Hur långt håller era bromsbelägg?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Rivit oken nu och därmed naturligtvis även beläggen (rensade från lite leca efter en snygg, skadefri parkering i Mjölbysvängen).

Reagerade på hur lite belägg det var kvar. Duger till gatåka ett tag till, och nån snällare bandag i medeltempo kanske. Men raceträning med do-or-die bromsningar??? Knappast.

Grejen är att jag bara kört typ 4-5 träningar (LMS), 4 pass på mantorp och ett par kursdagar med SMC (rör knappt bromsen) med dem.

Honda hyfsat-original-grejer (köpte hos Yamahahandlare så vette fan), men är det verkligen normalt?

Jämnt slitage på alla belägg och sidor så inget konstigt med det osv.. Bara jävloigt nedkörda.


Hur länge brukar de hålla? Tyckte jag bromsade hårt med KTMen också, de höll 1500 mil :D sen sålde jag hojen med nya belägg i paket som jag aldrig använde.
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Jag körde slut på ett par SBS sintrade på 1,5 bandag. De flög ut ur oken när jag ville bromsa... Kolla i tid, vid bankörning slits de HÅRT. Jag körde inte in dem, det var nog en starkt bidragande orsak, tror jag.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
De håller skrämmande kort sträcka. Lösningen för mig är att köra mindre. Jättebra för ekonomin!
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Tycker det är stor skillnad mellan olika fabrikat också hur länge dom håller.
Carbon Lorrain tycker jag håller bra och är hyffat prisvärda.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Tänkte byta mina på min zx10´a i vinter. Men hur "kör man in" belägg? Är det att bromsa lite mjukare i början och inte vrålbromsa direkt?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Tycker det är stor skillnad mellan olika fabrikat också hur länge dom håller.
Carbon Lorrain tycker jag håller bra och är hyffat prisvärda.

Dessa tänkte jag köra med, beställde ett par så ej hunnit testa.

Polaren kör med Edless blåa belägg. Hans har hållit hela säsongen och ser fortfarande okej ut. Han kör ca 1.11 tider på gälleråsen så inget lugnt tempo.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Mina SBS dual carbon håller ~4h körtid på Anderstorp, betydligt längre på andra banor. Slits inte heller jämnt, trots ständigt nyrenoverade bromsok.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Tänkte byta mina på min zx10´a i vinter. Men hur "kör man in" belägg? Är det att bromsa lite mjukare i början och inte vrålbromsa direkt?

Som jag har fattat det så ska man göra några lättare inbromsnigar och sedan låta bromsarna svalna.
Själv har jag aldrig kört in några bromsbelägg och aldrig haft några problem med glasning eller liknande.

Vad vinner man på att köra in beläggen egentligen, eller är det bara en gammal myt?
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Nu kanske jag kör långsammare än övriga, men bromsa kan jag iaf...

Original..mycket bra livslängd. Blir märkbart sämre med högre värme. 1300:-
Carbon Lorraine C59...bra bett, men otäcka i första kurvan, sen tar de bra. Kort livslängd. 900:-
SBS RS...acceptabelt bett och tar bra även utan värme. Bättre livslängd än CL. 700:-
SBS DC...skall provas i helgen antagligen. Återkommer om dem. 680:-
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ok.. Sammanfattar med risodlare bygger mindre slitstarka bromsar än joddlarna.

Jag åkte kanske 2-300 mil bana med SDn i snabbgruppstempo, lägre tempo innan det o tot 1500 mil. På samma belägg.

På hondan är det sopslut efter <80 mil :va

Iofs är tempot väldigt mkt högre nu, men jag var inte feg på bromsen då heller. Blir värmeutvecklingen. så mkt värre när tempot ökar? Dödar det beläggen?

De Carbon Lorraine som nämdes, vilka av de funkar även i regn?

Nu blir det nog fulbelägg igen, för efter den här helgen är min säsong officiellt över.. Men ändå
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Mina SBS sintrade höll jättelänge då de glasades och slutade bromsa efter ett tag...

Nu har jag Galfer 1375 och de har jag varit på två körningar med och de är bra ännu, mycket bra.
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Du ska hålla i höger styrhalva som du höll i "din egen" och inte hålla på och flärpa ut med fingrarna runt bromshandtaget längs med hela banvarvet begrip du väl! :tummenupp

Eller så får du byta till riktiga belägg.... SBS DC eller EBC HH :banana
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Jag kör med Performance Friction (carbon metallic). De höll 4 dagar. Lite i kortaste laget kan jag tycka. Mina EBC HH som jag körde med tidigare höll en hel säsong (8 dagar) som jämförelse.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag kör med Performance Friction (carbon metallic). De höll 4 dagar. Lite i kortaste laget kan jag tycka. Mina EBC HH som jag körde med tidigare höll en hel säsong (8 dagar) som jämförelse.

Grymt.. 8 dar är mkt (2,5 kvällsträningar = typ 1 dag) ju.

Jag bromsar grymt hårt, påstår dem.,. Men jag tyckte det var i sämsta laget. 800 pix på så lite blir ju typ 30:- / mil bara i bromsbelägg :gnissla

Att det var så här dyrt att bli snabbare än svärfar :D Visste man det för 10 år sen hade jag börjat åka geggmoppe eller Guldvinge istället. :rofl
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Grymt.. 8 dar är mkt (2,5 kvällsträningar = typ 1 dag) ju.

Jag bromsar grymt hårt, påstår dem.,. Men jag tyckte det var i sämsta laget. 800 pix på så lite blir ju typ 30:- / mil bara i bromsbelägg :gnissla

Att det var så här dyrt att bli snabbare än svärfar :D Visste man det för 10 år sen hade jag börjat åka geggmoppe eller Guldvinge istället. :rofl

Om du räknar kostnadden per mil så är inte geggmoppe något bra val heller, då skall du långtoura och sedan försöka sälja hoj med tillbehör 20% under nypris bara för att det är i så fint skick.......

Man tar de få kvitton man kanske har kvar, summerar dessa, slänger de som är irrelevanta (stora summor) dividerar med summan av totalt nedlagd tid x hur förbannat kul det är när allt funkar x Pi. Känns det fortfarande för mycket så drar man roten ur det :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om du räknar kostnadden per mil så är inte geggmoppe något bra val heller, då skall du långtoura och sedan försöka sälja hoj med tillbehör 20% under nypris bara för att det är i så fint skick.......

Man tar de få kvitton man kanske har kvar, summerar dessa, slänger de som är irrelevanta (stora summor) dividerar med summan av totalt nedlagd tid x hur förbannat kul det är när allt funkar x Pi. Känns det fortfarande för mycket så drar man roten ur det :)

Räkna timkostnad då, gegga är billigt ändå..

Tror 100-200:-/minut är en rimlig skattning av RR.. Stört..
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Det kostar att ligga på topp...botten med för den delen :yoparty
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Räkna timkostnad då, gegga är billigt ändå..

Tror 100-200:-/minut är en rimlig skattning av RR.. Stört..
När jag gick omkull nere på Falken på första passet på fredagsträningen förra året så landade jag nog på runt 1000kr minuten den helgen :gnissla Jag har svårt att tänka mig något som egentligen är dyrare? Inte ens helikopterflygning är ju i närheten.
 

mojja83

Guest
Jaja nu till det viktigaste!! Till vilken tid ska ölen vara kall imorgon och är det några likdelar du är speciellt intresserad av att inmundiga?
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top