Hur "låsa upp" USB porten??

Jonathan

Guest
Frisk på att starta trådar nu jag:)

Men problemet är det att jag måste låsa upp USB porten så datan ska känna av när mp3 spelaren är inkopplad så det går att överföra filer.

Har nu som sagt kommit på att USB porten var "disabled", var därför det ej gick att överföra filer från data ---> mp3-spelare.

Så jag startade om datan och tryckte F2 så man kommer in till inställningarna innan windows har startats.
Sedan ser man en massa inställningsalternativ, bl a "Advanced/Advanced Chipset Control".

Trycker då enter och då står det "USB port - Disabled". Men problemet är det att det inte går att ändra själva inställningen.
Det går inte ens att gå ner med pilarna för att kunna ändra till "Enable".
Befarar att det är någon annan inställning man måste göra innan det ska gå att "slå på" USB porten.
Dvs. att det inte ska gå att ha två inställningar på samtidigt.

Men då är frågan vilka inställningar det är???

Mycket tacksam för svar!

/Jonathan

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta
Använd knapparna + och - för att ändra inställningen i BIOS.

Mito mannen skrev:
Trycker då enter och då står det "USB port - Disabled". Men problemet är det att det inte går att ändra själva inställningen.

Jonathan

Guest
zike skrev:
Använd knapparna + och - för att ändra inställningen i BIOS.

Jag vet, men det fungerar inte. "USB" texten lyser blått = går ej att ändra. Man måste nog göra nåt annat innan det går att ändra..

Men vad??

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Vad är det för BAJOS(det där joxet där man ställer in, AMI? AWARD?)? Dator? De är alla olika.... kolla efter "auto" nånstans på samma sida och slå av det isf.

Jonathan

Guest
hrc skrev:
Vad är det för BAJOS(det där joxet där man ställer in, AMI? AWARD?)? Dator? De är alla olika.... kolla efter "auto" nånstans på samma sida och slå av det isf.

BIOS:)

Bio Input/Output System.

Det är en Intel pentium. en gammal jäkel. Använder XP.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Mito mannen skrev:
Frisk på att starta trådar nu jag:)

Men problemet är det att jag måste låsa upp USB porten så datan ska känna av när mp3 spelaren är inkopplad så det går att överföra filer.

Har nu som sagt kommit på att USB porten var "disabled", var därför det ej gick att överföra filer från data ---> mp3-spelare.

Så jag startade om datan och tryckte F2 så man kommer in till inställningarna innan windows har startats.
Sedan ser man en massa inställningsalternativ, bl a "Advanced/Advanced Chipset Control".

Befarar att det är någon annan inställning man måste göra innan det ska gå att "slå på" USB porten.
Dvs. att det inte ska gå att ha två inställningar på samtidigt.

Men då är frågan vilka inställningar det är???

Mycket tacksam för svar!

/Jonathan
Lite INFO om datorn skulle inte skada, moderkort mm & framförallt om det är en SEMPAQ, nej COMPAQ menar jag, DELL eller nån annan "märkes" dator, Moderkortet är jag mest intresserad av.

Vilken USB port har du kopplat MP3 spelaen till, är det i fronten av datorn eller på baksidan. Kopplar du i fronten så kan det vara så att kablarna från don USB portarna inte är ihop kopplade till moderkortet. Men förhoppningsvis så har du redan kollat att dom bakre USB portarna oxå. Mer info om din dator så kanske du får mer info av mig :tummenupp

Jonathan

Guest
R1 Uffe skrev:
Lite INFO om datorn skulle inte skada, moderkort mm & framförallt om det är en SEMPAQ, nej COMPAQ menar jag, DELL eller nån annan "märkes" dator, Moderkortet är jag mest intresserad av.

Vilken USB port har du kopplat MP3 spelaen till, är det i fronten av datorn eller på baksidan. Kopplar du i fronten så kan det vara så att kablarna från don USB portarna inte är ihop kopplade till moderkortet. Men förhoppningsvis så har du redan kollat att dom bakre USB portarna oxå. Mer info om din dator så kanske du får mer info av mig :tummenupp

Jag har en "EIZO", nån stenålders burk. Ej "märkesdata" alltså. Det finns ej USB port i fronten. Det finns bara två st ingångar i bak på datan.

Hur kollar man vad man har för moderkort?

Men det är nog inte själva USB porten det är fel på utan att den inte är "på".

??

Jag ska till classica car week i Rättvik nu (ej tillgång till internet), men kommer hem på fredag och kikar då vad jag har för moderkort.

/jonathan

BigChief

Hail and kill!
Gick med
21 May 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100
Då får du öppna burken och kolla kablar. Har du fler USB ingångar så testa alla.

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Mito mannen skrev:
Jag har en "EIZO", nån stenålders burk. Ej "märkesdata" alltså. Det finns ej USB port i fronten. Det finns bara två st ingångar i bak på datan.

Hur kollar man vad man har för moderkort?

Men det är nog inte själva USB porten det är fel på utan att den inte är "på".

??

Jag ska till classica car week i Rättvik nu (ej tillgång till internet), men kommer hem på fredag och kikar då vad jag har för moderkort.

