. Själv hade jag flyt och fick köra först. =) Ta det lugnt bara så ska du se att det inte är några större problem. Lycka till!! :tummenupp
 

playmate

Rookie
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Uppsala
Hoj
CBR600F -12
Beror ju på om du får gå ut först eller sist, det är ju du och tre till som kör upp. Har du otur så blir du sist i turordningen så då får du sitta och vänta i typ 2-3 timmar. Själv hade jag flyt och fick köra först. =) Ta det lugnt bara så ska du se att det inte är några större problem. Lycka till!! :tummenupp
Jag fick köra sist. Lite tråkigt, men vi satt på ett fik och jag hade det trevligt så själva väntandet var egentligen inget problem. Kan tänka mig att det tar lite extra på nerverna dock. Alla fyra klarade uppkörningen däremot, (jag var den enda som klarade allting utan att behöva göra om en del! :fakta:rock)

OnT; vet inte riktigt när jag var klar om jag ska vara ärlig... Runt 11-12 kanske? (började 8).

Svåraste momentet tyckte jag nog var säkerhetskontrollen. Detta var mest för att jag inte hade någon egen hoj att öva på. Jag körde bara genom skola.
 
Last edited:

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Alla manöverprov och säkerheten tog vell en 15-20 minuter. Sen vänta medans dem andra gjorde det.
Sist trafikdelen på 35 minuters körning. A och O är att vara avslappnad och utvilad. Oroa dig inte för mycket så ska det nog gå bra! :tummenupp
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Lycka till. =) Du kommer att klara det galant. :tummenupp Ta det lugnt bara, och misstag får man göra. Häng inte upp dig på misstaget bara, ifall du gör något, utan blicka framåt. =)

Mvh Tompten
 

V1ktor

a bike is more then two wheels!
Gick med
27 Sep 2006
Ort
enköping
Hoj
yamaha xt660 sm
1 timme å en kvart, hade bara tagit 1 timme om inte uppkörningsmannen bjöd mig på kaffe ute vid konkörningen. (han såg att jag va riktigt nervig) De finns bara svåra moment om du anser att köra är svårt, du kan inte förutse trafiken eller vart han vill att du ska köra, du följer bara reglerna och körriktningarna så¨gott du kan :)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Var väl på banan vid 8:30 och lämnade med lappen i hand vid 16 tiden.

Dom är inte så tidseffektiva här i Småland.
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Kördu upp i tullinge, vi var 4 pers. Jag ficka börja vid 8:15 och var klar vid ca 10:00 gick snabbt och smidigt. Jag ljuger inte när jag säger att jag fick köra i trafik i ca 10 min.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Jag körde upp i tisdags. Jag fällde två koner på högfarten, de två sista innan inbromsningen. Klarade dock uppkörningen utan problem.

Körläraren sa att man idag tittar mer på hur man kör överlag. Tills några år tillbaka hade man förlorat direkt om man klantade sig på något moment. Exempelvis om man klantade sig på lågfarten fick man inte göra klart uppkörningen. Nu sa han att man kör alla moment även om man presterar dåligt på något av dem, för att kunna ge en mer rättvis och generell bedömning.

Jag var mest nervös för lågfarten. För min del kände jag att så länge jag bara klarar lågfarten så sitter jag säkert. Nerverna var på helspänn men när man väl börjar köra är det ganska lugnt.

Din uppkörning kommer bli kanon =) Tänk bara på, tårna på fotpinnarna så du inte råkar sparka ner någon kon med foten, kläm tanken med knäna och balansera hojen med hela överkroppen så kommer det gå galant =) Ha även i åtanke vilket håll du tycker är lättast att svänga på, så du väljer rätt sida om den första konen.

Lycka till!
 
Last edited:

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Körningen tog inte mer än 30 min totalt (med säk,kryp osv) Men jag var sist så vi började kl 8 och jag var klar 14:30 ungefär
 

Nyman94

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Kawasaki er6n -09
Min trafikkörning i tulling gick på 10 min. Ut på bulten, vända och åka tillbaka :tummenupp
 

dubbelve

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Ort
Inlandet
Hoj
-09, Yamaha xj6
Jag kuggade på min första uppkörning, högfartsdelen som ställde till det. Körde upp som privatist och tog inga körlektioner. Hade ritat upp en lågfartsbana som jag nötte så den satt bra men hittade inget lämpligt ställe att rita upp högfartsbanan då den blir ca 100 meter lång. Men jag tittade på youtube och tyckte den såg lätt ut så jag sket i den.. Dålig idé... :)
Då man aldrig kört den förut så släppte jag automatiskt lite på gasen vid väjningen och det gillade inte tillsynsmannen så han bad mig köra en gång till. Denna gång så höll jag stumt 55 genom banan, heeela banan! Så då jag kom till vändningen blev det lite av en panikbromsning och jag var inte långt ifrån en highsider! :) Inget kort för mig den dan..

Så till nästa uppkörning så tränade jag på allt, kollade mycket youtubeklipp och läste mycket om provet. Bästa tipset är att träna så att manöverbanorna och bromsningen sitter i ryggmärgen! Så jävla skönt att slippa vara orolig över dom.

Dom är noga med att man ska titta långt fram när man bromsar så tänk på det.

Sen trafikdelen var väl egentligen den del som var lättast. Har man bilkörkort sen tidigare så är det ju bara att köra som vanligt fast lite mer städat.. :) Tänk inte på att du kör hoj utan att du sitter i bilen och upplever samma situationer du gör 100ggr per dag. Visa tydligt vad du vill gentemot andra trafikanter och ta plats.

Många överdriver i sin körning och jag har hört att folk blivit kuggade på det, t.ex att man kommer till en korsning med högerregel med bra sikt långt upp efter korsande väg men ändå har dom bromsat ner till nästan stillastående för att visa att här är det högerregel.. Kommer det ingen bil så blås förbi precis som du skulle gjort ifall det inte var en uppkörning! Kör som vanligt med flyt i körningen är mitt bästa tips.
 

Najkie

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2012
Ort
De du!
Hoj
Kawazaki z750 -2010
Jag klarade manöverbanan utan problem.. blev kuggad för ja att ja inte sänkte hastigheten till 60 på en 70 väg när ja körde förbi hus som låg nära vägbanan! Och för att ja inte kollade åt höger i en korsning som hade fri sikt.. Hans kommentar var.. Tänk om där hade varit någon!... sjukt surt känns som jag blev fel dömd.. kan tillägga att ja körde upp som privatist.. Nu har ja ny tid på torsdag, så får se hur de går..
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
men det är väl uppkörningsmannen som bestämmer vilket håll man ska köra från?


Ja, men inte vilket håll man ska ta i vändningen. Den enda bana du inte kan välja är lågfartsbanan där du ska stanna mellan varannan kon. Den lågfartsbana där man kör slalom mellan fyra koner samt högfartsbanan får du själv välja. Instruktören säger bara åt dig vilket håll i lågfartsbanan du börjar köra ifrån och vilket håll du gör undanmanövern i högfartsbanan, men det håll du kommer köra i rundningen är helt upp till dig vilken sida av den första konen du väljer.

Kör du på vänstersidan om den första konen kommer du få svänga åt vänster, gäller både lågfatsslalom och högfarten.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top