"Glasade" belägg är kul! Minns min första Rookie-tävling 2002. Fredagsträning. Jag hade fått licensen till skänks för att jag hade kört Classic-racing 12 år tidigare, och jag var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ grön! Kom med min SKITHETA Yamaha
R1, ni vet dom där rövsnabba hojarna de gjorde FÖRR, på 1900-talet!!! Kom upp till Gelleråsen och hamnade på något vis i ett stim RUTINERADE Rookies!
JAG VAR SÅ IMPAD!!! De hade DÄCKVÄRMARE!!!!!
Och rörde sig med någon sorts SÄKERHET där i depån. Någon av dem morsade på PETER SKÖLD!!!!!!!!!!!!!!
Jääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääävlar!!!!!!!!
På kvällen var det dags för mysmeck; jag gick mest omkring storögt och TITTADE. Någon plockade av beläggen fram. Han började gnugga dem mot en fläck slät asfalt. JAg var helt borta!
- VAd gör du? vågade jag fråga.
- Slipar beläggen. De är
glasade
- ????????????????????????????????? Glasade?????????????????????????
- Ja dom blir ju det ibland vettu, man får ju INGEN broms!!!!
- ???????????????????????????????????????
- Ja fifan, glasade belägg kan man INTE ha!!!! Har du kollat dina?
- Nej.... inte så mycket...
- Det måste du kolla direckt! Det ska man alltid kolla på kvällen efter en dags körning.
Tittar upp och ser att flera andra monterar av bromsbelägg och sitter och slipar/filar. Blir alldeles kall, tänk om jag kört ut med GLASADE belägg!!!!!!
Fram med verktyg och loss med beläggen, och visar upp dem för min nyvunne vän;
- Å fy fan, de är ju tokglasade!!! De där går ju inte att köra på! Tog bromsarna överhuvudtaget???
- Jaaaaa, jooooo, de tog kanske inte så bra...sa jag...
Killen (som jag glömt vad han heter) visade på en BRA fläck asfalt, och så satte vi oss där och gnuggade belägg. Tillsammans.
Sedan monterade vi på beläggen och kompisen menade att
- Nu får du passa dig, det kommer att ta UTTA HELLVETTE!!!
MYCKET glad över att missa denna nästandödsdom som det inneburit att köra en meter till på dessa GLASADE belägg sov jag sött och djupt hela natten.
Inte fan märkte jag någon skillnad på bromsarna!