Hur långt går en hoj?

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
faderns transalp har servats som den ska, mycket väl bokfört i pärm. den har gått cirka 8500 mil, går som en klocka. ventilerna har ställts någon gång, men ingenting är utbytt i motorn. det är en 91:a. i skicket är den som om den vore 5 år, inte 15.
hondas v-twinnar går nog hur långt som helst, många gånger längre än vad den här har gått.
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Snor tråden lite. Angående det här med växellådor och hur länge dom håller. Hur ska man egentligen växla för att lådan ska hålla bäst? Ibland, när jag inte direkt känner för en adrenalin-dusch, växlar jag över två steg och accelerar inte så snabbt. Inbillar mig att det är bättre för koppling och växellåda då det sliter mindre på koppling och kuggar.

Vill tillägga en annan sak som jag undrar över. Har märkt att om man är långsam med koppling och växel, hör man hur det klonkar. Men om man är ultrasnabb, känns växlingen alldeles underbar. Känns nästan som man om inte hinner koppla förrän man har i nästa växel, eller att man för in kopplingen bara halvvägs. Är det bäst att koppla "halvvägs" eller? Är det skadligt för växellådan när man hör det här klonkandet?
 

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
Låda

Vantskruv skrev:
2308092 ... växlar jag över två steg och accelerar inte så snabbt...

Om inte annat så är ett sånt körsätt att rekomendera om du vill köra "bensinsnålt" (allt är relativt)...

En motor som sköts borde kunna hålla hur länge som helst. Att slitdelar måste bytas kan inte undvikas. Min statorlindning brann för ett tag sedan och nu sitter det en ny i, hur många mil håller den? Rätt ointressant så länge jag inte måste byta den igen i år/nästa år...

Det finns veteranhojar som fortfarande rullar, och det är inte bara amerikanare/engelsmän utan även japs... :tummenupp
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Jezze_irsta skrev:
2305886 faderns transalp har servats som den ska, mycket väl bokfört i pärm. den har gått cirka 8500 mil, går som en klocka. ventilerna har ställts någon gång, men ingenting är utbytt i motorn. det är en 91:a. i skicket är den som om den vore 5 år, inte 15.
hondas v-twinnar går nog hur långt som helst, många gånger längre än vad den här har gått.

En kollega i sthlm hadde en transa som gått 17000 mil gick som ett atomur, de har skottsäkra motorer hondan. :tummenupp
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag kom och tänkta på en rolig sak när ni diskuterar kilometerställningar.

Bruno Wintzell (Tutti Frutti) åker fast för rattfylleri efter att ha backat (!) långa sträckor på E20 utanför Stockholm.

När polisen sedan frågade Bruno varför i helvete han börjat backa i omkörningsfil på E20 så förklarar Bruno att mätaren i hans bil slagit om till 100.000 km när han tittade bort, och att detta var mycket retsamt. Eftersom han upptäckte detta efter själva övergången så började Bruno att backa bilen i förhoppning om att mätaren skulle hamna under 100.000 igen, sedan tänkte Bruno köra framåt igen och denna gång kunna följa själva övergången till 100.000.

Källa: Fredrik & Filip
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
rocketer skrev:
2304541 I bilvärlden har jag för mig att man räknade förr med kubik + 100 alltså ex 1300 kubik x 100 = 130 000. Sedan blir tekniken förfinad och alla delar bättre med ökad precision osv och det i sin tur förlänger livslängden också samt givetvis underhåll. Ngn som hört liknande/samma?//R

Gött! Då kan jag räkna med minst 460 000 mil (4.6L) ur Mustangen då? :lol
 

hellbit

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
eslöv
Hoj
zx10r
Mr Helmut skrev:
2305412 När jag var på gelleråsen och fick lite fakta av folksam så nämdes det om r1, tror det var 297 av 700 registrerade tar ut på vagnskadan varje år :näsblod

Jag är skeptisk till miltal egentligen, igen r cykel går ju lungt och alla måste ju slitas med tiden.

