Hur långt höll ditt bakdäck?

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Många likt mig är ofta ute efter ett däck som håller långt.
Jag satte samman ett enkelt formulär för att samla in data om hur långt ni kom på era bakdäck.

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dHJ4aU1lWlVKdXVrQkhGd0NzOGlCT3c6MQ

Tanken är att de är öppet för vem som helst att svara och att titta på den insamlade datan.

Vill ni att jag lägger in ytterligare någon fråga så säg till.

*edit: kan man inte redigera rubriken? Slant lite på tangenterna

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
närmar mig 700 mil hyggligt inspirerad gatkörning på mitt Michelin Pilot Road 2ct, med mycket gummi kvar. Räknar med att kunna köra på det hela denna säsongen också (ca 500 mil)

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hm.. det gick 6 bakdäck på drygt 400mil körning förra året.
Det mesta var inspirerad gatkörning... Bridgestone bt003 pro samt ett par Dunlop han det gå åt.
Räknar med minst det dubbla till denna sommaren... :näsblod

Orre-Eriksson

Yuth ugh!
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
636 -03
Spenderade några väldigt intressanta minuter att söka på en bild som skulle innehålla en snopp och ett bakdäck för att vara lite lustig.. Jag kom fram till att internet är ett hemskt ställe.. människor är inte friska :dummer :(

Jag har redan gått igenom ett bakdäck denna säsong, har inte lämnat parkeringen ännu ;)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Gick från Michelin PP till Metzeler M5 och gick från 400 till 500 mil/däck:)

För mig finns inget annat än M5or.

tkdrille

Guest
Pilot road klara jag nog en 1100 mil på, lagom körning.
Sen provade jag ett dunlop sportsmart eller va de hette och klara mig 150-200 mil vid samma körning vettifan vad för fel de var på det.
Sen sista jag köpte var metzler och sen sålde jag den hojen.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Pilot road klara jag nog en 1100 mil på, lagom körning.
Sen provade jag ett dunlop sportsmart eller va de hette och klara mig 150-200 mil vid samma körning vettifan vad för fel de var på det.
Sen sista jag köpte var metzler och sen sålde jag den hojen.

Trist att sälja en hoj pga däcken:glömdet

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Runt 350-400mil med Michelin Pilot Power 2CT på zx12. Hade tidigare Metzeler M5 och dom höll ungefär lika länge...

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
2,5 bandagar och lite finåka till Bulten och Oskarshäll. Dunlop GP Racer, vänt på däcket 1 gång.
I mil vet jag inte.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
närmar mig 700 mil hyggligt inspirerad gatkörning på mitt Michelin Pilot Road 2ct, med mycket gummi kvar. Räknar med att kunna köra på det hela denna säsongen också (ca 500 mil)

Jag kör också med Pilot Road 2CT. Har i skrivande stund 608mil på däcket och också gott om mönster kvar. Gissar på minst 1000mil innan det ska bytas.
Hoje är Speed Triple 1050.

Otroligt nöjd med detta däck än så länge. Körde med Pilot Power förra gången och klarade runt 600mil om jag minns rätt. Innan dess testade jag ett Shinko 003-däck. Det var enligt mig helt värdelöst.

Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Har tidigare alltid kört mönstrade racedäck även på landsväg och typ Pirelli Rennsport SC2 brukar hålla typ 100-200 mil beroende på snittfart och när man tycker det är dags att byta. Förra sommaren tänkte jag prova ett lite mer sport/touringdäck så det blev ett Pirelli Diablo Rosso som skulle vara så bra. Nu verkar modellen dock ersatt så det kanske inte är så relevant längre men jag kan bara avråda, sämre grepp och känsla men ändå inte ett dugg bättre hållbarhet, också slut på mönster och fäste efter styvt 100 mil inspirerande körning.
Den här sommaren blir det mönstrade racedäck igen, helst pirelli. Tycker att de funkar bäst och har bästa profilen för gata med mycket bakhjulskörning.

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
Dyr -13
Har tidigare alltid kört mönstrade racedäck även på landsväg och typ Pirelli Rennsport SC2 brukar hålla typ 100-200 mil beroende på snittfart och när man tycker det är dags att byta. Förra sommaren tänkte jag prova ett lite mer sport/touringdäck så det blev ett Pirelli Diablo Rosso som skulle vara så bra. Nu verkar modellen dock ersatt så det kanske inte är så relevant längre men jag kan bara avråda, sämre grepp och känsla men ändå inte ett dugg bättre hållbarhet, också slut på mönster och fäste efter styvt 100 mil inspirerande körning.
Den här sommaren blir det mönstrade racedäck igen, helst pirelli. Tycker att de funkar bäst och har bästa profilen för gata med mycket bakhjulskörning.

Du har för stort ego Petter. Lär dig av Ron Haslam..

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Huvva det där kommer jag hålla mig långt borta ifrån, 25 däck/sessong blir lite väl magstarkt för frun i huset.
Hon är nog galen på däckkostnaderna som dom är nu..

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Bra initiativ!!! Precis bytt bakdäck, nya s20, rapporterar när det är slut =)

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Svårt detta med däck ..Ialf om man gillar bandagar och vanlig åkning och vill ha bra livslängd ..

Mina Pirelli Rosso Corsa va riktigt förtroendeingivande däck dock så höll backdäcket i 65mil :näsblod

Efter inkörning så drog jag på ett Dunlop Sportsmart i bak och det har gått 1 bandag + 250mil och det ser nästan nytt ut :banana

För enbart gata kanske dunlop Roadsmart kan va nått , de är bra i regn och har bra livslängd och fäste .

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Hej menar du 65 ban mil eller missade du en siffra på pirelli diablo rosso corsa ?

Svårt detta med däck ..Ialf om man gillar bandagar och vanlig åkning och vill ha bra livslängd ..

Mina Pirelli Rosso Corsa va riktigt förtroendeingivande däck dock så höll backdäcket i 65mil :näsblod

Efter inkörning så drog jag på ett Dunlop Sportsmart i bak och det har gått 1 bandag + 250mil och det ser nästan nytt ut :banana

För enbart gata kanske dunlop Roadsmart kan va nått , de är bra i regn och har bra livslängd och fäste .

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring