Hur långt går en hoj?

FreddaGädda

Guest
Sällan ser man annonserade hojar som gått mer än 5-6 tusen mil. De tycks stanna vid 3000 mil-strecket oavsett om de är två eller tolv år gamla.
Fuskas det verkligen så mycket med mätarna eller kör många knappt sina hojar?

Ponera att du köper en Ninja eller CBR eller dylik hoj som gått 6000 mil. Servicebok finns god ifylld. Har du precis köpt en hoj som har en fot i graven eller går den lika långt till utan genomgående motorrenovering?
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jag har sett en del hojar som gått utmärkt med 7-10k mil på mätarna. Iofs är det svårt att veta om de har blivit renoverade. Är den bara omhändertagen, med olja och filter bytta regelbundet och ventiler justerade osv så bör de nog gå 10k mil iaf.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur långt är ett snöre?

Beror på service och hur den har brukats etc. Vissa hojar rasar efter ett par tusen mil och andra håller flera tiotusentals mil.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
FreddaGädda skrev:
2304289 Sällan ser man annonserade hojar som gått mer än 5-6 tusen mil. De tycks stanna vid 3000 mil-strecket oavsett om de är två eller tolv år gamla.
Fuskas det verkligen så mycket med mätarna eller kör många knappt sina hojar?

Ponera att du köper en Ninja eller CBR eller dylik hoj som gått 6000 mil. Servicebok finns god ifylld. Har du precis köpt en hoj som har en fot i graven eller går den lika långt till utan genomgående motorrenovering?

För något år sedan var det en andrahandsuppgift jag fick att 50% av alla nysålda R1:eek:r vart försäkringsärenden inom 1 år efter att de togs ut...
Många sporthojar rullar inte så långt av den anledningen tror jag.
Men rent tekniskt så tror jag, och vet många exempel på, välskötta men hårt körda sporthojar som passerat 6000-mil och fortfarande drar bra i motorn.
Har en vän med en oöppnad GSXR750 som närmar sig 8000 mil.
Men han står inte och testar varvstoppet obelastat och sånt pubertalt :3freak . Men han kör den hårt och sköter servicen själv.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Håller med ovanstående talare.

Sporthojar blir "omoderna" ganska fort, vilket gör att dom byter ägare fort & ofta.
Då faller dom allt längre ner på underhållsprioriteringen.

Jag tror att dom flesta motorcyklar skulle hålla över 20.000 mil, med en och samma ägare som tog ordentligt hand om grejerna. (Och inte klotade såklart. :))
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Jag hade på 80-talet en Honda 750K -79:a som hade gått över 7000mil när jag fick för mig att kolla hur motorn såg ut inuti.
Jag plockade ner den och mätte upp varenda pinal och jämförde med frabriksspecarna. Det visade sig att allt var inom nytoleranserna, det var bara att skruva ihop motorn och köra, den hade inte ens börjat bli sliten. Knappt inkörd skulle man kunna säga...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Honda VFR mellan 1986 - 1997 (dvs. 750:eek:rna) verkar klara obegränsat antal mil bara man inte missköter dem. Dvs. dummar sig med varvtalsstopp var och vart annan helg.

Vanlig landsvägskörning till ett antal hårdkörningar på bana/säsong verkar de klara i vilket fall som helst!

Körde min 89:a 23500 mil innan jag sålde den, oöppnad motor, till en klubbkamrat. Då drog den ca. 0,1 liter olja/1000 mil. Har kört min 97:a drygt 13 000 mil och den går som en klocka! Det enda problemet med 97:an har varit laddningsregulatorn som jag bytt 2 gånger á ca. 1700 kr. Kör numera även med ljuset påslaget på banan just av den orsaken!

Kompisen har kört sin VFR 95:a drygt 25 000 mil och ventilerna har ALDRIG behövt justeras. Kenneth´s Mc i Gbg har varje höst/vinter, då hojen lämnas in för just justering/kontroll av ventiler/förgasare, byte stifft/luftfilter, endast justerat ventilerna EN gång och det var vid 1200 mil. Sedan dess har ventilspelet legat konstant inom tollerans!!! :Bugar

Mvh!
// Niklas
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Mätaren på min slår snart runt (10000 mil). Blir att fira med sång och dans :fyllisar

Jag har dessutom varit i och pillat i motorn och det ser ut som grejerna precis rullade av bandet. Fina saker det här. :tummenupp
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Jörgen Karlsson skrev:
2304318 För något år sedan var det en andrahandsuppgift jag fick att 50% av alla nysålda R1:eek:r vart försäkringsärenden inom 1 år efter att de togs ut...
Många sporthojar rullar inte så långt av den anledningen tror jag.

