Hur lång tid tog din uppkörning?

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Jag körde upp i Tullinge förra sommaren. Det som tar mest tid är låg- / högfartsbanorna samt vänta på övriga som är ute i trafiken (beroende på vilken plats man får). Själva "riktiga" körningen på väg tog mig ca. 15-20 minuter. Körde vänster direkt utanför grindarna och sedan in mot villaområdet. Snurrade runt i villaområdet, stannade i en backe, vidare ut tillbaka mot bulten. Brassade förbi byggnaden man startar ifrån, genom den skarpa s-kurvan, förbi 30 sträckan för att sedan vända strax efter grustaget. Tillbaka samma väg (här måste man vara beredd på högerregeln på vägen som ansluter från golfklubben). Sedan in på uppkörningsområdet. KLART.:rock
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Jag körde upp i gillinge förra sommaren. Jag säger bara som körrättaren sa, "- kör som om du vore själv"
Iofs så var jag extra vaksam när vi körde på mindre landsväg med skymda kurvor och så vidare. Sen vafan är det bara gasa på och göra en omkörning om det ligger en alltför långsam bil/buss/lastbil framför.
Jag tänkte inte ett dugg på att han låg bakom, inge snack om saken, fick kortet när vi kom tillbaka.

Däremot förstår jag i efterhand hur pass viktig en uppkörning är, alla som tror dom kan köra hoj av dom som egentligen inte kan borde bli inspelade. Vi var 4st som körde upp, jag och en annan klarade uppkörningen. De andra två vet jag faktiskt inte om de har kort idag, var skrämmande och se hur pass "risigt" dom körde, säger bara mer övning, och NEJ jag är ingen rossi.

lycka till! tänkt inte så mkt ta det som en vanlig dag :)
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
.. och självklart var körningen inte svår iom att jag har B kort sedan tidigare.
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Sen är det bara en myt om att körrättaren kuggar fler privatister än körskoleelever. Står helt på körrättarens sida med bedömingen, visst kan dom ha en dålig dag. Men skulle aldrig tro att de kuggar för man är privatist, utan för att du INTE kan köra motorcykel.
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Hej. Ska också köra upp i Tullinge och har fått höra att det inte ingår stadskörning där pga att det inte finns nån direkt stad att köra i ( min lärare sa det) . 10 min var väldigt kort tid , vad hann du göra på 10 min ? :p

Oavsett vart du ska köra upp så är tipset att bekanta sig med närområdet (antingen i bil eller mc), så man vet vad som gäller osv Tullinge brukar innebär att man får köra igenom Tullingevillastad och där är det nog ganska lätt att bli kuggad om man inte har bromsberedskap och håller koll på högerregel osv.
 

jetson

Guest
Jag körde upp i Tullinge förra sommaren. Det som tar mest tid är låg- / högfartsbanorna samt vänta på övriga som är ute i trafiken (beroende på vilken plats man får). Själva "riktiga" körningen på väg tog mig ca. 15-20 minuter. Körde vänster direkt utanför grindarna och sedan in mot villaområdet. Snurrade runt i villaområdet, stannade i en backe, vidare ut tillbaka mot bulten. Brassade förbi byggnaden man startar ifrån, genom den skarpa s-kurvan, förbi 30 sträckan för att sedan vända strax efter grustaget. Tillbaka samma väg (här måste man vara beredd på högerregeln på vägen som ansluter från golfklubben). Sedan in på uppkörningsområdet. KLART.:rock

Är det inte utfartsregeln vid golfklubben? Kör man in där så kommer man till parkeringen golfklubben direkt.

Hursomhelst så är det ingen som tillämpar högerregeln där som inte vill bli överörd :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Eftersom 99micke99 fick köra vänster efter grindarna medan jag fick köra höger så kan man nog bara säga: var beredd på allt! Förrättaren testar dig nog tills han känner sig nöjd, och i Tullinge kan ingå både villaområde och grusväg och du kan nog räkna med allt från 15min till 30min i trafik. Så var det för mig, olika bägge gångerna.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Körde med skolans hoj så vi var ett helt gäng ifrån skolan som kom dit 1-2 timmar före vi skulle börja (och testade alla banorna) Sedan tog det kanske 30-45 minuter med genomgång med instruktörerna innan vi fick börja köra, Jag var först ut och totalt sett tror jag broms säkerhetskontroll plus manöver proven tog 5-10 minuter (mindre än 10, svårt att uppskatta såhär i efterhand). sedan var vi ute och körde en redigt sträcka på en sådär 40-45 minuter och sedan var vi tillbaka. så ren effektiv tid från och med att jag satte mig på hojen och körde upp till manöverbanorna så blev det väl 50-55 minuter. jag hade tur som var först med =)! Plus att jag var den enda som körde upp med just den hojen jag körde på (Z750) medans de andra körde Honda så då fick jag köra tillbaka den direkt efteråt och jag må lova att det var inte raka spåret tillbaka ;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top