Hur långt håller en kedja?

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Hej,

Min kedja (eller hela drivpaketet iof) har snurrat nästan 4500 mil nu, är det normalt? Har läst trådar där folk får byta kedja vid 1500-2000 mil. Bör jag reklamera skiten?

Jag vill inte hänga ut någon tillverkare, men det är originaldelar det rör sig om.

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Hej,

Min kedja (eller hela drivpaketet iof) har snurrat nästan 4500 mil nu, är det normalt? Har läst trådar där folk får byta kedja vid 1500-2000 mil. Bör jag reklamera skiten?

Jag vill inte hänga ut någon tillverkare, men det är originaldelar det rör sig om.

2500-3500 mil mer än andras? Tycker absolut du ska reklamera för det har hållit längre än vad andras har gjort!

Last edited:

sanna_h

Medlem
Gick med
7 Jan 2009
Hoj
GSX-S1000F
Det där problemet hade jag också på min Tiger 1050, drivpaketet var fortfarande helt ok efter 4300 mil. Jag tog det säkra före det osäkra och bytte hoj.

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Hmm, hur många meter är Cooper's test. :)
Svar på din fråga beror på
-hur man kört (med vilken effekt kedjan framfört åt en och annan riktning); racigt och ryckigt körning med 1000cc klubba eller 400cc enstånka i touringbruk? N.b. Både hojar kan ha exempelvis samma 525-kedja.
-om kedjan fått fungera helt sandfritt, alternativt utsatts för sand och smuts. Och om man kedjan/rullarna smorda. (T.ex i gamla MZs med flera 60-tals hojar var kedjan inkapslad i en slags låda-konstruktion, med fyrkantiga gummidamasker var kedjan gick i; alltid ren och i nästan oljebad: man behövde renovera motorn då och då men kedjan var "alltid" som ny!)
-om kedjan utsatts för vatten/regn/högtrycks-spolning: T.ex om hojen står ute utan kapell, finns det oftast en bit av kedjan på bakdrevet som exponeras för regn. Tyvärr även tätningsringarna i en lite äldre O-kedja släpper in vatten och fukt då man stänker ordentligt: då tvättas fettet bort från friktionsytorna, metall mot metall och kedjan börjar slitas ordentligt i sådana "tvättade" ställen. De flesta har väl märkt hur O-ringkedjorna brukar slita ojämnt: den är rätt spännd, och rullar man halvt varv då hänger kedjan lös. Monterar man av en sån kedja och granskar den ser man vilka korta kedjebitar har varit tryckspolade eller regntvättade, samtidigt som det kan finnas helt friska/oslitna delar i samma kedja..

Dreven och rullarna i kedjan slits i enlighet med kedjan, förutom att ett slitet "förlängd" kedja sliter dreven ytterligare.

Att din kedja hållit så länge innebär att du säket får bra scores på alla områden ovan? :)
(Det är bra om du förvarad hojen inne och servad kedjan, men hoppas du inte gubbekörd?) :) :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fick mitt drivpaket bytt vid 4200-milaservicen. Inte för att det såg direkt slitet ut som det var, men jag ville få det gjort. :hihi
Då hade jag iofs fuskat och bytt kedjan för 1500-ish mil sedan för den gamla hade 4-5 skurna länkar, men dreven var i gott skick då, så jag bytte dem inte. Dreven såg inte direkt slut ut nu heller, men passade på att få det bytt när hojen ändå var inne för gaffelpackningsbyte och vanlig service.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bytte min vid 3800, då var 2300 ungefär ban/racemil, den var inte sliten på något vis men jag skulle dreva om och bytte till 520 istället. Mycket kedjegukka men jävligt sällan tvättad. . . .kanske 4-5 gånger totalt. Helt unik är nog inte din. ;)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur långt håller en kedja?
Beror väl på
Kedjan
Hur mycket man gasar
Hur man sköter kedjan
Såg ett reportage om ett MC-bud i London. Han körde en GSX-R 1000.
Smorde kedjan efter varje arbetsdag med använd motorolja.
Hade kvar originalkedjan och hade kört 60000 miles = ~10000 mil med hojen.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Ett annat sätt att se på det;

Hur många bakdäck håller en kedja. Inga mjuka racedäck utan vanliga landsvägsdäck.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Man byter kedja vid var sjunde till åttonde bakdäcksbyte dvs 2500-3000 mil eller varje år.

Glöm bara inte att om du byter drivpaket på hösten så måste kedjan ha oringar för vinterbruk.

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Fick 1800 mil ur min senaste kedja och då hade jag inte kört speciellt hårt. Däremot blir kedjan väldigt smutsig på vintern när dubbdäcken är framme och river upp asfalten till finkornig sand. Det i kombination med en rätt hård kedjeborste kan ha tagit livet av den i förväg. Numera rengör jag kedjan oftare och använder en mjuk tandborste. Hoppas det hjälper.