För er som åker husaberg och har service intervaler på 15h så kan man jämföra med en sportcykel som rullat 6000mil, säg den haft ett genomsnitt på 70km/h så har den gått 857h :gnissla
jag har själv en kawasaki zx10r jag hade inte köpt en på över 2000 mil,senvet jag iofs att de går minst 6000 men det känns ej bra
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
1 miljon mil går en hoj. :tomten

Vad tror du själv?
Tror dom flesta kan räkna ut det varierar enormt sjukt mycket.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Min gamla Africa Twin -90 har numera 9700 på mätaren. Inga problem alls i maskin, har kört dom senaste 2200 milen själv, inte fullt så lugnt på slutet ;)
Den ska väl gå åtminstone det dubbla innan man behöver börja göra saker :p
 

blueslow

klaseh
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kawazaki blå ZX12-R, gul ER6-N
Min Kawa ZX12-R årmodell 01 har rullat 11600 mil,en ägare.

Den har fått regelbunden service enligt h-bok.

Följande saker har bytts under resansgång.
Framhjulslager, temperaturgivare i kylet.
Har konsumerat 2 drivpaket 6000 respektive 5000 mil.
Ett antalbromsklossar bak och fram samt ett otal antal däck.
En switch i kopplingshandtaget som ingår i säkerhetsslingan.
 

blueslow

klaseh
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kawazaki blå ZX12-R, gul ER6-N
Vantskruv skrev:
2308959 Trodde drivpaketen skulle räcka ca 1500 mil eller nåt sånt. :va

Med regelbunden rengöring av kedja, kuggkransar och smörjning håller drivpaket ganska länge. Påverkas säkert av körsätt och korta respektive långa etapper.

/Klas
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
War-psycho skrev:
2304325

Jag tror att dom flesta motorcyklar skulle hålla över 20.000 mil, med en och samma ägare som tog ordentligt hand om grejerna. (Och inte klotade såklart. :))


Min pappa har kört 27000 mil med sin übergamla Gs750!
Den har varit nere i Afrika och en massa sånt och rullat, och den är körbar än idag. Så visst kan de hålla mycket längre än 3000 mil....
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
FreddaGädda skrev:
2304289 Sällan ser man annonserade hojar som gått mer än 5-6 tusen mil. De tycks stanna vid 3000 mil-strecket oavsett om de är två eller tolv år gamla.
Fuskas det verkligen så mycket med mätarna eller kör många knappt sina hojar?

Ponera att du köper en Ninja eller CBR eller dylik hoj som gått 6000 mil. Servicebok finns god ifylld. Har du precis köpt en hoj som har en fot i graven eller går den lika långt till utan genomgående motorrenovering?

Det finns ingen som sitter inne med svaret ännu.

Vantskruv skrev:
2308959 Trodde drivpaketen skulle räcka ca 1500 mil eller nåt sånt. :va

Jag köpte min förra hoj, då hade drivpaket gått säkert gått 1000 mil, jag satte i 1200 mil och det var som nytt fortfarande, om det håller 1500 mil så är det ägarrelaterat=misshandlel, brist på service(göra rent, smörja in ofta ofta...)
 

FreddaGädda

Guest
Freddola skrev:
2308686 1 miljon mil går en hoj. :tomten

Vad tror du själv?
Tror dom flesta kan räkna ut det varierar enormt sjukt mycket.

Meh.. Det är väl klart. Jag är inte dum i skallen :) . Vad jag däremot är intresserad av är hur långt en hoj KAN gå.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
FreddaGädda skrev:
2309396 Meh.. Det är väl klart. Jag är inte dum i skallen :) . Vad jag däremot är intresserad av är hur långt en hoj KAN gå.

Den kan gå exakt hur långt som helst, mer än en miljon mil utan problem (bortsett från att man måste ha tid att köra så långt och ha råd med all soppa). Men det kräver ju att en del saker byts ut... Vad menar du när du frågar hur långt en hoj kan gå? Renoverar man vid behov så kan den ju gå oändligt antal mil men till slut är ju inga delar som satt på när den var ny kvar...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top