Hur långt går en gsxr 750

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Håller på att skaffa en Gsxr 750 och funderar lite över svaga punkter. Den jag tittar på är en 97a som gått 2800 mil. Vad bör jag titta extra noga på? Är en sån motor slut när den gått så långt? Eller håller en välservad 750 10000mil? Är det dessutom någon som har ett regnummer till en 97a så jag kan kolla försäkring så vore jag väldigt tacksam.

Mvh
Simon

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Håller på att skaffa en Gsxr 750 och funderar lite över svaga punkter. Den jag tittar på är en 97a som gått 2800 mil. Vad bör jag titta extra noga på? Är en sån motor slut när den gått så långt? Eller håller en välservad 750 10000mil? Är det dessutom någon som har ett regnummer till en 97a så jag kan kolla försäkring så vore jag väldigt tacksam.

Mvh
Simon

Går den inte mer än 2800 mil e det ingen välskött hoj... Min 750 från 91 har gått 5500 mil (visst har jag trasig vxllåda men den ska fixas nu).

leppe

Förvirrad
Gick med
10 Dec 2006
Hoj
yz 250
Rätta mig om jag har fel men är det inte en bättre fråga efter hur många mil måste man börja bytta alla dyra saker?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Mvh
Simon

2800 mil är ju för fanken ingenting, det är ca 3 säsonger hojåka för mig!!!!!!!!!!!!!!!En välservad håller lätt 10 000 mil, det är ingen i dagsläget som kan säga hur långt en sådan motor kan gå, de är på inkörning ännu...:)
Dessa har regnummer iaf, men inte gixxer 97:a:va
http://www.mchuset.se/

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
2800 mil är ju för fanken ingenting, det är ca 3 säsonger hojåka för mig!!!!!!!!!!!!!!!En välservad håller lätt 10 000 mil, det är ingen i dagsläget som kan säga hur långt en sådan motor kan gå, de är på inkörning ännu...:)
Dessa har regnummer iaf, men inte gixxer 97:a:va
http://www.mchuset.se/

Nej visst är det så. Samtidigt som man hör om R6or där lådorna rasar efter 1700mil. Så frågan är inte helt fel att ställa. Finns det några punkter som är kända för att strula?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Rätta mig om jag har fel men är det inte en bättre fråga efter hur många mil måste man börja bytta alla dyra saker?

Allt beror på körstil och skötsel, ett drivpaket kan drivas ner på 1000 mil vid brist(läs ingen/obefintlig) skötsel, men kan hålla 4000-5000 mil oxå, om man smörjer efter turer, och torkar av efter regntur och har den rätt spänd hela tiden.

Som en genial kille en gång sa: -serva? Det gör man väl när den går sönder..:huvet Men servar man rätt går det nästan aldrig sönder:tummenupp

Nej visst är det så. Samtidigt som man hör om R6or där lådorna rasar efter 1700mil. Så frågan är inte helt fel att ställa. Finns det några punkter som är kända för att strula?

R:6an vet jag inte mycket om..men kan tänka mig 2:an kanske hoppar ur vid hård belastning, fråga annars i racingforumet, där om någonstans borde de veta brister på R.6:eek:r, el kanske brister på brister:tummenupp

Last edited:

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
gsxr motorerna har ganska bra rykte när det gäller hållbarhet.

hade en 600 01 som hade gått 3500 mil när jag sålde den, inga problem öht.

sköts service och den får lite kärlek ska det va lugnt, dock har jag för mig du skall kolla om det e bytt kamkedje sträckare på 97:an.

Edit: och 90:an 750 jag hade, hade väl en 5600 på mätarn eller liknande o tuffade på den med.

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Sporthojar begränsas ju lite av en kombination av hård körning och höga effektuttag.

Men det finns ju inga generella regler, du får helt enkelt bedömma objekten var för sig..

Jag brukar dock akta mig för hojar med löjligt många ägare samt alltför gamla sporthojar..

Många sporthojsåkare verkar tro att en sporthoj mår bäst av att köras stenhårt, gärna på bakhjulet och banka i växlarna.. Jag vill nog tro motsatsen om man vill att hojen ska hålla mer än 2000mil..

Men mitt svar på frågan är att 2800mil ska inte vara några problem så länge hojen är välvårdad och välskött..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Varför är alla så rädda för långmilade hojar? :va Köp hellre en hoj som har gått långt men vårdats av nån som verkligen har skött den, än en som har gått 150 mil om året varav 90% av dom är tokgasande å wheelande med kall motor och en oljepump som suger luft :rolleyes:
Köp du din 97'a med 2800 mil på mätarn, den kommer du kunna ha kul med i många år till :tummenupp

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Sen bör man väl ha i minnet att många kör utan hastighetsmätare inkopplad och liknande saker för att få en lågmilad hoj som folk vågar köpa... Hellre en hoj med ärliga mil så man vet att ex ventiljustering är gjort i tid. 2800 mil på en 97a är i mina ögon uppseendeväckande lite, nu kör jag inte lika mycket som jag gjorde för om åren men min 03a som är uttagen 04 nosar uppåt samma miltal. Sporthojar körs hårt, frågan är hur hårt objektet man är intresserad av har gått. Växellådor som rasar och växlar som hoppar ur efter 1700 mil är inget annat än förarrelaterat, och sköter man inte oljebyten och annat underhåll på en sportmaskin så komemr saker gå sönder. Därför är det som alltid den gamla devisen "Skick före miltal" som gäller. Det finns heller inga miltal där saker och ting börjar falla isär. Det som ska granskas hårdast vid hojköpet är ägaren. Så hur långt går en gsxr 750? Så långt som du servar den.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...