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Ett annat sätt att se på det;

Hur många bakdäck håller en kedja. Inga mjuka racedäck utan vanliga landsvägsdäck.
Tre, nej fyra! bakdäck har jag kört slut på hittills.
Man byter kedja vid var sjunde till åttonde bakdäcksbyte dvs 2500-3000 mil eller varje år.

Glöm bara inte att om du byter drivpaket på hösten så måste kedjan ha oringar för vinterbruk.
Men om jag reklamerar nu och får ny kedja beviljad så borde den väl ha oringar för vinterbruk?

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Hmm, hur många meter är Cooper's

Exakt så många meter du kan springa på 12 minuter...........det vet ju alla som gillar löpträning juh !

Vad det gäller kedjan däremot så blir man lite orolig. 4500 mil är alldeles för bra i ett samhälle som byter tv-apparater efter 2 år för att den senaste är 10 mm tunnare - Vem fan tittar på tv från sidan ?

Kan vara så att de misslyckats totalt med maskininställningarna - Ring D.I.D eller vem det nu är som tillverkat kedjan så att de inte gör om det misstaget. Fortsätter de så kommer de ju snart inte att sälja några kedjor alls och gå i konkurs........och det vore ju synd !

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag kommer bara 1500 mil på en kedja innan den blir längre än slitagegränsen. Jag kör 70/30% asfalt grus med min KTM 990sm men jag smörjer kedjan varje 15-20 mil och ingen högtryckstvätt rakt på kedjan.
När jag körde XR650 "enstånka" så kom jag bara 500 mil pga att encylindriga motorer rycker hårdare i kedjan och xr har inte ryckutjämnare i bakdrevet.
Ju fler cylindrar desto längre håller en kedja pga mindre hårda ryck i kedjan.
Jag har kört sönder så många block pga för långa kedjebytesintervaller så jag är nojig numera och byter exakt vid slitagegränsen för kedjan.

Ni som kör 2000+ mil kollar ni verkligen slitagegränsen genom mätning av utsträckning eller kör ni bara tills ni tror kedjan är slut?

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Yamaha
Vad det gäller kedjan däremot så blir man lite orolig. 4500 mil är alldeles för bra i ett samhälle som byter tv-apparater efter 2 år för att den senaste är 10 mm tunnare - Vem fan tittar på tv från sidan ?

Kan vara så att de misslyckats totalt med maskininställningarna - Ring D.I.D eller vem det nu är som tillverkat kedjan så att de inte gör om det misstaget. Fortsätter de så kommer de ju snart inte att sälja några kedjor alls och gå i konkurs........och det vore ju synd !

Konkar dom kommer vi aldrig kunna byta kedja mer, någonsin... :(:gråta

Eller kan vi kanske börja byta med varandra?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kommer bara 1500 mil på en kedja innan den blir längre än slitagegränsen. Jag kör 70/30% asfalt grus med min KTM 990sm men jag smörjer kedjan varje 15-20 mil och ingen högtryckstvätt rakt på kedjan.
När jag körde XR650 "enstånka" så kom jag bara 500 mil pga att encylindriga motorer rycker hårdare i kedjan och xr har inte ryckutjämnare i bakdrevet.
Ju fler cylindrar desto längre håller en kedja pga mindre hårda ryck i kedjan.
Jag har kört sönder så många block pga för långa kedjebytesintervaller så jag är nojig numera och byter exakt vid slitagegränsen för kedjan.

Ni som kör 2000+ mil kollar ni verkligen slitagegränsen genom mätning av utsträckning eller kör ni bara tills ni tror kedjan är slut?

Det är lite omständingt att mäta utsträckning på en nitad kedja... Så antar att de flesta inte gör det. Det jag gör är att dra ut länkarna från bakdrevet på lite olika ställen på kedjan, samt kollar hur jämn en spänning blir över hela kedjan, eller om det finns skurna länkar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är lite omständingt att mäta utsträckning på en nitad kedja... Så antar att de flesta inte gör det. Det jag gör är att dra ut länkarna från bakdrevet på lite olika ställen på kedjan, samt kollar hur jämn en spänning blir över hela kedjan, eller om det finns skurna länkar.

Tycker det inte är några större problem. Med rätt grejor.
Mäter med en avkapad stållinjal från Biltema, ca 350 mm räcker. Så jag har en kapad 500mm
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake-och-linjal/Stallinjal-2000035029/
Mäter mellan två nitskallar i övre kedjan med bakhjulet på depåstöd och en liten hantel hängande i undre kedjan.
Bara snurra bakhjulet och gör några mätningar på olika delar av kedjan. Skriv upp mätvärdena.

Det är inte nödvändigt räkna antalet länkar mellan nitarna man mäter mellan för mätvärdet passar bara ihop med ett visst antal länkar. (Passar mätlängden med två olika antal länkar, då har du haft tur, att kedjan inte redan smällt av.)
Se bifogad tabell för 5/8" länkar.

Bifogat

• Kedjeförlängning2.pdf
    35.2 KB · Visningar: 69
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...