Hmm, hur många meter är Cooper's test.
Svar på din fråga beror på
-hur man kört (med vilken effekt kedjan framfört åt en och annan riktning); racigt och ryckigt körning med 1000cc klubba eller 400cc enstånka i touringbruk? N.b. Både hojar kan ha exempelvis samma 525-kedja.
-om kedjan fått fungera helt sandfritt, alternativt utsatts för sand och smuts. Och om man kedjan/rullarna smorda. (T.ex i gamla MZs med flera 60-tals hojar var kedjan inkapslad i en slags låda-konstruktion, med fyrkantiga gummidamasker var kedjan gick i; alltid ren och i nästan oljebad: man behövde renovera motorn då och då men kedjan var "alltid" som ny!)
-om kedjan utsatts för vatten/regn/högtrycks-spolning: T.ex om hojen står ute utan kapell, finns det oftast en bit av kedjan på bakdrevet som exponeras för regn. Tyvärr även tätningsringarna i en lite äldre O-kedja släpper in vatten och fukt då man stänker ordentligt: då tvättas fettet bort från friktionsytorna, metall mot metall och kedjan börjar slitas ordentligt i sådana "tvättade" ställen. De flesta har väl märkt hur O-ringkedjorna brukar slita ojämnt: den är rätt spännd, och rullar man halvt varv då hänger kedjan lös. Monterar man av en sån kedja och granskar den ser man vilka korta kedjebitar har varit tryckspolade eller regntvättade, samtidigt som det kan finnas helt friska/oslitna delar i samma kedja..
Dreven och rullarna i kedjan slits i enlighet med kedjan, förutom att ett slitet "förlängd" kedja sliter dreven ytterligare.
Att din kedja hållit så länge innebär att du säket får bra scores på alla områden ovan?
(Det är bra om du förvarad hojen inne och servad kedjan, men hoppas du inte gubbekörd?)