Hur långt ska ja köra in hojen?

Hur många mil ska ja köra in hojen?


  • Antal röstningar
    0

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Hej! :hej

Nu ikväll ska ja skruva ihop hojen igen och därför så har jag en fråga om inkörningen.
Jag har hört med många här på forumet och nästan ingen tycker lika om hur långt jag ska köra in hojen.
Hojen är en Aprilia RS och den har nynicaliserad cylinder och ny kolv.

Så nu gör jag en poll och frågar er hur långt ni tycker jag ska köra in hojen?

Skriv gärna vad ni röstade på och varför ni tycker det.

Skriv gärna också hur jag ska köra in den.
Tex om jag ska ligga under nåt visst varv några mil och sen öka osv.


Tack o haj!
 
Last edited:

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Jag tycker min metod är bra.

Jag ligger under 7000rpm i ca. 10mil sen ligger jag under 8000rpm i 10mil till, drar på lite då och då och inget touringåkande med konstant varvtal i 15mil.


Varierande varvtal.
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Svanen skrev:
Jag tycker min metod är bra.

Jag ligger under 7000rpm i ca. 10mil sen ligger jag under 8000rpm i 10mil till, drar på lite då och då och inget touringåkande med konstant varvtal i 15mil.


Varierande varvtal.


Okej då kör du som jag gjorde när jag körde in min förra kolv.

Men man borde väl vara mer försiktig nu när även cylindern är ny?
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Jag skulle kört väldigt lungt men med varierande varvtal, dock ej över 7000-8000rpm. Och ligg inte för lågt i varvtal o dra fullgas så den får jobba för mycket. Jag körde in min aprilia så i 40mil, sedan gasade jag lite mer dem 10 följande milen, sen tyckte jag den var inkörd.
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Tzr91 skrev:
Jag skulle kört väldigt lungt men med varierande varvtal, dock ej över 7000-8000rpm. Och ligg inte för lågt i varvtal o dra fullgas så den får jobba för mycket. Jag körde in min aprilia så i 40mil, sedan gasade jag lite mer dem 10 följande milen, sen tyckte jag den var inkörd.


Okej, jo som jag förstått det så ska man inte segdra och inte varva för mycket. Körde du in cylinder också?
 

Soulflylost

My homiez call me Mr. Oizo..
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Ullared
Hoj
Cagiva Planet -01
stoooffe skrev:
Okej, jo som jag förstått det så ska man inte segdra och inte varva för mycket. Körde du in cylinder också?

så fort du ska ut så drar du hojen upp till 10.000 så ligger du på dom varven ca 500 - 1 km så är den inkörd :banana

(Obs. motorn skall vara kall!) :3freak


:hihi
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Fanns ju någon sida.
Där dom genom massa tester kom fram till att man skulle köra in hojjen HÅRT så kolvringarna slet in sig efter cylindern lr nått sånt.
Var iaf inget fis gasande där.
 

Soulflylost

My homiez call me Mr. Oizo..
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Ullared
Hoj
Cagiva Planet -01
Freddola skrev:
Fanns ju någon sida.
Där dom genom massa tester kom fram till att man skulle köra in hojjen HÅRT så kolvringarna slet in sig efter cylindern lr nått sånt.
Var iaf inget fis gasande där.


har läst om nåt med att använda polermedel :3freak

alltså i tanken :7peta
 

Soulflylost

My homiez call me Mr. Oizo..
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Ullared
Hoj
Cagiva Planet -01
prulle skrev:
:rofl
De var nog det dumaste jag har hört på länge.


vadådå kan inte hjälpa det.. vafan kan ju inte vara bra o använda de! :fatta!

lika bra o hälla lite sand i cyllen när man skruvar på den :hihi
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Soulflylost skrev:
vadådå kan inte hjälpa det.. vafan kan ju inte vara bra o använda de! :fatta!

lika bra o hälla lite sand i cyllen när man skruvar på den :hihi

Jo ja fatta att du fatta att de inte va bra..

Desutom lär de sätta igen förgasaren och sopa filter om du har de i tanken..
 

Soulflylost

My homiez call me Mr. Oizo..
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Ullared
Hoj
Cagiva Planet -01
prulle skrev:
Jo ja fatta att du fatta att de inte va bra..

Desutom lär de sätta igen förgasaren och sopa filter om du har de i tanken..


kom ihåg nu när jag lade 60/40 bensin/olja på min gamla moppe som aldrig funkade :p :hihi

fan va de rök!!! :yoparty
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
stoooffe skrev:
Hej! :hej

Nu ikväll ska ja skruva ihop hojen igen och därför så har jag en fråga om inkörningen.
Jag har hört med många här på forumet och nästan ingen tycker lika om hur långt jag ska köra in hojen.
Hojen är en Aprilia RS och den har nynicaliserad cylinder och ny kolv.

Så nu gör jag en poll och frågar er hur långt ni tycker jag ska köra in hojen?

Skriv gärna vad ni röstade på och varför ni tycker det.

Skriv gärna också hur jag ska köra in den.
Tex om jag ska ligga under nåt visst varv några mil och sen öka osv.


Tack o haj!

10mil?
Vad jag fått lära mig så, INTE extra olja i tanken. Gasa hela tiden, alltså låt den inte stå på tomgång utan smågasa hela tiden lite. Detta för att kolvringarna inte ska bli blanka eller hur det nu va? :va Ja iaf, så då tar du det lungt under 7000rpm 5-10mil sedan är det bara att gasa. 30-45min är lagom in körning enligt endel.. Är så pass hög passaform på grejerna så det ska fungera om allt är rätt. Fis kör inte för mycket bara, men låt den gå varm, innna du gasar. Små gasa bara lite, några krpm så. Ja det blir säkert kannon. :tummenupp
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
100mils inkörning enligt serviceboken, NEJ TACK. Det sotar bara igen motorn och avgasportar medmera... Inkörningen fran det att hojen är fabriksny är till för att diverse lager ska sätta sig, och även då är 100mil ganska mycket.

När jag bytte cylle och kolv på min RGF ringde jag runt till massor av firmor och typer som sysslade med racing. Alla sa att man skulle starta motorn och låta den bli varv med hjälp av att smågasa upp den i temperatur. Detta alltså när den står stilla med friläge. Sedan ska man stänga av motorn och låta den svalna av helt, tills den kall alltså.

Efter det skulle det bara vara att köra normalt, kanske ta det lugnt nån mil eller så, men i princip köra normalt. Normalt för mig är inte att rödmarkera varenda växel, men att kunna sträcka ut den lite då och då...

Och som ngn annan sa, blanda inte extra olja i tanken. Låt alla inställningar på förgasare och oljepump vara som det var orginal.

Lycka till! :pannkyss
 

Solid snake

Guest
Full gas varje gång du kör iväg upp till 7000, i med nästa växel och kör så tills du kommer upp i den tillåtna farten, variera varvtal hela tiden sen (skittråkigt men så ska man göra.)

Varför ska man då köra med full gas ända från början då? Jo för att kolvringarna då trycks mot cylinderns väggar och slits in som de ska, inte så jävla roligt att plocka ner det sen för att man körde som en kärring och kolvringarna inte slet in sig.

Mao så kör du som jag säger så kommer du att ha komp tills dina ringar är slut.

Gör detta i ungefär 10 mil, gå sen upp till 9000rpm istället, låt dessutom motorn svalna av varje timme innan du kör mer.
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Solid snake skrev:
Full gas varje gång du kör iväg upp till 7000, i med nästa växel och kör så tills du kommer upp i den tillåtna farten, variera varvtal hela tiden sen (skittråkigt men så ska man göra.)

Varför ska man då köra med full gas ända från början då? Jo för att kolvringarna då trycks mot cylinderns väggar och slits in som de ska, inte så jävla roligt att plocka ner det sen för att man körde som en kärring och kolvringarna inte slet in sig.

Mao så kör du som jag säger så kommer du att ha komp tills dina ringar är slut.

Gör detta i ungefär 10 mil, gå sen upp till 9000rpm istället, låt dessutom motorn svalna av varje timme innan du kör mer.


Verkar vettigt!

Precis fått ihop hojen och varmkört den så nu ska den vila. :tomten

Tack för alla svar, ska ut o köra låångt imorn :D :banana
 

Solid snake

Guest
stoooffe skrev:
Verkar vettigt!

Precis fått ihop hojen och varmkört den så nu ska den vila. :tomten

Tack för alla svar, ska ut o köra låångt imorn :D :banana
Kom hit så ska jag testa den ordentligt, inkörd när du får tillbaka den (utsliten kolv osv.)
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
i sommras så byte jag alla lager i motorn och packningar, vevstake,cylinder och kolv. på min nsr125 89,
jag startade den först och lät den gå på tomgången i ca 10 min så den vart varm. sedan stängde jag av den och lät den kalna, sedan startade jag den igen och lät den bli varm sedan körde jag ca 10 min rakt av. jag varvade inte mer än 5 tusen, sedan så drog jag upp varv talet lite till till 6 tusen och körde ca 20 min. sedan ökade jag 1 tusen varv var 5 mil.
innan jag startade den första gången så hade jag ställt upp olje pumpen på max. så den får bra med olja plus att jag hälde i olja i tanken. jag kör fortfarande med olje pumpen på max. så den ska få bra med olja när jag gasar på ;)

jag har inte lämna in någon ting. jag och pappa fixade allt själv. så man slipper massa onödiga kostnader. :rolleyes:
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top