/jonathan

Eizo är inte datorns namn utan namnet på Monitor-tillverkaren...

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Mito mannen skrev:
BIOS:)

Bio Input/Output System. Det är en Intel pentium. en gammal jäkel. Använder XP.

Jag VET att det heter BIOS. Jag vet även att det betyder Basical Input Output System och inget annat. Detta vet jag eftersom jag är datorexpert. Också.

Fast jag skulle VERKLIGEN vilja ha en maskin med "Bio Input/Output System"! Jävlarimig vad ballt att plugga in skallen i en burk och sen braka i väg på Nätet! Neuromancer, here I come... :)

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
hrc skrev:
Jag VET att det heter BIOS. Jag vet även att det betyder Basical Input Output System och inget annat. Detta vet jag eftersom jag är datorexpert. Också.

Fast jag skulle VERKLIGEN vilja ha en maskin med "Bio Input/Output System"! Jävlarimig vad ballt att plugga in skallen i en burk och sen braka i väg på Nätet! Neuromancer, here I come... :)
Nu skall du inte vara sånn, hjälp killen i stället ;)

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
frankof skrev:
Nu skall du inte vara sånn, hjälp killen i stället ;)

Jamen jag försöker juh! Karln är ju inte hemma. Var inte meningen att vara dryg. Fast sånt kan ju vara lite svårt/känsligt på Nätet....

Lite konstigt problem är det ju. Inte stött på tidigare. Brukar alltid gå att
av-/aktivera genom att "toggla" i BAJOS.

KÖP EN NY, MODERN DATOR ISTÄLLET!!!

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
BigChief skrev:
Då får du öppna burken och kolla kablar. Har du fler USB ingångar så testa alla.
Har vi kommit så långt, tycker jag att han ska be om hjälp av folk som vet vad de sysslar med. Med respekt för trådstartaren, men tror man att datorn heter Eizo, så tror jag att man bör lämna datorns innandömme till någon som är "hemma" på området.

Mina tips:
Om USB-portarna är avstända ska det inte finnas något som heter "USB-styrenheter" i Enhetshanteraren i Windows.
Kolla upp vad det är för dator man har, alternativt vad det är för moderkort i datorn. Läs den medföljande instruktionsboken.
Hur man aktiverar olika enheter i BIOS varierar mellan de olika märkerna osv som finns på moderkort. Men en del standardtangenter som är värda att testa med är följande: + och -, PageUp och PageDown, Enter, Mellanslagstangenten, högerpil och vänsterpil. Ofta står detta längst ner på "skärmen".
En del moderkort har kontakter som det inte finns stöd för. Kan t ex vara en gemensam layout som det aktuella kortet har tillsammans med ett "värstingkort" och därför finns bara kontakten, men inte själva kretsen osv.

Ett annat sätt att lösa detta problem är att återgå till standardinställningarna i BIOS. Brukar finnas ett val där man kan ladda till standard läge...load default. Normalt brukar alla moderkort som har stöd för USB, ha detta aktiverat som standard.

Men som sagt, se gärna till och ha en datorkunnig polare vid din sida, så att du är säker på att datorn kommer igång.

Jonathan

Guest
Matin skrev:
Har vi kommit så långt, tycker jag att han ska be om hjälp av folk som vet vad de sysslar med. Med respekt för trådstartaren, men tror man att datorn heter Eizo, så tror jag att man bör lämna datorns innandömme till någon som är "hemma" på området.

Mina tips:
Om USB-portarna är avstända ska det inte finnas något som heter "USB-styrenheter" i Enhetshanteraren i Windows.
Kolla upp vad det är för dator man har, alternativt vad det är för moderkort i datorn. Läs den medföljande instruktionsboken.
Hur man aktiverar olika enheter i BIOS varierar mellan de olika märkerna osv som finns på moderkort. Men en del standardtangenter som är värda att testa med är följande: + och -, PageUp och PageDown, Enter, Mellanslagstangenten, högerpil och vänsterpil. Ofta står detta längst ner på "skärmen".
En del moderkort har kontakter som det inte finns stöd för. Kan t ex vara en gemensam layout som det aktuella kortet har tillsammans med ett "värstingkort" och därför finns bara kontakten, men inte själva kretsen osv.

Ett annat sätt att lösa detta problem är att återgå till standardinställningarna i BIOS. Brukar finnas ett val där man kan ladda till standard läge...load default. Normalt brukar alla moderkort som har stöd för USB, ha detta aktiverat som standard.

Men som sagt, se gärna till och ha en datorkunnig polare vid din sida, så att du är säker på att datorn kommer igång.

Så nu e man hemma. Och se, som befarat har man blivit idiotförklarad. Men skitsamma. Hade ju bråttom och skulle iväg så jag slängde en glutt på skärmen bara:)

Det finns heller ej något i enhetshanteraren som heter USB.

Hur som helst, provar att grundinställa BIOS. Funkar ej det så tar jag hjälp av någon. Annars så åker burken ut.

Och för er som inte var på classic car week, too bad :7peta

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...