hur långt har din Yamaha ttr 600 gått??

Rolf S

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hojlös
kraschpuck skrev:
tack för alla svar!! jag läste bike nyss och där kom denna mc sist i ett offroad test, de var inget kul o läsa, men säkert amatörer :kocko som inte kan uppskatta yamaha på rätt sätt såklart!

ett slipon är ju ett måste så man får lite härligt ljud i den!! :tummenupp

Om det är testet i Bikes offroadnummer (Bike nr 11/12 2003) så är det en TT600RE alltså den med elstart. Den hojen har blivit mer "landsvägsanpassad"
:huvet
http://soe.se finns en del att finna på forumet om TT600R.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
kraschpuck skrev:
tack för alla svar!! jag läste bike nyss och där kom denna mc sist i ett offroad test, de var inget kul o läsa, men säkert amatörer :kocko som inte kan uppskatta yamaha på rätt sätt såklart!

ett slipon är ju ett måste så man får lite härligt ljud i den!! :tummenupp

EDIT:Rolf besvarde frågan om testen.

Men koppla ur kablen under sadlen,öppna luftburken,bestycka om,på med ett slipon,dreva ner ett kugg eller två

Ingen större kostnad,men det ger en hel del.
Munstycke en 80-100 spänn
Slipon 1500-2000
Koppla ur kablen,såga luftburk gratis
Komplett drivpaket med 14/48 1087:- på addemoto.se

Tot ca 3000 och du har en ny hoj

Snik variant:Koppla ur kablen och dreva ner ett kugg.
Pris :Ett framdrev (tänk på att det kommer slita kedja att bara byta ett drev)

Kablen under sadlen styr en vacumklocka på förgasaren som släpper ner trottlen vid vissa varvtal för att få en mjukare(läs slöare) gång.
Ger en avsevärd skillnad,även utan andra modd.

Sen är TTR:en inget effektmonster orginal, den har bara 43 hk,sen kan man fråga sig varför Yamaha vill dreva en stånka orginal (som skall vara en enduro)till att göra 160-170 km.

Min gör med 14/48 drevning 130 km dock är den lite surrig (kör mycket asfalt) så jag skall gå upp ett kugg fram.

Last edited:

McGee

bikelover
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
gsx750 -82, 690enduro -13, RC8R -13
Långa farbron skrev:
Kablen under sadlen styr en vacumklocka på förgasaren som släpper ner trottlen vid vissa varvtal för att få en mjukare(läs slöare) gång.
Ger en avsevärd skillnad,även utan andra modd.

Det sitter inte en kabel till fuggarna på TTR :tungan Utan det där är en elektronisk begränsning via cdi-boxen för att klara utsläppskrav och ljudnivå osv :tummenupp

Och ja TT600RE är ~10kg tyngre..mindre fjädringsväg.. har inte öhlinare bak.. osv..

I helgen blire iaf åkning i massa skoterspår!!! :banana

edit:stavfel!

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
McGee skrev:
Det sitter inte en kabel till fuggarna på TTR :tungan Utan det där är en elektronisk begränsning via cdi-boxen för att klara utsläppskrav och ljudnivå osv :tummenupp

Och ja TT600RE är ~10kg tyngre..mindre fjädringsväg.. har inte öhlinare bak.. osv..

I helgen blire iaf åkning i massa skoterspår!!! :banana

edit:stavfel!

Ok man lär sig något nytt varje dag,kan det kanske var på någon annan modell det är så ?
Eller är jag bara snurrig.
:Bugar :)

EDIT: Jag och min TTR har varit på lunch en liten sväng på en 5km asfalt.

