Hur långt kommer man med en cross utan att serva den?

Lodisen

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Letar
Som topic säger, jag förstår att det är olika från model till model.
Men tex en Suzuki RM. _KAN_ man köra ~500 mil utan att den går avsevärt mycket sämre?
Vad för delar ska ofta bytas? :confused:

\\ N00ben själv
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Lodisen skrev:
Som topic säger, jag förstår att det är olika från model till model.
Men tex en Suzuki RM. _KAN_ man köra ~500 mil utan att den går avsevärt mycket sämre?
Vad för delar ska ofta bytas? :confused:

\\ N00ben själv

Det beror mest på hur många kubik den är på, 125:eek:r käkar ju kolvar tex
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
Om det är en cross får du inte köra på vägar med den... men om det är en offroad som t.ex dtr så kan du ju gjöra det, och den ska servas var 600 mil.
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
whitesnake skrev:
Om det är en cross får du inte köra på vägar med den... men om det är en offroad som t.ex dtr så kan du ju gjöra det, och den ska servas var 600 mil.

Vad är det som skall servas var 600 mil? Typ byta olja och göra rent luftfiltret eller?
 

YammaDT

Glidare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBF600S
Ja, hoppas jag :confused: . Min DT moppe gick 2200 mil med samma kolv utan problem så 600 mil borde ju en mc klara... :gnissla
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Lodisen skrev:
Jag tänkte mer köra på väg. :) därför jag undrar. :D
Det är ingen höjdare att smiska runt med en ettrig "topptrimmad" 2t på vägar, det går åt mycket däck dessutom iaf om man kör med crossdäck. Satsa på nåt som är anpassat för gata istället.
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Lodisen skrev:
Som topic säger, jag förstår att det är olika från model till model.
Men tex en Suzuki RM. _KAN_ man köra ~500 mil utan att den går avsevärt mycket sämre?
Vad för delar ska ofta bytas? :confused:

\\ N00ben själv

Om du tänkter på att använda den på gata så borde den hålla rätt så länge..

Isf drevar du ju upp den och då kör man på lägre varv, en kolv kan hålla väldigt länge då (JA, t.o.m. på en 125cc cross). Plus att på gatorna drar man inte precis fullt hela tiden.

Det som slits mest är väla: Kolven (inte nödvändigtvis; på gata), har för mig växellådsoljan byts rätt ofta med (behövs heller inte göras om man gatkör)..

Sen hur det är med ryckutjämnade, och om det ens finns på 125-crossar (dom körs ju på grus) vet jag inte :)
 
Last edited:

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
spectre skrev:
HAHA ja det kan ju vara bra om du gör det om du inte vill köpa ny cylinder också. ( OM DU HAR OTUR )

Sluta löjla dig :tungan
Kör man på gata räcker en kolv jävligt länge..

Allt skitsnack om att crosskolvar bara håller 20 timmar osv gäller bara tävlingskörda crossar, där förarna VERKLIGEN ligger på full jävla patte hela tiden genom flera trekvarts-lopp
 
Last edited:

Solid snake

Guest
PollySmurf skrev:
Sluta löjla dig :tungan
Kör man på gata räcker en kolv jävligt länge..

Allt skitsnack om att crosskolvar bara håller 20 timmar osv gäller bara tävlingskörda crossar, där förarna VERKLIGEN ligger på full jävla patte hela tiden genom flera trekvarts-lopp


Dom bytar kolv var 40:nde timme ungefär.


Ta mig till exempel, jag tycker jag ligger på rätt bra, men en kolv räcker i 90-100 timmar för mig.

Man ska va uppe i SM nivå om man ska byta kolv var 40:nde timme, alltså fullt ös hela tiden.

4 taktarna brukar dom byta på var 90-100 timme ungefär, hade jag kört 4 takt så hade den räckt dubbelt så länge.

Bara för att jag inte ligger på SM nivå.


:fakta
 

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Motala
Hoj
Fazer
"kolven slits nödvändigtvis inte"? Kolven slits på alla fordon, oavsett hur man kör. Definitivt på en cross, oavsett drevning. Man måste varva lika mycket även om man drevat om den, och sliter då lika mycket. Kör man i en konstant hastighet kan man visserligen med annan utväxling ligga på lägre varvtal så det inte sliter lika mycket, om det nu va det du menade :)

ALLT SLITS mycket på en cross! Koppling, växellåda, lager, rubbet!! Som nämnts ovan så äts däcken upp snabbt som attans. Tror inte lådan mår bra att köras på asfalt utan ryckutjämnare heller?

Glöm iden om du inte har en plånbok tjockare än vettet!
 

Lodisen

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Letar
Tänkte införskaffa en Aprilia RS. Men det skulle vara tufft att glida runt på en cross. Någon som har bra tips på en offroad cykel? Senast från -00.
 

Solid snake

Guest
Lodisen skrev:
Tänkte införskaffa en Aprilia RS. Men det skulle vara tufft att glida runt på en cross. Någon som har bra tips på en offroad cykel? Senast från -00.


Det hittar du HÄR! :7peta
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
GixxerJensa skrev:
Det är ingen höjdare att smiska runt med en ettrig "topptrimmad" 2t på vägar, det går åt mycket däck dessutom iaf om man kör med crossdäck. Satsa på nåt som är anpassat för gata istället.

helt onödigt att åka med crossdäck på gata man får skit dåligt grepp på asfalten..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top