Hur långt vågar man köra på detta däck?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Jag körde skitlångt på corden första säsongen. Men å andra sidan är inte jag riktigt klok... dessutom har jah en feeet försäkring :banana:banana

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Även jag körde i min ungdom ner däcken till corden. Det blev ju billigast så...

När åldren kröp på mig så drabbades jag dock av ett akut ryck av nyfikenhet och satte kniven i ett däck jag just bytt. Jag fann följande:

Dåligt däck.jpg
Dåligt däck 2.jpg

I motsats till TS däck så hade jag alltså t.o.m. lite mönster kvar på mitten. Under corden (det där 0,5 mm tjocka skottsäkra lagret mitt i däcket) fanns knappt 2 mm extremt styvt gummi som ni ser utan problem klarade av att behålla styrseln i detta 180-däck...

Jag har bevarat denna däcksbit i garaget som påminnelse om att aldrig någonsin köra ett däck blankt igen!

Mitt råd till TS är att även han sätter kniven i sitt bakdäck och kollar hur många mm gummi som han har kvar. Sen om han kommer fram till att det finns tillräckligt många mm kvar för att han ska kunna gasa tryggt över en 3 mm hög spetsig sten så är det ju bara för honom att ge sig ut på vägen igen...

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mitt såg ut sådär i måndags. Jag tog det säkra före det osäkra och plockade loss bakhjulet och tog med det i bilen. 10 minuter senare och 1500kr fattigare så hade jag ett nytt fint bakdäck. :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Även jag körde i min ungdom ner däcken till corden. Det blev ju billigast så...

När åldren kröp på mig så drabbades jag dock av ett akut ryck av nyfikenhet och satte kniven i ett däck jag just bytt. Jag fann följande:

View attachment 362419
View attachment 362420

I motsats till TS däck så hade jag alltså t.o.m. lite mönster kvar på mitten. Under corden (det där 0,5 mm tjocka skottsäkra lagret mitt i däcket) fanns knappt 2 mm extremt styvt gummi som ni ser utan problem klarade av att behålla styrseln i detta 180-däck...

Jag har bevarat denna däcksbit i garaget som påminnelse om att aldrig någonsin köra ett däck blankt igen!

Mitt råd till TS är att även han sätter kniven i sitt bakdäck och kollar hur många mm gummi som han har kvar. Sen om han kommer fram till att det finns tillräckligt många mm kvar för att han ska kunna gasa tryggt över en 3 mm hög spetsig sten så är det ju bara för honom att ge sig ut på vägen igen...

Du tror inte det blir svårt att få det att ta luft igen?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
+ Att det går oftast fortare mot slutet, det där däcket skulle du dock ha kastat när du köpte hojen.

Varför det ?

Han skrev att han kört över 800 mil på däcket, vilket borde innebära att däcket var nytt eller ganska lite använt när han börjat köra med det. Det är väl onödigt att kasta nya däck? :vaskadäck

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Känn på det när du bytt, det är inte mycket kvar när det ser ut sådär.

Corden har tittat fram för mig en gång, efter att ha pillat på det så byter jag i tid numera.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Tack för din åsikt Mr. Edge :)
Var bara nyfiken, då jag haft körkort i knappt ett år. Men bra att du välkomnar mig :)

Att man har haft körkort i ett år är inte ett skäl till att man inte skall tänka själv.
Tror du verkligen att du har erfarenhet och kunskap att reda ut situationen om du får rejäl av punka bak av en sten eller liknande ?

Tänk före så slipper olycksfallsutredarna tänka efter !

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Om det är någon som ställer en sån här fråga och är seriös, kan vi väl vara lite seriösa även vi.
Byter själv långt innan det ser ut som ditt.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
800 mil, då har du verkligen fått ut det bästa av däcket. Jag skulle byta omgående, någon högfartsrepa och däcket "brinner" upp på nolltid.

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Shit, varför skulle jag titta in i den här tråden, corden syns på mitt bakdäck och jag ska ta den till jobbet (och verkstad) imorrn :D

Wallenqvist

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
Honda VTR SP1 00
Okej, fick lite blandade svar, men vågar nog köra försiktigt till jobbet imorn och till verkstaden då det är max 4 mil sammanlagt!
Tackar:crash

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Mitt michelin pilot road2 såg ut så där en gång innan jag åkte till rosenhill på fika, vid rosenhill (ca 10 mil) var korden framme.
Körde extra försiktigt hemmåt, men vid skanssundets nedförbacke sa det "poff", sen var det bara o ringa efter farsan med släpkärra.
Punktering i typ 50 var klart mindre dramatiskt än jag trott, det lät bara; POFF, PYYYYYYS, foff foff foff foff foff tills jag stanna o det sjönk ihop. :crash

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife