tvålen
Sporthojsnörd
- Gick med
- 15 Nov 2004
- Hoj
- XL650V, GSXR600, GSXR750
driverinblack skrev:i sommras så byte jag alla lager i motorn och packningar, vevstake,cylinder och kolv. på min nsr125 89,
jag startade den först och lät den gå på tomgången i ca 10 min så den vart varm. sedan stängde jag av den och lät den kalna, sedan startade jag den igen och lät den bli varm sedan körde jag ca 10 min rakt av. jag varvade inte mer än 5 tusen, sedan så drog jag upp varv talet lite till till 6 tusen och körde ca 20 min. sedan ökade jag 1 tusen varv var 5 mil.
innan jag startade den första gången så hade jag ställt upp olje pumpen på max. så den får bra med olja plus att jag hälde i olja i tanken. jag kör fortfarande med olje pumpen på max. så den ska få bra med olja när jag gasar på![]()
jag har inte lämna in någon ting. jag och pappa fixade allt själv. så man slipper massa onödiga kostnader.![]()
Att hälla in extra olja i tanken och ställa upp oljepumpen är det man INTE ska göra. Du sänker oktantalet och den riskerar att spika, samt att grejerna inte slits in som dom ska. Kolvringarna blir "glatta" slits inte in som de ska mot cylinderväggen=tätar dåligt=dålig komp--> går sämre än vad den skulle kunna göra.