Det är nog en stor anledning men det finns ju trots allt äldre sporthojar så alla dör ju inte i förtid. Jag tror att när hojarna kommer ner i värde ganska mycket blir det vanligare att köparna inte är lika genuint mc-intresserade och då körs de bara lite då och då vilket gör att miltalet rullar på ganska blygsamt. Genuint intresserade hojåkare kör antingen länge med samma hoj = högt miltal men få ägarbyten (=inte så många på annons) eller byter ofta och då hamnar nog hojen tillslut hos någon som bara kör när solen skiner, frugan tillåter, lusten falller på m.m....
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
I bilvärlden har jag för mig att man räknade förr med kubik + 100 alltså ex 1300 kubik x 100 = 130 000. Sedan blir tekniken förfinad och alla delar bättre med ökad precision osv och det i sin tur förlänger livslängden också samt givetvis underhåll. Ngn som hört liknande/samma?//R
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
erik skrev:
2304525 Det är nog en stor anledning men det finns ju trots allt äldre sporthojar så alla dör ju inte i förtid. Jag tror att när hojarna kommer ner i värde ganska mycket blir det vanligare att köparna inte är lika genuint mc-intresserade och då körs de bara lite då och då vilket gör att miltalet rullar på ganska blygsamt. Genuint intresserade hojåkare kör antingen länge med samma hoj = högt miltal men få ägarbyten (=inte så många på annons) eller byter ofta och då hamnar nog hojen tillslut hos någon som bara kör när solen skiner, frugan tillåter, lusten falller på m.m....

Usch, ja. Och sedan står ens vackra och en gång dyrt inköpta hoj och tynar bort i någons bortglömda garage. :gråta
 

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Suzza
läste om någon kille som hade kört sin vfr 750 50k mil!!!! en suzuki Gs 750 med nästn 30k på mätaren, och en honda cb 750 med 40k på mätaren
 

FreddaGädda

Guest
Kan nog stämma bra, det ni säger. Annars kan man ju alltid renovera motorn. Har man en dussinhoj som Ninja eller CBR så kostar ju motordelarna inte mycket(till skillnad mot min DR350r där delarna kostar skjortan + en liter blod).
Det är väl mer om växellådan börjar bli sliten som man börjar gnälla lite. Det lär ju inte vara billigt med ett nytt drevkit.

Farsan har en VF1000f som gått ruskigt långt. Den har visserligen blivit renoverad men den tuffar ju på annars
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Min CBR 600 har rullat drygt 6100mil. årsmodell -96
Går tyst i motorn och toppar runt 260-265 :banana ( peppar peppar ta i trä ja)

Skulle vara kul att få köra 10 000mil + med den får se hur länge den håller
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
FreddaGädda skrev:
2305296Det är väl mer om växellådan börjar bli sliten som man börjar gnälla lite. Det lär ju inte vara billigt med ett nytt drevkit.

Det är nog så, att växellådan oftast ger upp före motorn. Och den kan gott och väl kosta halva mc:ns värde att laga...
 

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Västervik
Hoj
RF 600R, Honda CR
Min hoj passerade 7000 mil för tre dagar sedan, och den går skitbra!

Den är välskött, och regelbundet servad. Det är väl därför.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
erik skrev:
2304525 Det är nog en stor anledning men det finns ju trots allt äldre sporthojar så alla dör ju inte i förtid. Jag tror att när hojarna kommer ner i värde ganska mycket blir det vanligare att köparna inte är lika genuint mc-intresserade och då körs de bara lite då och då vilket gör att miltalet rullar på ganska blygsamt. Genuint intresserade hojåkare kör antingen länge med samma hoj = högt miltal men få ägarbyten (=inte så många på annons) eller byter ofta och då hamnar nog hojen tillslut hos någon som bara kör när solen skiner, frugan tillåter, lusten falller på m.m....

När jag var på gelleråsen och fick lite fakta av folksam så nämdes det om r1, tror det var 297 av 700 registrerade tar ut på vagnskadan varje år :näsblod

Jag är skeptisk till miltal egentligen, igen r cykel går ju lungt och alla måste ju slitas med tiden.

För er som åker husaberg och har service intervaler på 15h så kan man jämföra med en sportcykel som rullat 6000mil, säg den haft ett genomsnitt på 70km/h så har den gått 857h :gnissla
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top