Last edited:

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
KTM 625sxc
Jag har 98a som gått 2000mil. Den bara går och går, kör varje dag till jobbet året om och på helgerna skoterspår och skogstigar. Perfekt allroundhoj startar alltid även när det är -15. På sommaren kör jag tidvis med 17" hjul.
Hittade en formidabel hemsida på nätet för ttr http://hem.passagen.se/sydbrink/rolf/index.html det är väl Rolf S hemsida
Där står det mesta man behöver veta. Vart har du köpt acerbis lyset ? Har länge irriterat mig över reserven, nu är det fixat.
Det här med att kapa upp insuget borde ge problem på vintern
när det är lössnö. Jag har inte kapat upp min men det blir ändå tjockt
med snö ibland eller är det bara jag som gillar att åka lössnö.
Sen är det ju en gammal hoj, känns lite tung att hoppa med och man får kämpa en hel del på endurobana. Men som allround hoj och ställt i förhållande till pris så är det förmodligen den bästa. Nu blev det lite OT

Rolf S

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Schvidja skrev:
Vart har du köpt acerbis lyset ? Har länge irriterat mig över reserven, nu är det fixat.
Det här med att kapa upp insuget borde ge problem på vintern
när det är lössnö. Jag har inte kapat upp min men det blir ändå tjockt
med snö ibland eller är det bara jag som gillar att åka lössnö.

Mitt nya Acerbis-lyse beställde jag från Lelles och idag har jag gjort ett lyktskydd av lexan, det gamla var sprucket pga stensprut från hojpolaren.

Med uppkapat hål till luftfilterboxen kommer det lättare in snö men jag tycker inte det är nåt problem när vintrarna är så snöfattiga. Enligt instruktionerna till förgasarkitet rekommenderas det att man tar upp hål i locket till luftfilterboxen men jag valde då att kapa upp befintligt hål. Vad som är bäst vet jag inte, jag tror inte det spelar nån roll.

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Vad har ni för däck när ni kör nu? Dubb?

Kom att tänka på en annan sak, nån fler än mig som får ett vibrationsljud av oljetanken. Har ej hunnit att kolla upp mer.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Willmar skrev:

Kom att tänka på en annan sak, nån fler än mig som får ett vibrationsljud av oljetanken. Har ej hunnit att kolla upp mer.

Nope har inte hört något på min,men kan ju bero på CRD dämparen iofs :näsblod

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Långa farbron skrev:
Nope har inte hört något på min,men kan ju bero på CRD dämparen iofs :näsblod
Jag hör det när jag ligger på en hög vxl och gasar. (belastar motorn)
Det är ju rätt tight samt att den sitter ju upphängd i gummi.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Willmar skrev:
Jag hör det när jag ligger på en hög vxl och gasar. (belastar motorn)
Det är ju rätt tight samt att den sitter ju upphängd i gummi.

Ja och "botten drar" man lite på dom högre växlarna så får man ju ganska schyssta vibrationer med.

För att citera någon som svarade på frågan om att det rasslar i gaffelbensskydden på TTR.
-är det bara gaffelbensskydden så skall du vara nöjd. :)

Men kolla för säkerhets skull så kolla så att det inte är något som lossnat.

Hojta om du vill ha servicemanualen.

Last edited:

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
KTM 625sxc
Långa farbron skrev:
Ja och "botten drar" man lite på dom högre växlarna så får man ju ganska schyssta vibrationer med.
För att citera någon som svarade på frågan om att det rasslar i gaffelbensskydden på TTR.
-är det bara gaffelbensskydden så skall du vara nöjd. :)

Min började skramla en hel del och då fann jag att nitarna till hasplåten
var lösa på flera ställen. Man ska kolla bultar lite nu och då för det vibrerar en hel del.
willmar skrev:

Jag kör enduro dubb på vintern, men det blir ändå mycket asfalt, i början är det inte så trevligt men man vänjer sig (dålig kontakt med underlaget). Dubbarna håller väldigt länge trots asfalten (ett par säsonger bak). Ett bättre alternativ vid mycket asfaltåka på vintern är nog att sätta i bildubb men då är det nog inte lika roligt på is. Jag tror mc buden kör med nåt sånt.

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Själv dubbade jag crossdäcken med ambulansdubb (som folk kallar det) :tummenupp Funkar skitbra.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning