Hur långt ska ryggskyddet vara ?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Men eftersom skyddet tryckte upp min jacka när jag satt på hojen och pressade upp hjälmen baktill så hjälmen tippade ner framtill mot ögonen så blev sikten begränsad. Kunde se ca 40 meter framför hojen.
Då hade du ett för stort ryggskydd. Att prata stort eller litet ryggskydd blir egentligen fel, man ska ha ett som passar för ens kropp. Med ryggskyddet på ska du kunna luta huvudet bakåt utan att ryggskyddet tar i/är i vägen på samma sätt som du kan när du inte har ryggskyddet på.

Gällande byxproblemet. Jag kör med Halvarsson Track och det har en liten "svans" som är lite tunnare än övriga ryggskyddet och därför bättre går ned innanför byxorna över svanskotan.

Nedan är Team Sportias tips för ryggskydd. Visserligen inriktat på alpint men passar likväl, samma skydd. Och jag tyckte de beskrev det ganska bra.

1. Storlek på ryggskydd är viktigare än man tror. För stort skydd sitter inte bekvämt och risken blir att man inte använder skyddet alls. Det är svårt att gå exakt efter kroppslängd, eftersom rygglängden spelar större roll än din totala längd. Se storleksrekommendationen som just förslag, inte facit.

2. Välj ut ryggskydd efter modell. Hårt skal eller mjuka stötskyddande plattor. Generellt kan man säga att testade skydd har liknande prestanda. Det är komfort och passform som får avgöra ditt val. Vissa modeller är gjorda som kompletta västar. Dessa är bekväma men är svåra att få att passa till 100%. Det är lättare att justera och anpassa ett skydd med axelremmar.

3. Prova skyddet som när du kommer att använda det. Ha inte alltför mycket kläder på dig under skyddet, när du provar.

4. Rör dig framåt och bakåt genom att böja på ryggen. Känner du skav? Sitter det fast?

5. Vrid på överkroppen åt sidorna. Känns det följsamt? Hänger skyddet med tillbaka till utgångsläget?

6. Ett för stort skydd tenderar att inte följa med i kroppens rörelser. Välj i så fall en mindre storlek. Generellt är det bättre med ett för litet skydd än för stort. Skyddet får heller inte gå upp för högt i nacken. En bra tumregel är att skyddets överkant skall sluta på samma ställe som nacken på en rundhalsad t-shirt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024